“Jika kamu
tidak mengenali budinya, kamu mudah terpesona dengan kepetahan pidatonya yang
segar-bugar tetapi hasil kerja dihasilkan oleh orang lain”
Ikhwanul
Muslimin Antarabangsa
Terdapat beberapa pertubuhan yang jelas diilhamkan
oleh Ikhwan yang tidak menyatakan secara
terbuka sama ada mereka mempunyai hubungan formal atau tidak formal. Dan
terdapat pertubuhan-pertubuhan lain selain Ikhwan antarabangsa - seperti WAMY, Forum
Antarabangsa bagi Islam Ahli-ahli Parlimen dan Kesatuan Ulama Muslim
Antarabangsa - yang tidak rasmi yang berkaitan dengan Ikhwan dan bekerja untuk
mengumpul ahli-ahli dari pelbagai negara.
Mengapa ini organisasi antarabangsa tidak penting?
Kerana ia tidak mempunyai (dan mungkin tidak boleh) melakukan banyak perkara.
Pertama, ia adalah lembap dan tidak responsif. Beberapa kali ia telah dipanggil
untuk menyelesaikan organisasi peringkat cawangan, ia tidak bertindak balas
dengan cekap. Sebagai contoh, pada tahun 1989 pertikaian antara ahli Ikhwan
Jordan sama ada untuk menerima jemputan atau tidak untuk menyertai kabinet
sehingga dibawa kepada organisasi antarabangsa. Jawapannya datang terlalu lewat
dan yang terkandung terlalu banyak kekaburan untuk menyelesaikan isu itu.
Pada tahun 2007, Khalid Mish'al ikhtiar untuk Hamas
diiktiraf sebagai ahli berbeza daripada organisasi antarabangsa, mencetuskan
perebutan kompleks organisasi dalam organisasi Jordan.
Kedua, organisasi antarabangsa bukan sahaja lembap, ia
juga dikuasai Mesir.
Akhirnya, pelbagai cawangan dan wilayah menyebabkan Ikhwan Muslimin membangunkan etos penghormatan bersama:
mereka semakin berpegang teguh kepada idea bahawa setiap cawangan Ikhwan hendaklah
bebas untuk bertindak balas jika sesuai dengan keadaan tempatan. Pelbagai
cawangan berunding antara satu sama lain, tetapi mereka bebas untuk menolak
nasihat yang mereka terima. Parti Islam Iraq mengambil bahagian dalam proses
politik yang ditaja oleh Amerika Syarikat pada ketika Jordan Ikhwan Muslimin
menolak hubungan dengan pegawai Amerika sebab penaklukan ke atas negara Iraq.
Sedar akan pendirian yang bercanggah, pemimpin kedua-dua organisasi hanya bersetuju untuk tidak bersetuju. Hamas
telah dinasihatkan oleh kedua-dua pemimpin Jordan dan Mesir tidak mencuba
terlalu keras dalam 2006 pilihan raya parlimen. "Penyertaan, bukan penguasaan" (iaitu menyertai pilihan raya
tetapi tidak perlu menang) adalah formula yang dicadangkan kepada mereka.
Mereka mendengar dengan separuh pertama mesej (mereka berlari), tetapi tidak
kedua (mereka menang). Tidak seperti rakan-Jordan dan Mesir mereka yang hanya
bertanding minoriti kerusi, mereka mengemukakan senarai calon lengkap
calon-calon untuk kerusi Parlimen, membolehkan kemenangan mengejutkan (dan di
mata sesetengah pemimpin Ikhwan di tempat lain) yang tidak tepat mereka.
Penghormatan bersama membolehkan semua pergerakan
Ikhwan bersetuju mengenai prinsip umum bahawa mereka akan bekerja hanya untuk perubahan secara aman dan damai.
Keahlian anggota Ikhwan bersifat keahlian organisasi tempatan bukannya keahlian pergerakan
Ikhwanul Antarabangsa yang tunggal.
Terdapat pelbagai jenis Pergerakan Ikhwan sama ada
secara rasmi bergabung atau tidak bergabung dengan Ikhwanul Muslimin
Antarabangsa, sama ada ukuran menerima kepimpinan Mursyidul Aam Mesir atau
benar-benar bebas - masih menunjukkan dua ciri-ciri yang membuat penyelarasan
formal seolah-olah tidak perlu dan tidak produktif.
Pertama, pelbagai cabang atau cawangan Ikhwan tidak mempunyai masalah cuba untuk
mengikuti model umum (manhaj Ikhwanul
Muslimin dan Pemikiran Imam Hassan al-Banna) kerana model ini begitu umum boleh
digunakan dalam persekitaran yang berbeza. Ahli hampir tidak pernah merujuk kepada pihak berautoriti daripada
organisasi antarabangsa atau Mursyidul Aam semasa, tetapi mereka tetap merujuk
kepada model Ikhwan (manhaj) dan pemikiran Hasan al-Banna. Pemikiran al-Banna
tiada falsafah yang abstrak tetapi sebaliknya satu set teknik organisasi,
ucapan inspirasi, dan pendekatan umum yang meletakkan penekanan yang besar
terhadap penglibatan sosial.
Ahli Ikhwan dan pergerakan mereka sepatutnya bekerja sebagai pihak reformasi pada
semua peringkat - peribadi, sosial, politik dan agama. Mereka tidak boleh
membentuk komuniti terpencil orang kudus (suci), tetapi mesti membina diri yang
lebih baik, keluarga, dan masyarakat berdasarkan ajaran Islam. Model ini adalah
fleksibel tetapi menolak Ikhwan ke arah luar
tanpa kawalan Ikhwan secara berpusat. Ia memberi inspirasi kepada cawangan
dan ahli-ahli untuk menyertai politik dan bertanding untuk mendapat jawatan,
membentuk persatuan kebajikan, berdakwah, bertindak sebagai model di kawasan
kejiranan mereka, memulakan peningkatan diri, mengambil bahagian dalam
kumpulan-kumpulan belajar dan menyokong elemen-elemen Islam.
Memandangkan julat aktiviti cawangan Ikhwan yang luas dan beberapa
aktiviti ini tidak mengambil tempat di bawah rubrik Ikhwan, ia sukar untuk membezakan di mana pencapaian
formal organisasi Ikhwan. Ahli Ikhwan sering terlibat dalam pelbagai projek,
hospital, sekolah, kelab, dan persatuan, tetapi ia tidak jelas bagaimana rapat
pertubuhan-pertubuhan lain yang berkaitan dengan pergerakan Ikhwan. Ciri ini menjadikan organisasi penuh
berahsia tentang kehadiran pengaruh Ikhwan dan menjadi sumber syak wasangka
dan kekeliruan yang mengelilingi pergerakan itu.
Sebab kedua, penyertaan yang terhad dalam organisasi antarabangsa tidak
menjadi masalah kepada ahli-ahli Ikhwan mengenali antara satu sama lain. Ia
mungkin sukar untuk memberitahu di mana setiap organisasi cawangan Ikhwan
bermula dan berakhir, tetapi ia biasanya jelas kepada orang-orang dalam gerakan yang mengikuti model umum (manhaj Ikhwan)
dan yang tidak mengikut model umum. Tanya seorang pemimpin Ikhwan Mesir yang
mewakili pergerakan Ikhwanul di Kuwait dan akan mendapat jawapan yang jelas
(walaupun pergerakan Kuwait memutuskan hubungan rasmi dengan dua dekad yang
lalu).
Di peringkat global, Ikhwanul Muslimin ada Mafia. Maksud mafia disini ialah satu
jaringan kumpulan rahsia yang teratur, bergiat cergas dimana-mana tempat dan
mempunyai hubungan antara satu sama lain. Ia paling hampir menyerupai organisasi Sosialis
Antarabangsa: rangka kerja dalam kumpulan yang longgar, pergerakan ideologi
yang sama yang mengenali antara satu sama lain, bertukar-tukar cerita dan
pengalaman dalam mesyuarat sekali-sekala, dan gembira menganuti ideologi secara
rasmi tanpa memberikan banyak keutamaan.
Ikhwanul Muslimin Antarabangsa yang diketuai oleh Mursyidul Aam Ikhwanul
Muslimin Mesir, bukan struktur yang sama dengan Ikhwan Muslimin Global. Pada
tahun 2004, akhbar Perancis Le Monde digambarkan sejarah Pertubuhan Ikhwan
Muslimin, juga dikenali sebagai Tanzim Al Dawli.
Kewujudan Tanzim
Al Dawli adalah rahsia yang dijaga daripada anggota Ikhwan. Pada hari ini,
pertama orang tahu bahawa pemimpin tertinggi rangka kerja antarabangsa adalah
Mursyidul Aam Mesir. Lebih penting lagi, ia adalah satu-satunya untuk membawa
gelaran Mursyid(penasihat). Pengembangan Ikhwan di luar negara mempunyai
sejarah yang panjang: dari tahun pertama ideologi pergerakan itu telah
disebarkan oleh para pelajar asing yang belajar di Al Azhar atau di Universiti
Kaherah telah dipengaruhi oleh idea-idea Hassan Al Banna. Kembali ke negara
mereka, mereka membawa ideologi itu. Selepas tahun 1945 Biro Komunikasi dengan
dunia Islam telah ditubuhkan. Ia seperti `kementerian hal ehwal luar Ikhwan’.
Selepas Nasser membubarkan Ikhwan pada tahun 1954,
ramai pemimpin Ikhwan yang terkemuka dibuang ke luar negeri bertindak
menyebarkan pemikiran Ikhwan di tempat mereka dibuang. Disinilah kita melihat
bahawa para senior Ikhwan membentuk jalur-jalur kader berdasarkan manhaj ikhwan
dan pemikiran Imam Hassan al-Banna tetapi mengikut keperibadian dan pemikiran
mentor mereka.
Pada 29 Julai 1982 barulah Tanzim al-Dawli dibawah pengaruh Mustafa Masyhur ditubuhkan.
Selepas dibebaskan dari penjara pada tahun 1973, pemimpin ini Ikhwan bekerja
untuk membina semula pergerakan Ikhwan antarabangsa melalui pelbagai lawatan ke
luar negeri dibantu oleh Mohammed Mehdi Akef yang telah menetap di Hamburg
sejak 1981. Ikhwanul Muslimin Antarabangsa terdiri daripada ahli organisasi dan
orang-orang yang bersekutu dengan pergerakan Ikhwan, seperti Jamaat e Islami di
Pakistan atau Refah di Turki. Mustafa Masyhur mengatur wakil-wakil beliau di
luar negara. Contoh Syria, dibawah Hassan Howeidi yang tinggal di Amman,
Jordan.
Organisasi
antarabangsa Ikhwan Muslimin adalah sebuah himpunan semua organisasi Ikhwan
negara, tetapi kepimpinan yang lebih tinggi adalah di tangan organisasi Mesir
diwakili oleh Mursyidul Aam Mesir dan Biro Bimbingan. Ada pemimpin lain yang
membantu menjalankan organisasi antarabangsa seperti di Syria, Hasan Huwaydi,
yang dianggap Timbalan ketiga Mursyidul Aam ini, sebagai tambahan kepada Faisal
Mawlawi, pemimpin Lubnan Ikhwan, Abd-Majid-Dhunaybat, Muraqib Ikhwanul Muslimin
di Jordan, dan Tunisia, Rashid al-Ghannushi.
Rakyat Mesir yang berpangkalan di London, Ibrahim
Munir, menjaga penyelarasan di kalangan anggota organisasi di Eropah. Para
pemimpin organisasi antarabangsa telah mengadakan pertemuan dengan
pemimpin-pemimpin Ikhwan Mesir di beberapa negara Eropah, kerana ia adalah
mustahil untuk menganjurkan mesyuarat itu di Mesir, di mana kumpulan itu
diharamkan dan sasaran pihak berkuasa keselamatan.
Pada tahun 2009, Ikhwan Muslimin (MB) Mursyidul Aam,
Muhammad Mahdi Akif, berkata bahawa kemungkinan penggantinya akan datang bukan dari Mesir, tetapi itu bergantung kepada
pemilihan dalaman dalam Majlis Syura Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Beliau berkata
dalam satu kenyataan eksklusif kepada Al-Quds al-Arabi bahawa "Majlis Syura Antarabangsa terdiri
daripada 90 orang ahli dari dalam Mesir dan 40 dari luar, dan mereka itulah
juga yang melantik 'Mursyidul Aam Agung." Sama ada masa depan' mursyid
agung boleh jadi orang bukan Mesir, beliau berkata: ". Saudara-saudara di luar negara sentiasa
memilih calon Mesir daripada kesopanan dan kasih sayang Mesir" Berkaitan
dengan MB 'biro bimbingan antarabangsa, beliau berkata: "ia terdiri lapan orang Mesir dan lima bukan
orang Mesir; . sedangkan biro bimbingan Mesir terdiri daripada 17 orang ahli,
yang mana semua adalah orang-orang Mesir "... Berhubung dengan
organisasi antarabangsa, Dr Al-Halabawi berkata:" Pewakilan dalam Majlis
Syura adalah untuk negara-negara yang lebih ahli seperti Jordan, Syria, Teluk,
Malaysia, Indonesia dan Eropah, dan calon perlu menjadi orang yang menonjol.
"
Pada bulan Mac 2009, kami, kami berbincang perkembangan
berikutan kematian Dr Hasan al-Huwaidi (aka Hassan Howeidi), ketua Pertubuhan
Antarabangsa pada masa itu.
Pertemuan rahsia yang diadakan oleh ahli-ahli
Pertubuhan Ikhwan Muslimin di Istanbul. Pada masa itu, portal berita Mesir menyatakan
angka 11 pemimpin Ikhwan yang menghadiri mesyuarat ini:
1.
Ibrahim Munir Mustafa, Ketua Setiausaha Pertubuhan
Antarabangsa Ikhwan [yang menetap di London selama bertahun-tahun]
2.
Mahmoud Hussein Elibiary, Timbalan Setiausaha Agung
Pertubuhan Antarabangsa Ikhwan
3.
Ali Mohammed Ahmed Jawish (aka Gawish), Muraqib Ikhwan di
Sudan
4.
Ibrahim Al-Masry, Muraqib Ikhwan di Lubnan dan ahli Bimbingan
Pertubuhan Antarabangsa Ikhwan
5.
Ali Basha Omar Haji, Muraqib Ikhwan di Algeria
6.
Mohammed Riyadh Shaqfa, Muraqib Ikhwan di Syria
7.
Mohammed Faraj Ahmed, pemimpin Ikhwan di Kurdistan
8.
Ziyyad Shafiq Mohaisan Al-Rawi, Muraqib Ikhwan di Yaman
9.
Shaykhan Abdul Rahman Mohammed Al-Dabai, pemimpin Ikhwan di
Yaman
10. Mohammed Al-Hilali, timbalan
ketua kedua Maghribi Parti Keadilan dan Pembangunan
11. Rachid Ghannouchi, ketua
Parti Ennahda Tunisia
Perlu diingatkan bahawa Ibrahim Munir menafikan
laporan-laporan kepada Al-Masry Al-Youm tetapi muncul untuk mengesahkan bahawa
dia adalah sebahagian daripada Ikhwan Muslimin Pertubuhan Antarabangsa.
Perkara ini menunjukkan bahawa Ikhwanul Muslimin
Antarabangsa sememang wujud.
Islamis Tanpa
Organisasi
Islamis Tanpa Organisasi (OTP) atau Islamis yang
anarkis muncul apabila seseorang Islamis bergerak berpandukan manhaj Imam
Hassan al Banna atau mana-mana pemikiran yang tidak dengan arahan organisasi
dan kepimpinan.
Panduan mereka ialah manhaj bukannya arahan
kepimpinan.
Ada sesetengah OTP ini berada dalam sesebuah
organisasi SEPILIS atau parti politik pro-SEPILIS. Mereka mengerakkan dan
memimpin organisasi SEPILIS walaupun sebahagian pemikiran dan pengaulan mereka
masih cenderung kepada manhaj dan organisasi Islam.
Kehadiran OTP memburukkan perjuangan Islam mereka
bersifat pragmatis dan terlalu politikal. Mereka mengutamakan kemenangan dan
matlamat perjuangan. OTP bebas daripada arahan pemimpin. Mereka telah bebas
daripada arahan jemaah yang pernah mereka sertai. Jujurnya, ia kurang bagus
bagi sesebuah jemaah Islam.
Krisis
Kepimpinan Ikhwanul Muslimin
Pada tahun 1964, Sayyid Qutb dan sahabat-sahabat ditangkap.
Ikhwanul Muslimin ketika itu huru-hara kerana kehilangan para pemimpinnya.
Sebahagian pemimpin imgirasi ke Barat. Pembantaian berterusan rejim Mesir
menghasilkan anak muda yang kental menentang Kerajaan Mesir secara radikal dan
ganas. Sesetengah ulama mengatakan mereka dalam pelampau dalam gerakan Islam.
Dalam Ikhwan dikenali Qutbiyyah.
Pada bulan April 2007, anggota legislatif terkemuka AS
menemui anggota senior Ikhwan di kediaman Duta Besar AS di Kaherah. Kunjungan
ini diinterpretasikan sebagai isyarat bahawa AS mengakui peranan Ikhwan sebagai kuasa politik berpengaruh di
dunia Arab. Namun pertemuan itu sendiri tidak banyak membuah hasil yang positif.
Obama sendiri tampaknya tidak membenarkan pihak berkuasa menjalinkan hubungan
yang lebih erat dengan gerakan ini.
Mursyidul Aam Ikhwan, Mohammad Mahdi Akef telah
menyatakan bahawa dirinya tidak akan menerima lagi dalam pencalonannya yang
kedua sebagai Mursyidul Amm pada pemilihan Januari 2010. Penolakan Mahdi Akef
untuk membuka kepemimpinan Ikhwan kepada generasi yang lebih muda. Sementara
itu, Mesir sedang siap-siap melakukan pilihanraya pada musim gugur 2010 yang
tampaknya akan menempatkan Gamal Mubarak sebagai pengganti ayahnya, Ikhwan
sendiri sudah menegaskan penentangannya.
Dalam bulan April, Mohammad Habib, pemimpin utama
Ikhwan yang berpotensi menjadi pengganti
Akef menyatakan bahawa Ikhwan tidak akan berhadapan dengan rejim
“sendirian”. Komentar itu dikritik
sebagai konsesi kepada Gamal yang hendak mengganti ayahnya. Bahasa setengah ramah Habib ini. Beberapa
analisis mengatakan bahawa Habib yang moderat sedang mencapai jaminan keamanan
dan keselamatan agar kelompok ini diperbolehkan aktif dalam politik. Namun
kalangan garis keras dalam Ikhwan melontar reaksi atas komentar Habib dan
menganggapnya sebagai pengkhianatan. Sementara
yang lainnya mendesak Ikhwan kembali kepada misi utama Ikhwan iaitu
indoktrinasi-pentarbiyyahan.
Dalam wawancara dengan Majalla, Akef mengusulkan penggantinya hendaknya orang Mesir
walaupun Perlembagaan Ikhwan sendiri tidak menghalang orang bukan Mesir menjadi
Mursyidul Aam. Pelbagai peristiwa yang mengiringinya menunjukkan betapa
sulitnya Mursyidul Aam melakukan penyelesaian atas konflik yang memecahkan
Ikhwan.
Dalam bulan Ogos, pertarungan kepemimpinan terjadi atas
Ikhwan Jordan ketika anggota pro Jordan meminta etnik Palestin pro Hamas
membatalkan dwi keanggotaan mereka atas Barisan Bertindak Islam (cawangan
Jordan) dan Hamas di Palestin.
Sayap Ikhwan di Syria yang mengasingkan diri sejak
pemberontakan gagal pada tahun 1982 melakukan rekonsiliasi dengan Damsyik.
Menurut agen berita Itali, kalangan Islamis dari Jordan dan Turki sedang
melakukan perbincangan yang berakhir dengan pemulihan Ikhwan Syria atau
setidaknya para kader utamanya akan kembali ke Syria dengan komitmen melakukan
Islamisme moderat. Imbalannya, partai Baath yang sangat sekular menangguhkan
Undang-undang No 49 yang memperbolehkan hukuman mati dijatuhkan ke atas Ikhwan.
Perkembangan kelompok radikal Islamis menjadi
perhatian serius Presiden Bashar al Assad. Permbaharuan hubungannya dengan
Ikhwan akan memberikannya sekutu yang kuat. Ikhwan akan menjadi faktor mitigasi
bagi usaha Washington untuk memaksa Damsyik kembali ke meja perundingan sebagai
sebahagian perjanjian damai dengan Israel. Usaha Bashar memikat Ikhwan setelah
hampir tiga dekad pengasingannya menunjukkan bahawa pentingnya peranan Ikhwan.
Tanda usaha merapatkan hubungan Washington-Ikhwan
dilakukan pada bulan April 2007, senator senior AS, Steny Hoyer, pemimpin
minoriti Demokrat di Kongres menemui anggota parlimen Ikhwan di kediaman duta
besar AS di Kaherah. Pertemuan yang diketahui Kementerian Luar menunjukkan
hubungan tahap tertinggi antara Ikhwan dan pemerintah AS sejak serangan 9/11.
Hoyer tidak menganggap penting pertemuan tersebut
ketika ditanya Newsweek dan
pemerintah Bush sendiri tidak bersedia meresponnya secara lebih baik. Hal ini
menunjukkan sikap sebenar Washington atas gerakan Islam sekalipun moderat.
Meskipun Obama telah menyampaikan pidato kepada dunia Islam dari Kaherah, namun
tidak ada tanda pemerintahan Obama bersedia untuk membuka hubungan dengan
Ikhwan dalam waktu dekat. Obama disibukkan dengan pembangkang domestik atas RUU
rawatan kesihatan, ekonomi dalam negara sendiri masih tidak stabil dan upayanya
melakukan anjakan dalam hubungan damai di Timur Tengah terhalang.
Menurut para pakar di Washington yang tahu benar seluk
beluk dunia Arab, langkah AS mengecewakan kerana tidak mengatakan apapun kepada
para kelompok pembangkang di Parlimen Mesir. “Saya kira adalah kesilapan kita tidak menemui Ikhwan,” tutur
Michelle Dune, seorang pengkaji di Carnegie
Endowment for International Peace dan tokoh berpengaruh di Rumah Putih. “Ikhwan bukan kelompok teroris dan seharusnya
tidak ditindas. Mungkin hal yang sulit dilakukan, namun AS harus mempromosikan
dialog dan mempromosikan keterbukaan.”
Prospek perundingan AS-Ikhwan sangat bergantung kepada
kepemimpinan Ikhwan akan datang. Apakah kelompok konservatif menjadi wajah baru
bagi gerakan Islam terbesar di dunia?. Demikian pula AS seperti sebelumnya
mengabaikan Akef. AS jelas akan menyesal ketika mengabaikan para pemimpin
moderat di Timur Tengah yang pernah ada mulai dari masa Nasser hingga
Khatami.
Pemikiran Mursyidul Aam Ikhwanul
Muslimin
Kebanyakan ulama Universiti al-Azhar menganggap manhaj
ikhwan yang asali dan pemikiran Imam Hassan al-banna dalam Ikhwan sudah
berakhir. Manhaj ikhwan pada hari ini bukan berasal daripada gagasan Hassan al Banna tetapi datang
daripada pemikiran Sayyid Qutb. Selepas era Umar Tilmisani, pengaruh Sayyid
Qutb mengakari pemikiran Ikhwanul Muslimin. Semua pemimpin utama dan Mursyidul
Aam selepas Umar Tilmisani dididik, dipengaruhi dan seteman satu sel penjara
dengan Sayyid Qutb.
Manhaj Ikhwanul Muslimin Asali dan pemikiran Imam
Hassan al-Banna dapat diikuti dalam ucapan-ucapan dan penulisan Imam Hassan
al-Banna terutamanya tulisan Risalah Ta’alim.
Usaha pembaharuan yang cuba dilakukan oleh Akef telah
digagalkan oleh kelompok konservatif dalam Ikhwan dengan memilih Muhammad Badie
sebagai Mursyidul Aam Ikhwan. Badie juga anak didik Sayyid Qutb.
Pada pandangan penulis, manhaj Ikhwan yang asal
berpandukan pemikiran al Banna (sudah tentu al-banna merujuk kepada al-Quran
dan as-Sunnah) dilengkapkan atau disempurnakan oleh pemikiran Sayyid Qutb.
Kedua-dua tokoh ini merujuk al-Quran dan as-Sunnah tanpa kompromi. Mereka
memartabatkan al-Quran dan as-Sunnah dan menolak dengan kritis pemikiran
ciptaan manusia tanpa nas syarak yang bertentangan dengan al-Quran dan
as-Sunnah.
Pengaruh kelompok progresif dan anak muda membuatkan
Ikhwan menubuhkan FJP sebagai sayap politik Ikhwan.
Ikhwanul Muslimin Melayu
Pelbagai jalur pemikiran dalam Ikhwan menghasilkan
kecelaruan fikrah. Sesetengah gerakan Islam mula melaungkan asolah atau
keaslian dalam fikrah setelah dilanda tsunami pemikiran daripada liberalisme,
sekularisme dan pluralisme yang kembali membiak dalam gerakan Islam.
Tokoh-tokoh gerakan Islam dan Ikhwan yang cuba mempromosi hubungan baik dan
rapat dengan Barat telah mengkaderkan mantee dan menggagas pemikiran yang
merugikan umat Islam. Sebagai contoh menyokong gagasan Muslim Demokrat yang
dicanang oleh Barat.
Di Malaysia, cabang Ikhwan Melayu terbahagi kepada
tiga kumpulan utama iaitu HALUAN Malaysia, IKRAM dan ISMA. Pada masa ini,
kecelaruan fikrah cukup terserlah dalam IRC-JIM-IKRAM. Antara kecelaruan
tersebut ialah
1. Memposisikan pemimpin IRC-JIM-IKRAM dalam
organisasi SEPILIS dan musuh Islam.
2. Bersama-sama menyokong dan berjuang dalam gagasan
pemikiran yang mengelirukan sebagaimana gagasan Muslim Demokrat.
3. Celaru dalam memposisikan anggotanya dalam pelbagai
organisasi sehingga menghakis fikrah Islam seseorang pemimpin dan pemimpin mula
bersikap pragmatis.
Ikhwan Melayu terutamanya IKRAM hilang kritis terhadap
pemikiran SEPILIS setelah memposisikan pemimpin mereka dalam organisasi atau
kelompok SEPILIS.
Dalam politik Malaysia, IRC-JIM-IKRAM pernah
memposisikan pemimpin mereka dalam PAS dan UMNO. Muktakhir, IKRAM memposisikan
anggota mereka dalam PKR dan Parti Amanah Negara. Antara kejayaan utama IKRAM
dalam politik Malaysia ialah kehadiran pemimpin atau ahli mereka sebagai
Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang.
Dari segi fikrah, IKRAM sudah kurang menyebut gagasan
pemikiran Imam Hassan al-Banna dan bagaikan meninggalkan gagasan pemikiran
Sayyid Qutb. Para pemimpin IKRAM mula mendekati pemikiran politik PKS dan
tokoh-tokoh pemikir Islam sama ada daripada Ikhwan atau tidak yang berasal dari
Barat. IKRAM boleh menerima pasca-Islamisme dan Muslim Demokrat.
Elemen IKRAM, ABIM dan kelompok progresif dalam PAS
telah membentuk Parti Amanah Negara (PAN). Model PAN adalah AKP Turki, PKS
Indonesia dan An- Nahdah Tunisia. Kiblat pemikiran Islam datang dari An Nahdah.
An Nahdah sudah secara rasminya memisahkan diri mereka daripada gerakan Islam
yakni mensekularisasikan an-nahdah.
Dari segi pemikiran, PAN digauli pemikiran oleh konsep
Muslim Demokrat, maqasid syariah, Rahmatan fil Alamin dan Inklusif. Konsep-konsep ini dimainkan oleh
kelompok progresif dalam gerakan Islam di seluruh dunia. Umumnya, dunia
mengetahui bahawa antara penggerak utama kelompok progresif dalam gerakan Islam
di dunia ialah Anwar Ibrahim, Abdullah Gul, Rasid Tayyib Erdogan dan Syeikh
Rasid Ghannousshi.
DAP menyokong kuat konsep Muslim Demokrat. Dijangka
elemen Muslim Demokrat bakal menyatukan PAN dan PKR menjadi sebuah parti baru.
Jika PAN tidak bergabung dengan PKR, PAN sendiri bakal mengalami perbalahan
dalaman antara kelompok mantan aktivis PAS dengan kelompok Muslim Demokrat yang
dijanakan oleh IKRAM dan kelompok pro-Anwar Ibrahim. Dan tidak mustahil PAN
menjadi parti milik sepenuhnya IKRAM
dimana semua elemen IKRAM dalam NGO-NGO (termasuk pro SEPILIS) dan parti
politik (PKR) diarahkan memperkasakan PAN.
PAN menganggap PAS sebagai musuhnya yang utama dan
menuduh PAS ingin bergabung dengan UMNO. Berbaik dengan UMNO, takfiri dan
sektarian adalah tiga unsur penting dalam perang saraf menghancurkan perpaduan
dalaman PAS.
Kesimpulan
Ikhwanul Muslimin bukan lagi harapan utama umat Islam.
Kecelaruan fikrah para pemimpinnya yang berada di Barat sukar ditangani oleh
Ikhwanul Muslimin di Mesir. Kebanyakan cabang atau cawangan Ikhwan di pelbagai
negara lebih suka mengikut pemikiran kelompok moderat dalam Ikhwanul Muslimin.
Di banyak negara, cabang atau cawangan Ikhwan mula
berpecah membentuk pelbagai organisasi baru sama ada masih mengakui sebagai
sebahagian daripada Ikhwan dan ada yang bertindak membebaskan diri daripada
imej dan arahan kepimpinan Ikhwan.
Harapan sebenar umat Islam pada hari ini ialah pada
ilmu yang merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah dan para ulama. Ulama yang
memimpin ummah atau ulama menjadi penasihat umara.
Kita juga mengharapkan parti atau jemaah Islam yang
memperjuangkan Islam menurut al-Quran dan as-Sunnah bukannya mengikut kehendak
inspirasi Barat. Dalam parti atau jemaah Islam sendiri ada pemimpin yang
membuat onar dan menjadi duri dalam daging. Bersabarlah dan istiqamah kerana
itu adalah cabaran orang yang berjuang. Taati pemimpin dan tundukkan
kebijaksanaan kita kepada kehendak al-Quran dan as-Sunnah.
1 comment:
Terbaik.. teruskan menulis dan mengkaji.. marilah sama2 kita menyokong perjuangan yg dibawa oleh PAS, dimana mengasaskan politik matang dan sejahtera.. ini berdasarkan wahyu dlm AL quran.. hakikat Harini, pas kehilangan ramai pemimpin yg berpengaruh, samada ramai yg bertemu dgn Ilahi dan ada yang lari.. maka tiba masa kita anak muda mengambil kerja2 ini, yg ditinggalkan oleh generasi terdahulu.. kata almarhum Fadhil Noor, kita hanya merupakan mata rantai yang menyambung perjuangan yg akan berakhir bila berakhirnya dunia ini..
Post a Comment