Wednesday, May 03, 2017

Ikhwanul Muslimin Melayu


“Jika kamu tidak mengenali budinya, kamu mudah terpesona dengan kepetahan pidatonya yang segar-bugar tetapi hasil kerja dihasilkan oleh orang lain”
Ikhwanul Muslimin Antarabangsa
Terdapat beberapa pertubuhan yang jelas diilhamkan oleh Ikhwan  yang tidak menyatakan secara terbuka sama ada mereka mempunyai hubungan formal atau tidak formal. Dan terdapat pertubuhan-pertubuhan lain selain Ikhwan antarabangsa - seperti WAMY, Forum Antarabangsa bagi Islam Ahli-ahli Parlimen dan Kesatuan Ulama Muslim Antarabangsa - yang tidak rasmi yang berkaitan dengan Ikhwan dan bekerja untuk mengumpul ahli-ahli dari pelbagai negara.
Mengapa ini organisasi antarabangsa tidak penting? Kerana ia tidak mempunyai (dan mungkin tidak boleh) melakukan banyak perkara. Pertama, ia adalah lembap dan tidak responsif. Beberapa kali ia telah dipanggil untuk menyelesaikan organisasi peringkat cawangan, ia tidak bertindak balas dengan cekap. Sebagai contoh, pada tahun 1989 pertikaian antara ahli Ikhwan Jordan sama ada untuk menerima jemputan atau tidak untuk menyertai kabinet sehingga dibawa kepada organisasi antarabangsa. Jawapannya datang terlalu lewat dan yang terkandung terlalu banyak kekaburan untuk menyelesaikan isu itu.
Pada tahun 2007, Khalid Mish'al ikhtiar untuk Hamas diiktiraf sebagai ahli berbeza daripada organisasi antarabangsa, mencetuskan perebutan kompleks organisasi dalam organisasi Jordan.
Kedua, organisasi antarabangsa bukan sahaja lembap, ia juga dikuasai Mesir.
Akhirnya, pelbagai cawangan dan wilayah menyebabkan Ikhwan Muslimin  membangunkan etos penghormatan bersama: mereka semakin berpegang teguh kepada idea bahawa setiap cawangan Ikhwan hendaklah bebas untuk bertindak balas jika sesuai dengan keadaan tempatan. Pelbagai cawangan berunding antara satu sama lain, tetapi mereka bebas untuk menolak nasihat yang mereka terima. Parti Islam Iraq mengambil bahagian dalam proses politik yang ditaja oleh Amerika Syarikat pada ketika Jordan Ikhwan Muslimin menolak hubungan dengan pegawai Amerika sebab penaklukan ke atas negara Iraq. Sedar akan pendirian yang bercanggah, pemimpin kedua-dua organisasi hanya bersetuju untuk tidak bersetuju. Hamas telah dinasihatkan oleh kedua-dua pemimpin Jordan dan Mesir tidak mencuba terlalu keras dalam 2006 pilihan raya parlimen. "Penyertaan, bukan penguasaan" (iaitu menyertai pilihan raya tetapi tidak perlu menang) adalah formula yang dicadangkan kepada mereka. Mereka mendengar dengan separuh pertama mesej (mereka berlari), tetapi tidak kedua (mereka menang). Tidak seperti rakan-Jordan dan Mesir mereka yang hanya bertanding minoriti kerusi, mereka mengemukakan senarai calon lengkap calon-calon untuk kerusi Parlimen, membolehkan kemenangan mengejutkan (dan di mata sesetengah pemimpin Ikhwan di tempat lain) yang tidak tepat mereka.
Penghormatan bersama membolehkan semua pergerakan Ikhwan bersetuju mengenai prinsip umum bahawa mereka akan bekerja hanya untuk perubahan secara aman dan damai.
Keahlian anggota Ikhwan bersifat keahlian organisasi tempatan bukannya keahlian pergerakan Ikhwanul Antarabangsa yang tunggal.
Terdapat pelbagai jenis Pergerakan Ikhwan sama ada secara rasmi bergabung atau tidak bergabung dengan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa, sama ada ukuran menerima kepimpinan Mursyidul Aam Mesir atau benar-benar bebas - masih menunjukkan dua ciri-ciri yang membuat penyelarasan formal seolah-olah tidak perlu dan tidak produktif.
Pertama, pelbagai cabang atau cawangan Ikhwan tidak mempunyai masalah cuba untuk mengikuti model umum  (manhaj Ikhwanul Muslimin dan Pemikiran Imam Hassan al-Banna) kerana model ini begitu umum boleh digunakan dalam persekitaran yang berbeza. Ahli hampir tidak pernah merujuk kepada pihak berautoriti daripada organisasi antarabangsa atau Mursyidul Aam semasa, tetapi mereka tetap merujuk kepada model Ikhwan (manhaj) dan pemikiran Hasan al-Banna. Pemikiran al-Banna tiada falsafah yang abstrak tetapi sebaliknya satu set teknik organisasi, ucapan inspirasi, dan pendekatan umum yang meletakkan penekanan yang besar terhadap penglibatan sosial.
Ahli Ikhwan dan pergerakan mereka sepatutnya bekerja sebagai pihak reformasi pada semua peringkat - peribadi, sosial, politik dan agama. Mereka tidak boleh membentuk komuniti terpencil orang kudus (suci), tetapi mesti membina diri yang lebih baik, keluarga, dan masyarakat berdasarkan ajaran Islam. Model ini adalah fleksibel tetapi menolak Ikhwan ke arah luar tanpa kawalan Ikhwan secara berpusat. Ia memberi inspirasi kepada cawangan dan ahli-ahli untuk menyertai politik dan bertanding untuk mendapat jawatan, membentuk persatuan kebajikan, berdakwah, bertindak sebagai model di kawasan kejiranan mereka, memulakan peningkatan diri, mengambil bahagian dalam kumpulan-kumpulan belajar dan menyokong elemen-elemen Islam.
Memandangkan julat  aktiviti cawangan Ikhwan yang luas dan beberapa aktiviti ini tidak mengambil tempat di bawah rubrik Ikhwan,  ia sukar untuk membezakan di mana pencapaian formal organisasi Ikhwan. Ahli Ikhwan sering terlibat dalam pelbagai projek, hospital, sekolah, kelab, dan persatuan, tetapi ia tidak jelas bagaimana rapat pertubuhan-pertubuhan lain yang berkaitan dengan pergerakan Ikhwan. Ciri ini menjadikan organisasi penuh berahsia tentang kehadiran pengaruh Ikhwan dan menjadi sumber syak wasangka dan kekeliruan yang mengelilingi pergerakan itu.

Sebab kedua, penyertaan yang  terhad dalam organisasi antarabangsa tidak menjadi masalah kepada ahli-ahli Ikhwan mengenali antara satu sama lain. Ia mungkin sukar untuk memberitahu di mana setiap organisasi cawangan Ikhwan bermula dan berakhir, tetapi ia biasanya jelas kepada orang-orang dalam gerakan yang mengikuti model umum (manhaj Ikhwan) dan yang tidak mengikut model umum. Tanya seorang pemimpin Ikhwan Mesir yang mewakili pergerakan Ikhwanul di Kuwait dan akan mendapat jawapan yang jelas (walaupun pergerakan Kuwait memutuskan hubungan rasmi dengan dua dekad yang lalu).
Di peringkat global, Ikhwanul Muslimin ada Mafia. Maksud mafia disini ialah satu jaringan kumpulan rahsia yang teratur, bergiat cergas dimana-mana tempat dan mempunyai hubungan antara satu sama lain.  Ia paling hampir menyerupai organisasi Sosialis Antarabangsa: rangka kerja dalam kumpulan yang longgar, pergerakan ideologi yang sama yang mengenali antara satu sama lain, bertukar-tukar cerita dan pengalaman dalam mesyuarat sekali-sekala, dan gembira menganuti ideologi secara rasmi tanpa memberikan banyak keutamaan.
Ikhwanul Muslimin Antarabangsa  yang diketuai oleh Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimin Mesir, bukan struktur yang sama dengan Ikhwan Muslimin Global. Pada tahun 2004, akhbar Perancis Le Monde digambarkan sejarah Pertubuhan Ikhwan Muslimin, juga dikenali sebagai Tanzim Al Dawli.
Kewujudan Tanzim Al Dawli adalah rahsia yang dijaga daripada anggota Ikhwan. Pada hari ini, pertama orang tahu bahawa pemimpin tertinggi rangka kerja antarabangsa adalah Mursyidul Aam Mesir. Lebih penting lagi, ia adalah satu-satunya untuk membawa gelaran Mursyid(penasihat). Pengembangan Ikhwan di luar negara mempunyai sejarah yang panjang: dari tahun pertama ideologi pergerakan itu telah disebarkan oleh para pelajar asing yang belajar di Al Azhar atau di Universiti Kaherah telah dipengaruhi oleh idea-idea Hassan Al Banna. Kembali ke negara mereka, mereka membawa ideologi itu. Selepas tahun 1945 Biro Komunikasi dengan dunia Islam telah ditubuhkan. Ia seperti `kementerian hal ehwal luar Ikhwan’.
Selepas Nasser membubarkan Ikhwan pada tahun 1954, ramai pemimpin Ikhwan yang terkemuka dibuang ke luar negeri bertindak menyebarkan pemikiran Ikhwan di tempat mereka dibuang. Disinilah kita melihat bahawa para senior Ikhwan membentuk jalur-jalur kader berdasarkan manhaj ikhwan dan pemikiran Imam Hassan al-Banna tetapi mengikut keperibadian dan pemikiran mentor mereka.
Pada 29 Julai 1982 barulah Tanzim al-Dawli dibawah pengaruh Mustafa Masyhur ditubuhkan. Selepas dibebaskan dari penjara pada tahun 1973, pemimpin ini Ikhwan bekerja untuk membina semula pergerakan Ikhwan antarabangsa melalui pelbagai lawatan ke luar negeri dibantu oleh Mohammed Mehdi Akef yang telah menetap di Hamburg sejak 1981. Ikhwanul Muslimin Antarabangsa terdiri daripada ahli organisasi dan orang-orang yang bersekutu dengan pergerakan Ikhwan, seperti Jamaat e Islami di Pakistan atau Refah di Turki. Mustafa Masyhur mengatur wakil-wakil beliau di luar negara. Contoh Syria, dibawah Hassan Howeidi yang tinggal di Amman, Jordan.
 Organisasi antarabangsa Ikhwan Muslimin adalah sebuah himpunan semua organisasi Ikhwan negara, tetapi kepimpinan yang lebih tinggi adalah di tangan organisasi Mesir diwakili oleh Mursyidul Aam Mesir dan Biro Bimbingan. Ada pemimpin lain yang membantu menjalankan organisasi antarabangsa seperti di Syria, Hasan Huwaydi, yang dianggap Timbalan ketiga Mursyidul Aam ini, sebagai tambahan kepada Faisal Mawlawi, pemimpin Lubnan Ikhwan, Abd-Majid-Dhunaybat, Muraqib Ikhwanul Muslimin di Jordan, dan Tunisia, Rashid al-Ghannushi.
Rakyat Mesir yang berpangkalan di London, Ibrahim Munir, menjaga penyelarasan di kalangan anggota organisasi di Eropah. Para pemimpin organisasi antarabangsa telah mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Ikhwan Mesir di beberapa negara Eropah, kerana ia adalah mustahil untuk menganjurkan mesyuarat itu di Mesir, di mana kumpulan itu diharamkan dan sasaran pihak berkuasa keselamatan.
Pada tahun 2009, Ikhwan Muslimin (MB) Mursyidul Aam, Muhammad Mahdi Akif, berkata bahawa kemungkinan penggantinya akan datang  bukan dari Mesir, tetapi itu bergantung kepada pemilihan dalaman dalam Majlis Syura  Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Beliau berkata dalam satu kenyataan eksklusif kepada Al-Quds al-Arabi bahawa "Majlis Syura Antarabangsa terdiri daripada 90 orang ahli dari dalam Mesir dan 40 dari luar, dan mereka itulah juga yang melantik 'Mursyidul Aam Agung." Sama ada masa depan' mursyid agung boleh jadi orang bukan Mesir, beliau berkata: ". Saudara-saudara di luar negara sentiasa memilih calon Mesir daripada kesopanan dan kasih sayang Mesir" Berkaitan dengan MB 'biro bimbingan antarabangsa, beliau berkata: "ia terdiri lapan orang Mesir dan lima bukan orang Mesir; . sedangkan biro bimbingan Mesir terdiri daripada 17 orang ahli, yang mana semua adalah orang-orang Mesir "... Berhubung dengan organisasi antarabangsa, Dr Al-Halabawi berkata:" Pewakilan dalam Majlis Syura adalah untuk negara-negara yang lebih ahli seperti Jordan, Syria, Teluk, Malaysia, Indonesia dan Eropah, dan calon perlu menjadi orang yang menonjol. "
Pada bulan Mac 2009, kami, kami berbincang perkembangan berikutan kematian Dr Hasan al-Huwaidi (aka Hassan Howeidi), ketua Pertubuhan Antarabangsa pada masa itu.
Pertemuan rahsia yang diadakan oleh ahli-ahli Pertubuhan Ikhwan Muslimin di Istanbul. Pada masa itu, portal berita Mesir menyatakan angka 11 pemimpin Ikhwan yang menghadiri mesyuarat ini:
1.      Ibrahim Munir Mustafa, Ketua Setiausaha Pertubuhan Antarabangsa Ikhwan [yang menetap di London selama bertahun-tahun]
2.      Mahmoud Hussein Elibiary, Timbalan Setiausaha Agung Pertubuhan Antarabangsa Ikhwan
3.      Ali Mohammed Ahmed Jawish (aka Gawish), Muraqib Ikhwan di Sudan
4.      Ibrahim Al-Masry, Muraqib Ikhwan di Lubnan dan ahli Bimbingan Pertubuhan Antarabangsa Ikhwan
5.      Ali Basha Omar Haji, Muraqib Ikhwan di Algeria
6.      Mohammed Riyadh Shaqfa, Muraqib Ikhwan di Syria
7.      Mohammed Faraj Ahmed, pemimpin Ikhwan di Kurdistan
8.      Ziyyad Shafiq Mohaisan Al-Rawi, Muraqib Ikhwan di Yaman
9.      Shaykhan Abdul Rahman Mohammed Al-Dabai, pemimpin Ikhwan di Yaman
10.  Mohammed Al-Hilali, timbalan ketua kedua Maghribi Parti Keadilan dan Pembangunan
11.  Rachid Ghannouchi, ketua Parti Ennahda Tunisia

Perlu diingatkan bahawa Ibrahim Munir menafikan laporan-laporan kepada Al-Masry Al-Youm tetapi muncul untuk mengesahkan bahawa dia adalah sebahagian daripada Ikhwan Muslimin Pertubuhan Antarabangsa.
Perkara ini menunjukkan bahawa Ikhwanul Muslimin Antarabangsa sememang wujud.
Islamis Tanpa Organisasi
Islamis Tanpa Organisasi (OTP) atau Islamis yang anarkis muncul apabila seseorang Islamis bergerak berpandukan manhaj Imam Hassan al Banna atau mana-mana pemikiran yang tidak dengan arahan organisasi dan kepimpinan.
Panduan mereka ialah manhaj bukannya arahan kepimpinan.
Ada sesetengah OTP ini berada dalam sesebuah organisasi SEPILIS atau parti politik pro-SEPILIS. Mereka mengerakkan dan memimpin organisasi SEPILIS walaupun sebahagian pemikiran dan pengaulan mereka masih cenderung kepada manhaj dan organisasi Islam.
Kehadiran OTP memburukkan perjuangan Islam mereka bersifat pragmatis dan terlalu politikal. Mereka mengutamakan kemenangan dan matlamat perjuangan. OTP bebas daripada arahan pemimpin. Mereka telah bebas daripada arahan jemaah yang pernah mereka sertai. Jujurnya, ia kurang bagus bagi sesebuah jemaah Islam.



Krisis Kepimpinan Ikhwanul Muslimin
Pada tahun 1964, Sayyid Qutb dan sahabat-sahabat ditangkap. Ikhwanul Muslimin ketika itu huru-hara kerana kehilangan para pemimpinnya. Sebahagian pemimpin imgirasi ke Barat. Pembantaian berterusan rejim Mesir menghasilkan anak muda yang kental menentang Kerajaan Mesir secara radikal dan ganas. Sesetengah ulama mengatakan mereka dalam pelampau dalam gerakan Islam. Dalam Ikhwan dikenali Qutbiyyah.
Pada bulan April 2007, anggota legislatif terkemuka AS menemui anggota senior Ikhwan di kediaman Duta Besar AS di Kaherah. Kunjungan ini diinterpretasikan sebagai isyarat bahawa AS mengakui peranan  Ikhwan sebagai kuasa politik berpengaruh di dunia Arab. Namun pertemuan itu sendiri tidak banyak membuah hasil yang positif. Obama sendiri tampaknya tidak membenarkan pihak berkuasa menjalinkan hubungan yang lebih erat dengan gerakan ini.
Mursyidul Aam Ikhwan, Mohammad Mahdi Akef telah menyatakan bahawa dirinya tidak akan menerima lagi dalam pencalonannya yang kedua sebagai Mursyidul Amm pada pemilihan Januari 2010. Penolakan Mahdi Akef untuk membuka kepemimpinan Ikhwan kepada generasi yang lebih muda. Sementara itu, Mesir sedang siap-siap melakukan pilihanraya pada musim gugur 2010 yang tampaknya akan menempatkan Gamal Mubarak sebagai pengganti ayahnya, Ikhwan sendiri sudah menegaskan penentangannya.
Dalam bulan April, Mohammad Habib, pemimpin utama Ikhwan yang  berpotensi menjadi pengganti Akef menyatakan bahawa Ikhwan tidak akan berhadapan dengan rejim “sendirian”.  Komentar itu dikritik sebagai konsesi kepada Gamal yang hendak mengganti ayahnya.  Bahasa setengah ramah Habib ini. Beberapa analisis mengatakan bahawa Habib yang moderat sedang mencapai jaminan keamanan dan keselamatan agar kelompok ini diperbolehkan aktif dalam politik. Namun kalangan garis keras dalam Ikhwan melontar reaksi atas komentar Habib dan menganggapnya sebagai pengkhianatan. Sementara  yang lainnya mendesak Ikhwan kembali kepada misi utama Ikhwan iaitu indoktrinasi-pentarbiyyahan.
Dalam wawancara dengan Majalla, Akef mengusulkan penggantinya hendaknya orang Mesir walaupun Perlembagaan Ikhwan sendiri tidak menghalang orang bukan Mesir menjadi Mursyidul Aam. Pelbagai peristiwa yang mengiringinya menunjukkan betapa sulitnya Mursyidul Aam melakukan penyelesaian atas konflik yang memecahkan Ikhwan.
Dalam bulan Ogos, pertarungan kepemimpinan terjadi atas Ikhwan Jordan ketika anggota pro Jordan meminta etnik Palestin pro Hamas membatalkan dwi keanggotaan mereka atas Barisan Bertindak Islam (cawangan Jordan) dan Hamas di Palestin.
Sayap Ikhwan di Syria yang mengasingkan diri sejak pemberontakan gagal pada tahun 1982 melakukan rekonsiliasi dengan Damsyik. Menurut agen berita Itali, kalangan Islamis dari Jordan dan Turki sedang melakukan perbincangan yang berakhir dengan pemulihan Ikhwan Syria atau setidaknya para kader utamanya akan kembali ke Syria dengan komitmen melakukan Islamisme moderat. Imbalannya, partai Baath yang sangat sekular menangguhkan Undang-undang No 49 yang memperbolehkan hukuman mati dijatuhkan ke atas Ikhwan.
Perkembangan kelompok radikal Islamis menjadi perhatian serius Presiden Bashar al Assad. Permbaharuan hubungannya dengan Ikhwan akan memberikannya sekutu yang kuat. Ikhwan akan menjadi faktor mitigasi bagi usaha Washington untuk memaksa Damsyik kembali ke meja perundingan sebagai sebahagian perjanjian damai dengan Israel. Usaha Bashar memikat Ikhwan setelah hampir tiga dekad pengasingannya menunjukkan bahawa pentingnya peranan Ikhwan. 
Tanda usaha merapatkan hubungan Washington-Ikhwan dilakukan pada bulan April 2007, senator senior AS, Steny Hoyer, pemimpin minoriti Demokrat di Kongres menemui anggota parlimen Ikhwan di kediaman duta besar AS di Kaherah. Pertemuan yang diketahui Kementerian Luar menunjukkan hubungan tahap tertinggi antara Ikhwan dan pemerintah AS sejak serangan 9/11.
Hoyer tidak menganggap penting pertemuan tersebut ketika ditanya Newsweek dan pemerintah Bush sendiri tidak bersedia meresponnya secara lebih baik. Hal ini menunjukkan sikap sebenar Washington atas gerakan Islam sekalipun moderat. Meskipun Obama telah menyampaikan pidato kepada dunia Islam dari Kaherah, namun tidak ada tanda pemerintahan Obama bersedia untuk membuka hubungan dengan Ikhwan dalam waktu dekat. Obama disibukkan dengan pembangkang domestik atas RUU rawatan kesihatan, ekonomi dalam negara sendiri masih tidak stabil dan upayanya melakukan anjakan dalam hubungan damai di Timur Tengah terhalang.
Menurut para pakar di Washington yang tahu benar seluk beluk dunia Arab, langkah AS mengecewakan kerana tidak mengatakan apapun kepada para kelompok pembangkang di Parlimen Mesir. “Saya kira adalah kesilapan kita tidak menemui Ikhwan,” tutur Michelle Dune, seorang pengkaji di Carnegie Endowment for International Peace dan tokoh berpengaruh di Rumah Putih. “Ikhwan bukan kelompok teroris dan seharusnya tidak ditindas. Mungkin hal yang sulit dilakukan, namun AS harus mempromosikan dialog dan mempromosikan keterbukaan.”
Prospek perundingan AS-Ikhwan sangat bergantung kepada kepemimpinan Ikhwan akan datang. Apakah kelompok konservatif menjadi wajah baru bagi gerakan Islam terbesar di dunia?. Demikian pula AS seperti sebelumnya mengabaikan Akef. AS jelas akan menyesal ketika mengabaikan para pemimpin moderat di Timur Tengah yang pernah ada mulai dari masa Nasser hingga Khatami. 

Pemikiran Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimin
Kebanyakan ulama Universiti al-Azhar menganggap manhaj ikhwan yang asali dan pemikiran Imam Hassan al-banna dalam Ikhwan sudah berakhir. Manhaj ikhwan pada hari ini bukan berasal daripada  gagasan Hassan al Banna tetapi datang daripada pemikiran Sayyid Qutb. Selepas era Umar Tilmisani, pengaruh Sayyid Qutb mengakari pemikiran Ikhwanul Muslimin. Semua pemimpin utama dan Mursyidul Aam selepas Umar Tilmisani dididik, dipengaruhi dan seteman satu sel penjara dengan Sayyid Qutb.
Manhaj Ikhwanul Muslimin Asali dan pemikiran Imam Hassan al-Banna dapat diikuti dalam ucapan-ucapan dan penulisan Imam Hassan al-Banna terutamanya tulisan Risalah Ta’alim.
Usaha pembaharuan yang cuba dilakukan oleh Akef telah digagalkan oleh kelompok konservatif dalam Ikhwan dengan memilih Muhammad Badie sebagai Mursyidul Aam Ikhwan. Badie juga anak didik Sayyid Qutb.
Pada pandangan penulis, manhaj Ikhwan yang asal berpandukan pemikiran al Banna (sudah tentu al-banna merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah) dilengkapkan atau disempurnakan oleh pemikiran Sayyid Qutb. Kedua-dua tokoh ini merujuk al-Quran dan as-Sunnah tanpa kompromi. Mereka memartabatkan al-Quran dan as-Sunnah dan menolak dengan kritis pemikiran ciptaan manusia tanpa nas syarak yang bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah.
Pengaruh kelompok progresif dan anak muda membuatkan Ikhwan menubuhkan FJP sebagai sayap politik Ikhwan.

Ikhwanul Muslimin Melayu
Pelbagai jalur pemikiran dalam Ikhwan menghasilkan kecelaruan fikrah. Sesetengah gerakan Islam mula melaungkan asolah atau keaslian dalam fikrah setelah dilanda tsunami pemikiran daripada liberalisme, sekularisme dan pluralisme yang kembali membiak dalam gerakan Islam. Tokoh-tokoh gerakan Islam dan Ikhwan yang cuba mempromosi hubungan baik dan rapat dengan Barat telah mengkaderkan mantee dan menggagas pemikiran yang merugikan umat Islam. Sebagai contoh menyokong gagasan Muslim Demokrat yang dicanang oleh Barat.
Di Malaysia, cabang Ikhwan Melayu terbahagi kepada tiga kumpulan utama iaitu HALUAN Malaysia, IKRAM dan ISMA. Pada masa ini, kecelaruan fikrah cukup terserlah dalam IRC-JIM-IKRAM. Antara kecelaruan tersebut ialah
1. Memposisikan pemimpin IRC-JIM-IKRAM dalam organisasi SEPILIS dan musuh Islam.
2. Bersama-sama menyokong dan berjuang dalam gagasan pemikiran yang mengelirukan sebagaimana gagasan Muslim Demokrat.
3. Celaru dalam memposisikan anggotanya dalam pelbagai organisasi sehingga menghakis fikrah Islam seseorang pemimpin dan pemimpin mula bersikap pragmatis.
Ikhwan Melayu terutamanya IKRAM hilang kritis terhadap pemikiran SEPILIS setelah memposisikan pemimpin mereka dalam organisasi atau kelompok SEPILIS.
Dalam politik Malaysia, IRC-JIM-IKRAM pernah memposisikan pemimpin mereka dalam PAS dan UMNO. Muktakhir, IKRAM memposisikan anggota mereka dalam PKR dan Parti Amanah Negara. Antara kejayaan utama IKRAM dalam politik Malaysia ialah kehadiran pemimpin atau ahli mereka sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang.
Dari segi fikrah, IKRAM sudah kurang menyebut gagasan pemikiran Imam Hassan al-Banna dan bagaikan meninggalkan gagasan pemikiran Sayyid Qutb. Para pemimpin IKRAM mula mendekati pemikiran politik PKS dan tokoh-tokoh pemikir Islam sama ada daripada Ikhwan atau tidak yang berasal dari Barat. IKRAM boleh menerima pasca-Islamisme dan Muslim Demokrat.
Elemen IKRAM, ABIM dan kelompok progresif dalam PAS telah membentuk Parti Amanah Negara (PAN). Model PAN adalah AKP Turki, PKS Indonesia dan An- Nahdah Tunisia. Kiblat pemikiran Islam datang dari An Nahdah. An Nahdah sudah secara rasminya memisahkan diri mereka daripada gerakan Islam yakni mensekularisasikan an-nahdah.
Dari segi pemikiran, PAN digauli pemikiran oleh konsep Muslim Demokrat, maqasid syariah, Rahmatan fil Alamin dan  Inklusif. Konsep-konsep ini dimainkan oleh kelompok progresif dalam gerakan Islam di seluruh dunia. Umumnya, dunia mengetahui bahawa antara penggerak utama kelompok progresif dalam gerakan Islam di dunia ialah Anwar Ibrahim, Abdullah Gul, Rasid Tayyib Erdogan dan Syeikh Rasid Ghannousshi.
DAP menyokong kuat konsep Muslim Demokrat. Dijangka elemen Muslim Demokrat bakal menyatukan PAN dan PKR menjadi sebuah parti baru. Jika PAN tidak bergabung dengan PKR, PAN sendiri bakal mengalami perbalahan dalaman antara kelompok mantan aktivis PAS dengan kelompok Muslim Demokrat yang dijanakan oleh IKRAM dan kelompok pro-Anwar Ibrahim. Dan tidak mustahil PAN menjadi parti milik sepenuhnya  IKRAM dimana semua elemen IKRAM dalam NGO-NGO (termasuk pro SEPILIS) dan parti politik (PKR) diarahkan memperkasakan PAN.
PAN menganggap PAS sebagai musuhnya yang utama dan menuduh PAS ingin bergabung dengan UMNO. Berbaik dengan UMNO, takfiri dan sektarian adalah tiga unsur penting dalam perang saraf menghancurkan perpaduan dalaman PAS.

Kesimpulan
Ikhwanul Muslimin bukan lagi harapan utama umat Islam. Kecelaruan fikrah para pemimpinnya yang berada di Barat sukar ditangani oleh Ikhwanul Muslimin di Mesir. Kebanyakan cabang atau cawangan Ikhwan di pelbagai negara lebih suka mengikut pemikiran kelompok moderat dalam Ikhwanul Muslimin.
Di banyak negara, cabang atau cawangan Ikhwan mula berpecah membentuk pelbagai organisasi baru sama ada masih mengakui sebagai sebahagian daripada Ikhwan dan ada yang bertindak membebaskan diri daripada imej dan arahan kepimpinan Ikhwan.
Harapan sebenar umat Islam pada hari ini ialah pada ilmu yang merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah dan para ulama. Ulama yang memimpin ummah atau ulama menjadi penasihat umara.
Kita juga mengharapkan parti atau jemaah Islam yang memperjuangkan Islam menurut al-Quran dan as-Sunnah bukannya mengikut kehendak inspirasi Barat. Dalam parti atau jemaah Islam sendiri ada pemimpin yang membuat onar dan menjadi duri dalam daging. Bersabarlah dan istiqamah kerana itu adalah cabaran orang yang berjuang. Taati pemimpin dan tundukkan kebijaksanaan kita kepada kehendak al-Quran dan as-Sunnah.


1 comment:

Taziah said...

Terbaik.. teruskan menulis dan mengkaji.. marilah sama2 kita menyokong perjuangan yg dibawa oleh PAS, dimana mengasaskan politik matang dan sejahtera.. ini berdasarkan wahyu dlm AL quran.. hakikat Harini, pas kehilangan ramai pemimpin yg berpengaruh, samada ramai yg bertemu dgn Ilahi dan ada yang lari.. maka tiba masa kita anak muda mengambil kerja2 ini, yg ditinggalkan oleh generasi terdahulu.. kata almarhum Fadhil Noor, kita hanya merupakan mata rantai yang menyambung perjuangan yg akan berakhir bila berakhirnya dunia ini..

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...