Asas Pemikiran Anti-Islam
Pada tahun 1970an, sarjana-sarjana
Islam dan aktivis gerakan Islam mula cuba mendekatkan Islam dengan Barat. Pada
tahun 1977, Islamisasi ilmu pengetahuan dipopularkan di persidangan pendidikan
Islam di Makkah. Penggagas utama Islamisasi ialah Tan Sri Prof. Dr. Syed
Muhammad Naquib al-Attas dan Dr. Ismail Raji al- Faruqi.
Dalam proses Islamisasi ilmu, menurut
al-Attas melibatkan dua langkah utama. Pertama ialah proses mengasingkan unsur-unsur
dan konsep-konsep utama Barat dari ilmu tersebut. Langkah kedua ialah
menyerapkan unsur-unsur dan konsep-konsep utama Islam ke dalamnya. Dalam hal
ini Al-Attas mengambil pendekatan Imam Ghazali dalam aspek jiwa, di mana ia
menyarankan supaya sifat yang keji dibuang dahulu sebelum jiwa dihiasi dengan
sifat yang terpuji. (http://www.kompasiana.com/luqman1990/islamisasi-ilmu-menurut-al-attas-dan-al-faruqi_550add3d813311cf14b1e230)
Berbeda dengan Al-Attas yang
menggunakan pendekatan Imam Ghazali, iaitu mengunakan kaedah pembersihan
sebelum dilakukan penghiasan, al-Faruqi menawarkan 12 langkah yang harus
dilalui dalam proses Islamisasi ilmu. Proses itu adalah: 1. Penguasaan disiplin
moden-prinsip metodologi, masalah, tema dan perkembangannya 2. Peninjauan
disiplin 3. Penguasaan ilmu warisan Islam (antologi) 4. Penguasaan ilmu warisan
Islam (analisis) 5. Penentuan relevansi Islam yang tertentu kepada suatu
disiplin 6. Penilaian secara kritis disiplin moden-memperjelaskan kedudukan
disiplin dari sudut Islam dan memberi panduan terhadap langkah yang harus
diambil untuk menjadikannya Islami 7. Penilaian secara kritis ilmu warisan
Islam-kefahaman terhadap Al-Quran dan Sunnah, perlu dilakukan pembetulan
terhadap kesalah-fahaman 8. Kajian masalah utama umat Islam 9. Kajian masalah
manusia sejagat 10. Analisis dan sintesis kreatif 11. Pengacuan kembali
disiplin dalam kerangka Islam: buku teks universiti, dan 12. Penyebar-luas ilmu
yang sudah diislamkan.
Perbedaan lainnya dalam pendekatan
mereka berdua ialah melibatkan ruang lingkup ilmu pengetahuan yang ingin
diislamisasikan. Al-Attas membatasi ilmu yang ingin diislamisasikan adalah
pengetahuan kontemporari (yang telah ter-Baratkan). Akan tetapi Al-Faruqi
memandang bahawa proses Islamisasi patut juga dilakukan ilmu turats islamyy (ilmu-ilmu keislaman yang
tidak ter-Baratkan).
Menurut Dr. Muhammad Atiullah Othman,
ilmu Islam melalui cara pemikiran mazhab-mazhab dalam Islam. Antara pendekatan
ulama terdahulu terhadap ilmu adalah:
1. Berteraskan syarak, dan akal
adalah susulan. Kaedah ini adalah kaedah diguna pakai oleh al-Salafiyyah.
2. Syarak dan akal bersamasama
menjadi teras tetapi meletakkan ketinggian nas. Ini kaedah diguna pakai oleh
ulama Kalam seperti al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah.
3. Akal adalah teras, dan syarak
adalah susulan. Kaedah ini merupakan kaedah diguna pakai oleh Muktazilah.
Oleh kerana itu, ilmu dalam Islam
adalah syarak dan akal.
Islamisasi pengetahuan ala al Faruqi memberi peluang kepada Barat
mempengaruhi pemikiran pemimpin dan sarjana Islam. Kebanyakan tokoh IIIT yang cuba mendekati Barat menjadi penyumbang
utama kepada perancangan Barat membentuk semula dunia Islam mengikut kehendak
mereka (Barat).
Gagasan Muslim Demokrat sendiri
dikatakan berakar-umbikan daripada IIIT dan senior Ikhwanul Muslimin yang
pro-Barat iaitu pro-berdialog dengan Barat.
Memerangi Pengganas Islam
Peristiwa 11 September 2001 yang menyebabkan
bangunan WTC runtuh menjadi modal kerajaan Amerika Syarikat mengisytiharkan
Perang Terhadap Keganasan. Akibatnya, Afghanistan dan Iraq menjadi mangsa diserang
oleh Amerika Syarikat dan Tentera Bersekutu.
Watak Osama Ben Laden dan al-Qaeda dicipta
bagi mengambarkan kejahatan yang dilakukan oleh mereka. Ini semua adalah
modal-modal matlamat menghalalkan cara. Disamping watak jahat, Barat juga
mencipta watak hero atau penyelamat. Bagi kes Afghanistan, watak hero mereka
ialah Hamid Karzai. Di Malaysia, ada atau tidak watak seumpama ini?.
Pada tahun 2002, Presiden Bush
melaungkan slogan“Freedom Agenda”
sebagai ‘grand strategy’ untuk ‘Global War on Terorism’. Penganas bukan
sahaja dimaknai dengan kelompok penganas dan ekstremis tetapi dimasukkan juga kelompok fundamentalis Islam.
Para intelektual Barat dan orientalis
yang berpusat di universiti-universiti di Barat mula berbincang menyusun
agenda. Ia dibantu oleh intelektual dan aktivis-pemimpin muslim yang pro Barat.
Kelompok orientalis ini mendapat sumber kewangan dari badan-badan kerajaan
Amerika Syarikat, termasuklah RAND
Corporation, Center on Islam, Democracy & the Future of the Muslim
World, Hudson Institute, The Washington
Institute for Near East Policy, US Commission on International Religious
Freedom, Freedom House, United States Institute of Peace, Center for the Study
of Islam & Democracy dan Council on Foreign Relations (CFR).
Di Barat, kerajaan, pemimpin dan NGO
mereka akan mengikut gagasan pemikiran dan saranan badan pemikir, para intelektual
dan orientalis. Para intelektual, orientalis dan badan pemikir menyediakan
laporan-laporan yang mengandungi gagasan pemikiran, pandangan dan cadangan yang
perlu dilakukan oleh kerajaan, pemimpin dan NGO. Kemunculan gagasan pemikiran
Islam Liberal sebagai contoh berasal daripada pemikiran Fazlur Rahman, Leonard
Binder dan Charles Kurzman. Kemudian pemikiran Islam Liberal dieksport ke
negara-negara Islam melalui intelektual Muslim yang belajar di Barat dan
aktivis-NGO.
Barat menubuhkan NED untuk mengeksport
demokrasi ke negara-negara yang ditentukan oleh Amerika Syarikat. NED
menyediakan bantuan dana kewangan kepada NGO-NGO tertentu untuk melaksanakan
program-program demokrasi.
Selain menaja dana kewangan, terdapat
yayasan-yayasan dan NGO Barat yang telibat dalam pelbagai aktiviti
kemasyarakatan dan sosial di negara-negara tertentu. Walaupun kelihatan
bermanfaat dan memberi kebaikan, mereka mempunyai agenda tersirat untuk menusuk
pemikiran penduduk tempatan.
Sekali imbas, program-program The Asia Foundation yang memberi
buku-buku secara percuma dan menyediakan tajaan biasiswa kepada anak tempatan
adalah baik tetapi disebalik itu, jarum halus pemikiran orientalis dicucuk ke
dalam pemikiran rakyat tempatan.
RAND Corporation, “Civil Democratic Islam’ dan “Building
Muslim Moderate Networks”
RAND Corporation adalah badan pemikir
dan kajian strategi tentang Islam yang dibiayai oleh Smith Richardson Foundation. Sebelum itu, RAND Corp terlibat dalam
urusan jual-beli senjata Douglas Aircraft
Company. RAND menjadi badan pemikir yang utama kepada PENTAGON dalam usaha
Amerika dan Barat mengatasi keganasan.
Antara laporan yang menarik yang
disediakan oleh RAND ialah
1.
The Muslim Brotherhood in the
West
2.
The Rise of Political Islam
in Turkey
3.
Civil Democratic Islam –
Partners, Resources and Strategies
4.
Building Muslim Moderate
Networks
“Building
Muslim Moderate Networks” dizahirkan pada tahun 2007. Ia dikatakan dikaji
dan diteliti oleh beberapa kelompok.
Pertama, pihak RAND Corporation;
Angel Rabasa, Cheryl Benard, Lowell H. Schwartz & Peter Sickle .
Kedua pemikir Yahudi; Daniel Pipes,
Stephen Schwartz dan Michael Whine.
Ketiga, Badan-badan kerajaan Amerika; Hillel Fradkin (Center on Islam, Democracy & the Future
of the Muslim World/ Hudson Institute), Dennis Ross dan Robert Satloff ( The Washington Institute for Near East
Policy) Joseph Crapa, Tad Stahnke, Dwight Bashir & Scott Flipse (US Commission on International Religious
Freedom) Paul Paul Marshall (Freedom
House), Abdeslam Maghraoui &
Mona Yacoubian (United States Institute
of Peace), Radwan Masmoudi (Center
for the Study of Islam & Democracy). Steven Cook(Council on Foreign Relations)
Keempat, pemikir orientalis; John Esposito
(Universiti Georgetown)
Manakala pihak kelima adalah golongan
Islam yang terdiri daripada kumpulan moderat/liberal dan murtad. Mereka
termasuklah; Anwar Ibrahim (Malaysia), Azyumardi Azra, Abdurrahman Wahid (Gus
Dur) & Ulil Abshar Abdalla (Indonesia), Amina Rasul-Bernardo (Filipina) dan
Suzaina Kadir (Singapura).
Intipati “Building Muslim Moderate Networks” mengenal-pasti musuh atau
sahabat dalam kalangan umat Islam; membina atau mewujudkan kelompok Islam yang
disenangi dan mengikut kehendak Barat; dan memecah belah umat Islam berdasarkan
kehendak Barat.
Dalam ‘Civil Democratic Islam’, Cheryl Bernard menyatakan kelompok Islam
dibahagikan kepada beberapa kelompok.
• Pertama:
kelompok fundamentalis, iaitu kelompok yang dinilai menolak nilai-nilai
demokrasi dan budaya Barat serta menginginkan sebuah negara autoritarian murni
yang akan dapat menerapkan hukum
perundangan Islam.
• Kedua:
kelompok tradisionalis, iaitu kelompok yang menginginkan suatu masyarakat yang
konservatif. Curiga terhadap pemodenan, inovasi dan perubahan.
• Ketiga:
kelompok modenis, iaitu kelompok yang menginginkan Dunia Islam
menjadi sebahagian daripada pemodenan global. Mereka juga ingin memodenkan dan
mereformasi Islam dan menyesuaikan Islam dengan perkembangan zaman.
• Keempat:
kelompok sekular, iaitu kelompok yang menginginkan Dunia Islam dapat menerima faham
sekular dengan cara seperti yang dilakukan negara-negara Barat dimana agama
dibatasi pada lingkup peribadi sahaja.
Saranan Cheryl Bernard ialah
• Pertama:
menyokong kelompok modenis dengan mengembangkan visi mereka tentang Islam
sehingga mengungguli kelompok tradisionalis. Caranya dengan memberikan ruang
yang luas agar mereka dapat menyebarkan pandangan mereka. Mereka harus dididik
dan diangkat ke tengah-tengah masyarakat untuk mewakili wajah Islam
kontemporari.
• Kedua:
menyokong kelompok tradisionalis untuk mengarahkan mereka agar berlawanan
dengan kelompok fundamentalis dan untuk mencegah pertalian yang erat di antara
mereka; menerbitkan kritik kaum tradisionalis atas kekerasan dan ekstremisme
yang dilakukan kaum fundamentalis; mendorong perbezaan antara kelompok
tradisionalis dan fundamentalis; mendorong kerjasama antara kaum modenis dan
kaum tradisionalis yang lebih dekat dengan kaum modenis; juga mendorong
populariti dan penerimaan atas sufisme.
• Ketiga:
menyokong kelompok sekularis mendorong pengakuan fundamentalisme sebagai suatu
musuh bersama; mendorong idea bahawa agama dan negara mesti dipisahkan, dan hal
ini tidak membahayakan keimanan tetapi malah akan memperkuatnya.
• Keempat: musuhi kelompok fundamentalis dengan
menunjukkan kelemahan pandangan keislaman mereka; mendorong para wartawan untuk
mengeksplotasi isu-isu korupsi, kemunafikan dan tidak bermoralnya kaum
fundamentalis, pelaksanaan Islam yang salah dan ketidakmampuan mereka dalam
memimpin dan memerintah. Posisikan
mereka sebagai pengacau dan pengecut, bukan sebagai pahlawan, serta dorong
perpecahan antara kaum fundamentalis.
Cheryl Bernard telah mengemukakan
rekomendasinya iaitu
a. Menghancurkan monopoli
fundamentalis dan tradisionalis dalam mendefinisikan, menjelaskan dan
mentafsirkan Islam
b. Memberi tunjuk ajar kepada sarjana
modenis membuat laman web dengan menjawab persoalan hukum Islam kaum modenis.
c. Menyokong sarjana modenis menulis
buku
d. Memberi bantuan dana dalam
penerbitan buku-buku kepada sarjana modenis
e. Memanfaatkan kemudahan media.
Langkah-langkah strategi yang
disarankan oleh Cheryl ialah
a. Membangunkan kepimpinan modenis
i.
Mewujudkan role model dan pemimpin.
ii.
Menyokong kewujudan Masyarakat Sivil
iii.
Mengembangkan gagasan Islam mengikut kehendak aspirasi Barat:
Islam Amerika, Islam Jerman, Islam Liberal dan lain-lain.
b. Meneruskan serangan terhadap
fundamentalis
i.
Melakukan pembunuhan karekter individu dan kedudukan kelompok
ektremis Islam.
ii.
Menyokong wartawan dan media popular
c. Promosi nilai-nilai modeniti
demokrasi Barat secara agresif
i.
Mewujudkan dan mempropagandakan suatu model Islam yang
moderat
ii.
Mengkritik kesalahan tradisionalis
iii.
Menyokong kemunculan kelompok yang pentingkan sufisme dan
tareqat
iv.
Memberi fokus pada pendidikan dan remaja
Langkah-langkah praktis ialah
a. Menyokong kelompok modenis dan
sekularis
i.
menerbit dan menyebarkan karya-karya mereka
ii.
mendorong mereka menulis secara khusus untuk orang awam dan
orang muda
iii.
memperkenalkan pandangan mereka dalam kurikulum pendidikan
Islam
iv.
memberi ruang awam kepada mereka
v.
menyebarkan pandangan kepada orang awam melalui laman web,
penerbitan, sekolah dan lain-lain
vi.
memposisikan modenisme sebagai pilihan remaja Islam
vii.
memberi kemudahan dan menyokong kesedaran tentang sejarah dan
kebudayaan sebelum kedatangan Islam dan bukan Islam.
viii.
mewujudkan NGO sekular dan awam.
b. Menyokong kelompok tradisionalis
melawan kelompok fundamentalis
i.
menerbitkan kritikan tradisionalis terhadap kekerasan dan
ekstrimisme fundamentalis
ii.
mencegah perpaduan diantara kelompok fundamentalis dan
tradisionalis
iii.
Mendorong kerjasama kelompok tradisionalis dengan modenis
iv.
Membezakan pemikiran yang ada dalam kelompok tradisionalis
v.
Menggalakkan pertembungan antara mazhab
vi.
menyokong penerimaan sufisme dan tareqat.
c. Menghadapi dan menentang kelompok
fundamentalis
i.
Menolak pentafsiran kelompok fundamentalis
ii.
Membongkar aktiviti kelompok fundamentalis yang bersifat
bawah tanah
iii.
Membongkar kesan perilaku kejahatan mereka
iv.
Menunjukkan ketidakmampuan kelompok fundamentalis memerintah
negara
v.
Menonjolkan kelebihan tertentu yang perlu dilakukan oleh
kelompok fundamentalis seperti kesalehan kelompok tradisionalis, hak wanita,
kemahuan anak muda
vi.
Mendorong wartawan menyiasat isu-isu korupsi yang dilakukan
oleh kelompok fundamentalis
vii.
Menghilangkan rasa hormat masyarakat terhadap kelompok fundamentalis
dengan menuduh mereka sebagai pemimpin dan kelompok yang jahat, radikal dan
ektrem.
d. Mendokong sekularis dengan
selektif
i.
mendorong pengakuan bahawa fundamentalis adalah musuh bersama
ii.
mencegas perpaduan sekularis dengan kelompok anti Amerika
iii.
Mendokong idea Islam dan negara dipisahkan.
Kelompok moderat adalah paling
bersahabat dengan nilai-nilai dan jiwa masyarakat demokratik moden. Modenisme
dan bukan tradisionalisme adalah pembantu Barat. Misi kelompok ini ialah
menyimpang, memodifikasi dan mengesampingkan secara selektif elemen-elemen
doktrin keagamaan yang tulen.
Jika kita meneliti dengan jujur, kita
dapati perancangan RAND sedang berlaku di negara-negara umat Islam. Pemimpin
palsu dan sarjana pro Barat serta ulama jahat/palsu bermaharajalela dalam
setiap inci negara umat Islam. Pemimpin palsu dan sarjana pro Barat menceduk
pemikiran orientalis tanpa kritik, mengangkat istilah-konsep Barat secara
berlebihan dan membabi-buta. Maka muncul pelbagai istilah-konsep Islam seperti
Islam Liberal, Islam Plural, Islam Sivil, Islam Amerika dan Islam Hadhari.
Terbaru Islam Demokrat atau Muslim Demokrat.
Pengelompokkan umat Islam ini
memecah-belahkan masyarakat dalam sesebuah negara umat Islam. Konflik antara
puak, kaum, mazhab, kelompok dan parti seringkali berlaku. Paling teruk berlaku
rusuhan, pembunuhan dan peperangan sesama sendiri. Perkara ini menghalang usaha
penyatuan umat Islam dalam menghadapi musuh Islam yang sebenar iaitu Barat.
Memecah-belah Negara Umat Islam
Barat cuba memecah-belah negara-negara umat Islam mengikut
selera mereka. Ia adalah rancangan jangka panjang mereka. Israel sendiri
mempunyai Yinon Plan dalam membentuk
wilayah mereka yang lebih besar.
Antara perancangan pemetaan dunia
Islam ialah melalui Perjanjian Sykes-Picot.
Perjanjian Sykes-Picot pada Mei 1916 merupakan satu perjanjian rahsia yang
telah dibuat oleh dua orang diplomat iaitu Sir Mark Sykes dan Picot Georges
yang mewakili negara British dan Perancis semasa Perang Dunia Pertama. Sykes
dan Picot telah merancang untuk membahagikan Empayar Uthmaniyyah apabila berakhirnya
Perang Dunia Pertama.
Perjanjian ini telah membahagikan
wilayah milik umat Islam di Syria, Lubnan dan Turki Cilicia untuk diletakkan
dibawah ‘kawalan’ kerajaan Perancis manakala Palestin, Jordan dan kawasan
sekitar Teluk Parsi dan Baghdad adalah dibawah ‘kawalan’ kerajaan British.
Antara perancangan yang lain ialah New Middle East. Istilah ‘New Middle East’ (NME) diperkenalkan
oleh Setiausaha US, Condoleezza Rice pada Jun 2006 di Tel Aviv.
Perang Iraq, kemunculan ISIS
dan Arab Springs juga dilihat antara kaedah untuk memetakan kembali Timur
Tengah. Libya dan Iraq sebagai contoh akan dipecahkan kepada tiga wilayah
besar. Di Indonesia, 11 hingga 17 buah negara baru boleh diwujudkan.
Bagaimana dengan Malaysia?. Malaysia
boleh dipecahkan kepada 3 hingga 4 buah negara baru iaitu Negara Sabah, Negara
Sarawak, Negara Tanah Melayu dan Negara Johor.
Pembahagian wilayah ini berdasarkan
kaum (semangat nasionalisme) dan mazhab. Semangat nasionalisme yang sempit dan
kejumudan bermazhab antara penghalang utama kemunculan Daulah
Islamiyyah-Khalifah Islam. Sepatutnya, negara Islam disatukan oleh Al-Quran,
As-Sunnah dan sifat Persaudaraan Islam tetapi dihalang oleh semangat
nasionalisme dan bermazhab. Semangat nasionalisme dan mazhab mewujudkan
pertelingkahan dan peperangan sesama umat Islam.
Memahami Khalid Jaafar
Kata sesetengah pihak, ‘jika mahu mengenali Anwar Ibrahim, kenali
dahulu Khalid Jaafar’. Ini mengambarkan betapa besarnya pengaruh Khalid
Jaafar terhadap pemikiran Anwar Ibrahim. Jika nak tahu pemikiran Khalid Jaafar,
lihat apa bahan bacaan beliau dan dengan siapa beliau bergaul. Khalid Jaafar
sendiri mempunyai tim pemikiran dan menjalin hubungan baik dengan para pemikir
di luar negara.
“sejak akhir-akhir ini, mereka (IKD) lebih menganjurkan satu
konsep Islam yang berfikiran terbuka. Khalid Jaafar, Pengarah IKD, menamakannya
sebagai ‘kesedaran Islam’, Islam Tanwiri. Saya fikir ianya satu konsep yang
sangat menarik kerana menyokong pluralisme(semua agama sama). Jadi, kami
menyokong perkara tersebut. Dan juga penerbitan, terutamanya terjemahan buku –
buku Islam yang berorientasikan perubahan supaya (bangsa) Melayu dapat membaca
buku-buku tersebut, sebagai contoh, seperti buku ini (mengambil sebuah buku Islam
yang diterjemahkan “Islam & Dasar Pemerintahan”) oleh Ali (Abdul) Raziq
yang berkaitan dengan hubungan di antara agama dan politik, negara dan agama”
Pemikiran Khalid Jaafar dapat
disimpulkan kepada beberapa perkara dibawah:
+ Demokrasi. Muslim Demokrasi dan Islam
Demokratik.
+ Islam Tanwiri
+ Mengutamakan Peranan Akal
+ Sekularisme, Pluralisme dan
Liberalisme (SEPILIS)
Fenomena Gerakan Islam Generasi Kedua (G 2.0)
Parti Islam (Islamisme) mengalami
transisi Kepada Pasca Islamisme. Pasca Islamisme menjadi lanjutan kepada konsep
masyarakat Sivil atau Madani. Terbaru, Muslim Demokrat dan Gerakan Islam
Generasi Kedua diwar-warkan sebagai titik perubahan kepada gerakan Islam.
Dalam satu wawancara antara Khalid
Jaafar dengan Ummahonline, Khalid
Jaafar menyatakan ‘Mungkin kita boleh
namakannya sebagai muslim demokrasi, Islamik demokrasi’. Dua istilah yang
asing dalam konteks Malaysia pada awal tahun 2000.
Harakah keluaran 1-15 April 2005 bertajuk Gerakan Islam dan Kuasa ditulis oleh Dr Dzulkefli Ahmad mengutarakan
idea-idea Olivier Roy, penulis buku The
Failure of Political Islam.
Seorang sarjana lepasan Fletcher
School, Turf University bernama Erica Miller pernah menulis tesis sarjananya
yang berjudul “Democratic Islamist? A
Case Study on the PAS” pada 2006 yang mengkaji perubahan pemikiran pimpinan
baru PAS kepada pendekatan yang lebih demokrasi.
Dr. Dzulkefly Ahmad adalah pengarah
Dewan Penyelidikan PAS Pusat banyak membawa pemikiran baru dalam PAS yang
mendekati pendekatan ala orientalis Barat.
[sumber: FB Forum Kajian
Strategi dan Pemikiran Gerakan Islam Malaysia ]
Fenomena Gerakan Islam Generasi 2.0
memisahkan antara Islam dengan Politik telah menjadikan parti politik
bernuasakan Sekularisme yakni satu fahaman yang sesat disisi Islam.
Membendung Fahaman Pelampau
Demokrat Islam boleh menjadi
penyelesaian kepada membendung fahaman pelampau di seluruh dunia kerana mereka
membawa pendekatan sederhana dalam dunia masa kini menerusi peti undi.
Dr Maszlee Malik menyatakan,
“Idea
mengenai Demokrat Islam wujud sejak sekian lama. Kumpulan radikal muncul kerana
mereka mendapati tiadanya harapan bagi umat Islam untuk menikmati keadilan, hak
asasi manusia dan tadbir urus yang baik,”
Demokrat Islam meghadapi masalah
untuk menyeimbangkan antara menjadi demokratik dan menegakkan nilai-nilai Islam
sebenar dalam usaha menjadi relevan dalam negara yang pelbagai seperti
Malaysia.
Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan,
“Parti Demokrat Islam perlu tampil dengan cadangan universal
yang boleh menyakinkan rakyat, iaitu orang Islam dan bukan Islam. Oleh itu, ia
perlu melibatkan diri dengan orang awam, membenarkan adanya forum perbezaan dan
kurang membuat pertimbangan,”
Anggota Jawatankuasa Perhubungan
Antarabangsa Parti Keadilan dan Pembangunan (PJD) Maghribi, Dr Driss Bouanou,
pula membangkitkan mengenai kejayaan Demokrat Islam di negara itu kerana
Maghribi mengamalkan demokrasi sejak penubuhannya.
“Kita
berjaya menjalinkan kerjasama baik dengan pemerintahan beraja dan musuh politik
kami untuk mengekalkan kemakmuran Maghribi”
[sumber: FBForum Kajian
Strategi dan Pemikiran Gerakan Islam Malaysia
]
Umumnya, gerakan Islam bukanlah
pelampau. Ikhwanul Muslimin, Jamaat Islami dan PAS bukanlah kelompok pelampau.
PAS sendiri mengunakan pendekatan penyertaan dalam pilihanraya untuk menasihati
kerajaan dan memerintah negara. Penyertaan PAS dalam pilihanraya sangat lama.
Ia menandakan satu usaha positif penerapan nilai-nilai Islam dalam politik
Malaysia sekaligus tidak bertentangan dengan demokrasi.
Kesimpulan: Kegagalan Muslim Demokrat
Gagasan Muslim Demokrat bukanlah
gagasan pemikiran majoriti umat Islam. Ia hanya idea sebahagian elitis dan
sarjana-sarjana moden. Gagasan Muslim Demokrat hasil daripada sekularisasi
Islam yang akhirnya membentuk ‘agama baru’.
Dalam perjuangan politik Islam,
perundangan Islam, menegak Khalifah dan kewujudan semula Daulah Islam merupakan
kemuncak kepada politik Islam. Gagasan Muslim Demokrat tidak boleh menghindari
ketiga-tiga kemuncak ini. Jika gagasan Muslim Demokrat mengabaikan ketiga-tiga
kemuncak ini, ia menunjukkan politik Islam bawaan Muslim Demokrat adalah
politik Islam yang palsu.
Politik kepartian memecah-belahkan
umat Islam pada hari ini. Islam dan kebenaran telah dibuta-tulikan oleh politik
kepartian yang kaya sentimen dan dendam itu. Begitu juga sistem pendidikan yang
tidak mendekatkan diri manusia kepada Allah SWT. Kedua-dua ini adalah bala
petaka kepada umat Islam pada hari ini.
No comments:
Post a Comment