Musuh sebenar dan paling besar pada diri kita adalah
diri kita sendiri,
Kerna kita menzalimi diri sendiri,
Kita tahu tetapi tidak beramal,
Kita beramal tetapi tidak ikhlas
Kita ikut kehendak aqal dan nafsu
untuk memenuhi agenda diri
menurut jalan matlamat menghalalkan cara-PRAGMATIS.
Ilmu
Bukan mencari kebenaran tetapi mencari pembenaran
Dalam berhujah dan berbahas.
Ingatlah kemenangan dan kejayaan duniawi itu hanya
fana
Tidak bermakna tanpa redha Allah.
Dalam penulisan ini, penulis cuba
meneroka pemikiran Dato Seri Anwar Ibrahim yang berusaha merapatkan hubungan
Timur (baca: Islam) dengan Barat. Produk pemikiran mutakhir (2016) yang menjadi
dokongan Anwar Ibrahim ialah Muslim Demokrat. Adakah mampu Anwar Ibrahim dan kelompok
reformis merapatkan hubungan Islam dengan Barat yang dilihat pertembungan
hakiki sampai Hari Kiamat?
Hubungan Islam
dengan Barat
Dato Seri Anwar Ibrahim menyatakan
tiga sikap cendikiawan Timur terhadap Barat. Pertama, mereka taksub dengan
tradisi dan menolak saja sesuatu yang datang dari Barat. Kedua, kelompok yang
terpesona dengan sinar gemilang peradaban Barat menjadikan mereka seperti si
Tanggang derhaka kepada jati diri dan budaya sendiri. Ketiga, kelompok yang
cuba mencari jalan tengah untuk mengadun unsur-unsur terbaik antara Timur dan
Barat. Mereka yakin bahawa bangsa Timur akan muncul kuat kembali dengan menimba
ilmu dan pengalaman Barat ketika yang sama mempertahankan keperibadian bangsa.
Persoalan yang besar antara Timur dan
Barat ini ialah Barat datang ke Timur membawa agenda imperialisme, Kristianisasi,
pembaratan, kolonialisasi dan merkantilisme (mengumpul kekayaan, menambah
kekuasaan). Akibatnya, berlakunya pertembungan di antara Timur dengan Barat.
Dalam konteks hubungan Islam dengan Barat, semangat penerusan perang Salib
dalam kalangan penjajah Barat mencetuskan pertembungan yang sukar dimaafkan.
Penulis merumuskan peringkat-peringkat
pertembungan Islam dengan Barat ialah:
1. Pertembungan hakiki Islam dengan
Kebudayaan Barat (Yunani Kuno-Romawi Purba-Kristian-Yahudi-Kaum Biadap).
Pertembungan ini antara pandangan alam Islam dengan pandangan alam Barat.
Batasan bedanya pertembungan ini ialah antara iman dan kufur.
2. Pertembungan Perang Salib antara
Kerajaan Islam dengan Kerajaan Barat.
3. Pertembungan Kerajaan dan Pejuang
Islam Tempatan dengan Kolonial dan Imperialis Barat
4. Pertembungan Gerakan Islam dengan
Barat dan anak didik Barat.
Secara umumnya, ramai sarjana
mengakui bahawa kebangkitan semula Islam semakin menyerlah dengan kemunculan
Ikhwanul Muslimin di Mesir. Kemunculan Ikhwan bersama-sama pakej bukan sekadar
kesedaran Islam tetapi meliputi politik dan undang-undang, jihad dan ekonomi,
pendidikan dan rekreasi. Ia meliputi Islam sebagai addin yang bersifat syumul dan Islam sebagai Jalan Penyelesaian
dalam semua masalah akhirat dan duniawi.
Kebangkitan semula Islam bersekali
dengan jihad menentang penjajahan imperialis Barat sangat menakutkan sehingga berlakunya
pertembungan antara Islam dengan Barat. Imperialis Barat menyerahkan tampuk
pemerintahan kepada kelompok pro-Barat dalam kalangan bangsawan dan nasionalis
asuhan mereka. Kebangkitan semula Islam mengancam pemerintahan anak didik
Barat, akhirnya sebahagian pemimpin gerakan Islam diancam dengan kekerasan
sehingga pemimpin Islam melarikan diri ke luar negara dan menjadi pelarian
termasuk di negara Barat sendiri.
Kehidupan di Barat banyak
mempengaruhi pemikiran pemimpin gerakan Islam tadi bahawa pertembungan yang
tidak berkesudahan merugikan umat Islam dan Barat sendiri. Antara kerugian
tersebut kemunculan kelompok radikal dan ekstrem dalam gerakan Islam yang
mencetuskan huru-hara di negara umat Islam. Pertembungan yang berterusan dan
memenatkan ini telah menghasilkan kelompok yang cuba merapatkan hubungan antara
Islam dengan Barat.
Dalam konteks gerakan Islam, ia mula
dilakukan oleh para senior gerakan Islam terutamanya para pemimpin Ikhwanul
Muslimin yang melarikan diri ke Barat dan menjadi pelarian di sana merasakan
bahawa gerakan Islam perlu mencari pendekatan baru dalam mendepani Barat iaitu
cuba berbaik-baik dan berdialog dengan Barat dalam membina dunia yang lebih
baik dan makmur. Ia dikatakan bermula pada tahun 1980-an dan semakin meluas
pada tahun 1990an.
Walau bagaimanapun, pemikiran
kelompok ini masih baru dan tidak diterima secara meluas dalam kalangan gerakan
Islam di seluruh dunia. Jumlah mereka juga tidak ramai. Oleh sebab itu, tumpuan
utama kelompok reformis ini pada tahun 1980an dan 1990an ialah kepada bidang pendidikan
dan pengkaderan. Ada sesetengah mereka
masih kekal dalam gerakan Islam. Ada juga yang bergerak secara individu atau
tidak terikat dengan gerakan Islam.
Kehadiran kelompok reformis dalam
sesebuah gerakan Islam menghasilkan pertembungan dalaman sehingga mencetuskan
konflik. Sebagai contoh, kemuncak konflik antara kelompok dalam Ikhwan Mesir
ialah parti tahun 1996 dimana sebahagian pemimpin kelompok reformis keluar
Ikhwan menubuhkan Parti Wasat.
Lingkungan tahun 1997 hingga awal tahun
2000an (sekitar 2001-2003), kelompok reformis mula menonjolkan diri sebagai
satu tenaga-idea baru dalam gerakan Islam dan membentuk Gerakan Islam Generasi
Kedua yang sedia berpisah dengan Gerakan Islam Generasi Pertama dengan
membentuk NGO atau parti Islam generasi baru. Dalam tahun 2003 sehingga tahun
2016, hampir setiap negara umat Islam mempunyai dua organisasi Islam yang
berpisah dan bertembung sesama mereka yang diwakili Gerakan Islam Generasi
Pertama(Gen 1.0) dan Gerakan Islam Generasi Kedua (Gen 2.0). Bezanya
kedua-keduanya lebih kepada pendekatan menyelesaikan isu.
Pada pandangan penulis, Anwar Ibrahim
adalah model kepimpinan gerakan Islam generasi kedua. Anwar Ibrahim merupakan
mantan pemimpin belia Islam yang aktif dalam WAMY yang digerakkan oleh aktivis
belia gerakan Islam sedunia terutamanya dari Ikhwanul Muslimin dan Jamaati
Islami serta ditaja oleh Arab Saudi. Pengaulan dalam WAMY (World
Assembly of Muslim Youth) ini
melahirkan satu pemikiran baru dalam gerakan Islam agar pendekatan dialog
dengan Barat. WAMY melahirkan sekelompok pemimpin muda yang progresif dalam
gerakan Islam masing-masing.
Para pimpinan WAMY bermuafakat
mewujudkan IIIT (The International
Institute for Islamic Thought), berpengkalan di Herndon Virginia yang
ditubuhkan pada tahun 1980 oleh para pimpinan WAMY seperti Dato Seri Anwar
Ibrahim, Dr. Jamal Barzinji, Dr. Abdul Hamid Abu Sulayman (Setiausaha
Pertama WAMY), Dr. Ahmad al-Haj Totonji (pegawai WAMY dikatakan membantu
penubuhan ABIM pada tahun 1970) dan Dr. Ismail R. Faruqi (Intelek yang
menghubungkan antara Anwar Ibrahim dengan Dr. Mahathir Mohamad) berasal
daripada kepimpinan WAMY yang berpusat di Arab Saudi. IIIT direstui oleh para
pemimpin gerakan Islam terutamanya Ikhwanul Muslimin Antarabangsa dan Dr. Yusuf
al-Qaradhawi sebagaimana yang diiputuskan mereka di Lugano, Switzerland pada
akhir tahun 1970an.
Pada akhir tahun 1970an, ABIM dan
Anwar Ibrahim mula menjarakkan diri mereka daripada pemikiran Sayyid Qutb.
Mereka mula mendekati pemikiran Muhammad Natsir (buku fiqhul dakwah) dan Malek
Bennabi. Ia lebih ketara selepas Anwar Ibrahim dibebaskan daripada tahanan ISA
pada tahun 1976. Pada tahun 1976 juga, Anwar Ibrahim mengemukakan formula
perpaduan kaum di Seminar Dakwah Belia Islam Asia Pasifik. Pada tahun 1979, Anwar
Ibrahim mempromosikan pelaksanaan Karamah Insan dalam konteks Malaysia pelbagai
kaum dan agama dalam Muktamar Senawi ABIM ke 8.
IIIT, satu entiti yang bertujuan
untuk memberikan asas intelektual kepada gerakan Islam di Barat. Gagasan
‘Islamisasi Pengetahuan’ (Islamization of
Knowledge), satu konsep yang menuntut semakan semula terhadap semua
pengajaran dan teks pandangan dunia Islam (world
view).
Kemuncak eksperimen ialah Anwar
Ibrahim secara rasminya menyertai UMNO-BN.
Selepas Anwar Ibrahim menyertai UMNO
yang dikatakan melalui pengaruh Dr. Ismail al-Faruqi dengan Tun Mahathir,
Presiden UMNO ketika itu, Universiti Islam Antarabangsa ditubuhkan. UIA telah
menjadi kubu kuat dimana mantan pimpinan gerakan Islam seperti Ikhwan dan WAMU
dilantik sebagai tenaga pengajar. Anwar Ibrahim dan Tan Sri Prof. Dr. Syed
Muhammad Naquib al-Attas telah menubuhkan ISTAC yang dilihat kembar IIIT dalam
usaha Islamisasi.
Dr. Taha Jabir al Alwani (pemimpin
IIIT) adalah Presiden Cordoba Universiti Amerika Syarikat yang giat mempromosi
persefahaman diantara Muslim-Christian telah berkerjasama Washington Theological Consortium. Usaha-usaha ‘Muslim-Christian Understanding’ mendapat
tajaan penuh daripada Carnegie
Corporation. Pada tahun 1993, John Esposito (teman rapat Dr. Ismail
al-Faruqi dan Anwar Ibrahim- Pengarah CMCU) dan John Voll (Pensyarah Sejarah di
CMCU) telah membangunkan the Center for
Muslim-Christian Understanding (CMCU), Universiti Georgetown Amerika Syarikat.
CMCU dibina melalui dana projek
pluralisme agama iaitu Fondation pour
L'Entente entre Chretiens et Musulmans dan the Pluralism Project. Projek Pluralisme Amerika ini berpengkalan
Harvard University mendapat tajaan beberapa yayasan Amerika iaitu The Ford Foundation, The Henry Luce
Foundation, The Lilly Endowment, Inc., The Massachusetts Endowment for the
Humanities, The Milton Fund, The National Endowment for the Humanities, The
North Star Fund, The Pew Charitable Trusts, The Rockefeller Foundation, The
Templeton Foundation dan sebagainya. Pendekatan dialog antara agama
digunakan.
Usaha mempromosi persefahaman Islam
dengan Barat dalam melahirkan kehidupan lebih baik dan aman diteruskan lagi
dengan penubuhan Center for the Study of
Islam and Democracy (CSID) pada tahun 1999. Pada awal penubuhan CSID, Ahli
Lembaga Pengarah CSID terdiri daripada: Ali A. Mazrui (Pengerusi); John L.
Esposito (Naib Pengerusi); Sana Abed-Kotob; Abdulwahab Alkebsi; Taha Jaber
Alalwani (IIIT); Laila Al-Marayati; Jamal Barzanji(IIIT); Charles Butterworth;
Louis Cantori; John Entelis; Muqtedar Khan; Radwan Masmoudi; Ali Memon; Fathi
Osman dan Tamara Sonn.
Manakala Ahli Jawatankuasa eksekutif
terdiri daripada Radwan A. Masmoudi (Pengarah Eksekutif); Ismail Obeidallah
(koodinator program); Svend White (Setiausaha); Mahir Haroun (Bendahari) dan Maher
Kharma (Koodinator Keahlian). CSID ditaja oleh yayasan dan organisasi dari
Amerika Syarikat seperti NED (National
Endowment for Democracy) dan dari yayasan dan NGO negara Arab Saudi.
Selain mempromosi persefahaman agama,
CSID ingin melahirkan kader-kader Muslim
Moderat/ Islam Liberal seluruh dunia. Muslim Demokrat satu produk yang
ber-evolusi daripada pemikiran Muslim Moderat. CSID Tunisia memainkan peranan
besar di sebalik parti Nahdah di Tunisia.
IIIT, CMCU dan CSID membuktikan ada
kelompok senior Ikhwanul Muslimin terutamanya yang aktif dalam WAMY ingin
merapatkan hubungan Islam dengan Barat melalui pendekatan berdialog dan
bersama-sama membina kehidupan yang lebih baik. Bahkan ada yang terjerumus ke
dalam ‘Islam yang dimahukan oleh Barat’.
Jaringan Persahabatan Anwar Ibrahim
Dalam sejarah politik Malaysia Anwar
Ibrahim merupakan tokoh yang punya paling banyak jaringan dan pandai membina
jaringan dalam mengembangkan pengaruhi. Sifat ramah dan mudah mesra antara
kelebihan beliau. Antara jaringan tersebut ialah jaringan ABIM, jaringan MCKK,
jaringan BTN, jaringan media massa, jaringan gerakan Islam dan paling
persahabatan dengan tokoh-tokoh berpengaruh di dunia Barat dan dunia Islam.
Antara jaringan yang berpengaruh
dalam diri beliau ialah jaringan ABIM, jaringan organisasi antarabangsa dan
jaringan gerakan Islam. Terkini, jaringan Muslim Demokrat yang dipeloporinya
bersama-sama tokoh-tokoh ternama seperti Dr. Tariq Ramadhan, B.J. Habibibie,
Abdullah Gul dan Syeikh Rashid Ghannousshi.
Fungsi jaringan ini ialah membina
pengaruh melalui pengaulan, pertemuan dan bersifat saling bantu membantu antara
satu sama lain. Ia juga mewujudkan impak yang lebih besar kepada gagasan
pemikiran yang diutarakan.
Pada pertengahan tahun 1970an, Anwar
Ibrahim juga salah seorang penggerak utama kepada gagasan masyarakat madani
atau masyarakat sivil yang berkembang ke negara-negara umat Islam melalui
jaringan-jaringan persahabatan Anwar Ibrahim.
Anwar Menyertai UMNO
‘Sejarah telah membuktikan betapa hebat dan kuatnya seseorang,
jika berseorangan tanpa sahabat dan jemaah, kita mudah tergelincir dan hanyut
dengan pengaruh disekeliling kita yang mencabar iman kita’
Anwar Ibrahim meninggalkan Angkatan
Belia Islam Malaysia ( ABIM ) pada 29 Mac 1982 untuk menyertai UMNO.
Kemasukkan Anwar Ibrahim mencetuskan
kekecohan kepada dunia gerakan Islam kerana
beliau adalah tokoh harapan dalam memimpin gerakan Islam berasaskan
politik kepartian iaitu PAS. Ramai pemimpin dan aktivis gerakan Islam
terutamanya ABIM dan PAS marah dan bersedih. Akhirnya, muncul gerakan yang anti
kemasukkan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO yang bertindak tidak aktif dalam ABIM
dan kebanyakan mereka menyertai PAS.
Kemasukan Anwar Ibrahim dilihat
melanggar dan mengkhinati perjuangan gerakan Islam. Mengikut perancangan awal,
pemimpin-pemimpin ABIM perlu disalurkan ke dalam PAS untuk memperkuatkan PAS
sebagaimana saranan tokoh MASYUMI, Muhammad Natsir dimana rancangan itu telah
berjalan. Pemimpin ABIM seperti Ustaz Fadzil Noor (Timbalan Presiden ABIM),
Ustaz Abdul Hadi Awang (Ketua ABIM Terengganu), Syed Ibrahim, Ustaz Nakhaie
Ahmad dan beberapa pemimpin lain telah diserapkan ke dalam PAS.
Anwar Ibrahim menemui Dr. Mahathir
Mohammad, Perdana Menteri Malaysia secara sulit. Syura ABIM telah menolak
hujah-hujah dan alasan Anwar Ibrahim menyertai UMNO. Malangnya yang berlaku
apabila Jawatankuasa Kerja Pusat ABIM atau EXCO ABIM telah membuat kenyataan
akhbar dengan ‘melepaskan’ Anwar Ibrahim bekecimpung dalam politik kepartian.
Melihat penglibatan dan sokongan Dr.
Yusuf al-Qaradhawi dan Dr Ismail Raji’ al-Faruqi, penulis mempunyai persepsi
dan tesis bahawa kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO boleh dibahagikan kepada
dua sebab:
1. Habuan yang dijanjikan oleh Dr. Mahathir Mohammad kepada Anwar Ibrahim
ialah penganti beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia. Lonjakan pantas beliau
dalam politik UMNO dan Malaysia adalah luar biasa. Beliau dapat memintas
pemimpin-pemimpin senior UMNO.
2. Anwar Ibrahim disokong oleh para
pemimpin gerakan Islam antarabangsa terutamanya para senior Ikhwanul Muslimin
yang berada di Barat (terutamanya dari IIIT) dan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa
(terutamanya WAMY).
Tokoh-Tokoh yang Mempengaruhi Pemikiran Anwar Ibrahim
Setiap tokoh mempunyai jalur
pemikiran yang tersendiri berdasarkan latar-belakang kehidupan mereka, tempat
belajar, siapa guru mereka, organisasi yang mereka sertai, pembacaan mereka,
pengaulan, persahabatan, badan pemikir/penasihat, para penasihat dan siapa
penulis ucapan mereka.
Kepandaian Anwar Ibrahim bergaul dan
bersahabat dengan para intelektual, tokoh berpengaruh dan minat membaca banyak
membantu beliau menggagaskan pemikiran beliau. Melalui gerakan Islam, Anwar
Ibrahim mengenali ramai tokoh-tokoh Islam seperti Dr. Yusof al-Qaradhawi, Sheikh
Taha Jabir al-Elwani, Muhammad Natsir, Dr. Kurshid Ahmad, Ziauddin Sardar dan
ramai lagi. Anwar Ibrahim bukan setakat mengenali mereka tetapi ‘berguru’
secara tidak langsung dan melakukan pencapahan pemikiran dengan tokoh-tokoh
tersebut.
Antara penulis ucapan beliau
yang terkenal dan berpengaruh tahun 1990an ialah Munawar Anees. Pemikiran Anwar
Ibrahim juga mendapat dokongan badan seperti Institut Kajian Dasar (IKD) yang
dibawah pimpinan Dato Kamarudin Jaafar dan Dr. Siddiq Fadzil kemudian
diteruskan oleh Khalid Jaafar. Pada akhir tahun 1990an, pengaruh Khalid Jaafar
dalam mempengaruhi pemikiran Anwar Ibrahim sangat besar. Mutakhir ini, Khalid
Jaafar dan pasukannya merupakan elemen berpengaruh dalam menentukan pemikiran
Dato Seri Mohammed Azmin Ali.
Penulis berpandangan, tokoh
yang banyak mempengaruhi pemikiran Anwar Ibrahim ialah Tan Sri Prof. Dr. Syed
Muhammad Naquib al-Attas, Malik Bennabi (pemikir Ibnu Khaldun dari Algeria) dan
Prof. Dr. John Esposito (Pengarah Center
for Muslim-Christian Understanding, Universiti Georgetown).
Anwar Ibrahim antara murid
kepercayaan Prof al-Attas dilantik sebagai tutor mengajar subjek 'Islam dalam
Sejarah dan Kebudayaan Melayu’ di UKM. Buah pemikiran Anwar Ibrahim
diasuh-didik oleh Prof. al-Attas melalui usrah dan perbincangan peribadi. Dalam
perjuangan Anwar Ibrahim dalam ABIM dan gerakan mahasiswa Islam (PMIUM, PKPIM
dan PBMUM), pemikiran Prof. al Attas digabung-jalinkan dengan pemikiran
tokoh-tokoh haraki seperti Hassan al-Banna, Sayyid Qutb, Maulana Abul Ala’
al-Maududdi dan lain-lain. Maknanya, perjuangan Anwar Ibrahim mempunyai unsur
keilmuan dan intelektualisme bukan setakat politik semata-mata. Prof. Al-Attas
merupakan salah seorang dari tokoh tersebut. Beliau memberikan Anwar Ibrahim
bimbingan dan pendedahan dalam pelbagai aspek keilmuan terutamanya sebagai
mahasiswa di UM dan semasa Anwar Ibrahim berkhidmat sebagai tutor di UKM.
Bahkan dalam bidang falsafah pengaruh beliau terhadap generasi kami begitu
mendalam. Prof. Al-Attas bukan sahaja sedia mencurahkan ilmu tetapi sebagai
seorang sahabat setia turut memberikan dorongan serta semangat dalam ketika dan
saat genting.
Pemikiran Malik Bennabi
merupakan pemikiran yang paling berpengaruh dalam pemikiran Anwar Ibrahim.
Menurut Khalid Jaafar, siapa yang mahu setia dengan perjuangan Anwar Ibrahim
perlu mengunyah pemikiran Malik Bennabi. Dan tulisan-tulisan pemikir itu keras,
sukar dikunyah. Pandangan dan falsafah pemikirannya banyak dipengaruhi oleh Ibn
Khaldun dan Étienne Bonnot de Condillac (1714-1780, filsuf dari Perancis
aliran empirisme dan pro-John Locke). Tema pemikiran Malik Bennabi kisar kepada
teori peradaban, pemikiran islah dan tajdid dengan formula: Manusia (Insan)+Tanah (Turab)+Waktu (Waqt)=Peradaban
(Hadarah). Persamaan ini memerlukan AGAMA untuk berfungsi.
Prof. Dr. John Esposito
adalah anak murid dan sahabat Prof. Dr. Ismail al-Faruqi, tokoh ternama IIIT.
Esposito banyak menulis buku-buku tentang Islam. Esposito merupakan pengerak
dan pemikir utama dalam dialog peradaban antara Islam dengan Barat dan
mengusahakan hubungan lebih rapat antara Islam dengan Barat. Sesetengah pihak
menggelarkan beliau sebagai Abu Thalib, sempena nama bapa saudara Rasulullah
SAW yang banyak membantu Islam walaupun akhirnya mati sebagai bukan Islam. Antara
bukunya yang berpengaruh ialah ‘Islam and
Democracy’ yang ditulis pada tahun 1996. Ramai yang mempercayai gagasan
Muslim Moderat yang ber-evolusi kepada gagasan Muslim Demokrat berasal daripada
gagasan pemikiran Esposito.
Pemikiran Anwar
Ibrahim.
Suka atau tidak, Anwar Ibrahim antara
pemimpin Islam bertaraf dunia. Kita boleh mengklasifikasikan pemikiran beliau
beberapa tahap iaitu: 1. Tahap kampus; 2. Tahap Belia Islam; 3. Tahap
Nasionalis Islam dan Islamisasi; dan 4. Tahap Demokrat Liberal dan Muslim
Demokrat.
Secara keseluruhan, penulis berpandangan pemikiran
Anwar Ibrahim boleh dirumuskan kepada 5 teras pemikiran:
Teras pemikiran 1: Pluralisme dan Liberalisme. Golongan-golongan
agama tertentu yang menganggap hanya satu ajaran asasi tertentu (fundamental doctrines) sahaja yang
membawa ke jalan keselamatan/syurga (salvation) adalah pandangan yang silap dan
tertutup. Agama-agama lain juga benar. Maka Pluralisme Agama adalah jalan
penyelesaian terbaik untuk mengelakkan perpecahan tersebut.
Teras pemikiran 2: Hubungan Jalin
Pemikiran Timur-Barat. Hubungan ini dijalin dengan dialog. Dialog merupakan
satu cara untuk kita menukar persepsi kita dan mendapatkan perspektif yang
lebih jelas mengenai isu-isu ini dari pelbagai sudut agar kita dapat mencapai
kefahaman yang lebih baik. Dialog adalah sangat di perlukan di dunia muktakhir
ini. Negara-negara Membangun atau Dunia Ketiga harus berusaha mencapai
persefahaman dengan Barat serta memahami kesilapan kedua-dua belah pihak. Anwar
Ibrahim menegaskan, dialog adalah suatu cara untuk kita memartabatkan agenda
mengenai hak asasi manusia, demokrasi, pembasmian kemiskinan, keadilan sosial
dan masyarakat sivil diseluruh dunia. Langkah ini bukanlah bermaksud untuk
membenarkan sebelah pihak sahaja yang menguasai atau mempengaruhi pihak yang
lain. Sebaliknya, kita semua harus menumpukan pemikiran kepada nilai-nilai
asas, manakala nilai-nilai ini juga merupakan nilai-nilai asas dalam Islam yang
kita sanjungi.
Teras pemikiran 3: Humanistik.
Menurut Khalid Jaafar, Anwar Ibrahim membaca buku-buku tentang sejarah, sastera
dan sejarah falsafah dan idea bukannya terbatas kepada buku-buku karangan
tokoh-tokoh haraki dan tarbiyyah sahaja. Pembacaan beliau tidak terhadap
penulisan tokoh Islam sahaja tetapi meliputi tokoh-tokoh silam dan moden dari Timur
dan Barat. Antara novel yang menjadi pilihan Anwar Ibrahim hasil karya Umberto
Eco, Primo Levi dan Italo Calvino. Jika Anwar Ibrahim berbicara tentang
ekonomi, ia bukan persoalan ekonomi tetapi menjangkaui persoalan kehidupan
manusia dan alam sekitar.
Teras pemikiran 4: Demokrasi. Demokrasi
yang tulen di Asia Tenggara akan menjana penilaian politik kreatif yang diperlukan
untuk merangkul kemodenan dan kosmopolitanisme. Kestabilan politik melalui
demokrasi adalah tapak kemunculan masyarakat madani. Seorang demokrat atau
demokrasi perlu mempunyai nilai kebebasan, hak asasi manusia, ekonomi pasaran
bebas, urus tadbir kerajaan yang baik dan ketelusan.
Teras pemikiran 5: Masyarakat Sivil.
Anwar Ibrahim pengamal budaya masyarakat sivil daripada zaman muda lagi. PBMUM,
PKPIM, ABIM, WAMY, MBM dan Yayasan ANDA Akademik antara kegiatan masyarakat
sivil yang digerakkan oleh beliau. Beliau cuba membawa konsep masyarakat sivil
bercitrakan Islam yang dikenali sebagai konsep masyarakat madani. Masyarakat
madani adalah sistem sosial yang subur berdasarkan prinsip moral yang menjamin
keseimbangan antara kebebasan individu untuk kestabilan masyarakat.
Beberapa pengamatan penulis
terhadap produk pemikiran Dato Seri Anwar Ibrahim dapat disimpulkan ialah:
1. Faham Co-Existence atau fiqh
al-ta`ayush: Dalam pengertian tata aturan hidup berdampingan yang harmonis
dan penuh semangat kesalingan dalam kalangan warga pelbagai agama dan budaya
2.Karamah insan: Menurut Anwar Ibrahim, ‘mendekati kembali fitrah insaniah dan melihat manusia sebagai satu
keluarga besar yang menembusi tembok dan batasan kaum, kelas dan agama’
3. Fiqh Pluraliti atau Fiqh al-ta`addudiyyah: Meliputi persoalan hak
kebebasan beragama, hak asasi manusia, prinsip keadilan, nilai-nilai
kemanusiaan sejagat dan seterusnya tata susila
kesantunan hidup berdampingan dalam masyarakat pelbagai kaum dan agama
4. Gagasan Pendidikan Kerakyatan dan
Liberatif: Menurut Dato Dr. Siddiq Fadzil, Anwar Ibrahim mengadun pemikiran
Paolo Freire dari Brazil dengan pemikiran ‘Abd al-Rahman al-Kawakibiy dari
Syria untuk menggagaskan pendidikan pembebasan dan pemberdayaan. Anwar dan para
aktivis ABIM telah menubuhkan Yayasan Anda Akademik sebagai wadah untuk rakyat yang tersisih
menerus pendidikan. Perjuangan kebebasan dan keterbukaan di kampus-kampus.
5. Pendidikan demokrasi: Meningkatkan kefahaman dan
amalan sebenar demokrasi supaya ada integriti proses, ketelusan, membenteras
rasuah politik. Faktor ini juga menghasilkan produk Muslim Demokrat.
6. Ekonomi Manusiawi: Bukan sekadar ekonomi
semata-mata tetapi perlu menangani persoalan kehidupan manusia yang rumit dalam
mengangkat martabat manusia.
7. Masyarakat Madani: Menurut Anwar
Ibrahim, masyarakat madani ialah sistem sosial yang subur yang diasaskan kepada
prinsip moral yang menjamin keseimbangan antara kebebasan perseorangan dengan
kestabilan masyarakat.
8. Manusia Nahdah (mutafannin): Mereka yang menjiwai
ilmu-ilmu kemanusiaan, studia humanitatis.
9. Convivencia Sejagat: Masyarakat manusia pelbagai bangsa yang dibangunkan
dengan semangat dialog peradaban iaitu atas kesedaran dan keinsafan terhadap
wujudnya ‘orang lain’.
10. Ketuanan Rakyat: Menurut Anwar
Ibrahim, “Ketuanan rakyat yang kita maksudkan adalah demokrasi yang matang di
bawah naungan raja beperlembagaan. Demokrasi yang matang adalah demokrasi
dimana rakyatnya perkasa, jiwanya merdeka, akalnya pintar, tindakannya dipandu
oleh prinsip moral dan idealisme. Demokrasi inilah yang kita perjuangkan. Pohon
demokrasi ini akan kita suburkan dengan pembinaan institusi-institusi
masyarakat madani, media yang bebas serta bertanggjung jawab dan perlaksanaan
undang-udang dengan seadilnya.”
11. Muslim Demokrat: Anwar Ibrahim sebagai
seorang demokrat Muslim tanpa ragu dalam memburu dengan kritis perubahan tulen,
tuntutan Islam dan konteks semasa adalah agenda koheren dengan tujuan dan
objektif yang jelas; iaitu pilihanraya bebas dan adil, akses terbuka dan
inklusif bagi partisipasi dan libat serta semua lapisan masyarakat, penggantian
kuasa aman dan tatakelola teliti dengan
akauntabiliti. Menurut Dr. Siddiq Fadzil, Muslim Demokrat adalah suatu
gemblengan kekuatan politik, intelektual dan professional untuk memperjuangkan
aspirasi kebebasan, demokrasi dan keadilan.
12. Nahdah Asia: Anwar Ibrahim
menyatakan Nahdah Asia berlandaskan agama dan tradisi yang digilap semula agar
sinar kerohanian dan ajaran akhlaknya tampak jelas dan bertenaga.
Asal-Usul
Muslim Demokrat
Secara mudahnya, Muslim
Moderat adalah golongan yang menolak keganasan dan teokrasi; mengislahkan
persatuan-persatuan mereka berdasarkan nilai-nilai Islam keadilan, persamaan,
dan kebertanggungjawaban. Ringkasnya, mereka mahu membentuk demokratik selaras
nilai-nilai Islam. Pergerakan Islam Moderat hari ini telah berkembang di Turki
melalui AKP (Parti Keadilan dan Pembangunan) dan Parti al-Nahdah di Tunisia.
Muslim Demokrat adalah evolusi kepada Muslim Moderat.
'World Forum Demokrat Islam' (WFDI) ditubuhkan pada tahun 2014 atas
inisiatif Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kemudiannya dilantik sebagai Pengerusi
WFDI bersama-sama Yayasan Keamanan Sasakawa (SPF), Pusat Habibie (THC, Indonesia),
Institut Kajian Dasar (IKD, Malaysia) dan Yayasan Politik, Ekonomi dan
Penyelidikan sosial (SETA, Turki) telah secara bersama melancarkan gerakan
untuk menggalakkan "Demokrat Islam". WFMI bertujuan mewujudkan satu
platform bagi pemimpin, intelektual, dan profesional dari akidah Islam,
bersama-sama dengan rakan-rakan mereka dari agama dan kepercayaan lain, untuk
menyatakan dengan jelas pandangan progresif mereka mengenai perkara-perkara
yang berkaitan dengan kebebasan, demokrasi, keadilan, dan pembangunan.
WFDI mentakrifkan Demokrat
Islam seperti, antara lain, seorang Muslim yang menghargai keamanan dan
demokrasi, kebebasan dan maruah, toleransi dan inklusif tanpa mengira perbezaan
bangsa, politik, sosial dan budaya.
Penulis berpandangan istilah
Muslim Demokrat berasal daripada konsep Muslim Moderat yang dicanang oleh Rand
Corp. dan CSID yang akhirnya dimoderasikan sebagai Muslim Demokrat. John
Esposito dalam bukunya Islam dan Demokrasi mula menyatakan demokrasi Islam pada
tahun 1996. Dalam satu wawancara pada tahun 2004, Khalid Jaafar yang dikatakan
pemikir besar disebalik tabir pemikiran Anwar Ibrahim menyatakan tentang Islam
Demokrasi yang disebut ‘Saya Islam,
tetapi saya adalah Islam demokrat’.
Kritikan Terhadap Pemikiran Dato Seri Anwar Ibrahim
Antara isu yang kontroversi
berkaitan pemikiran Anwar Ibrahim ialah unsur-unsur pluralisme agama dan
liberal yang terdapat dalam pemikiran beliau. Sebenarnya, Anwar Ibrahim tidak
menafikan dan sedia mengakurinya jika beliau bercanggah dengan al-Quran dan as
Sunnah, jelas beliau, “Para pengkritik
saya menuduh saya terlalu liberal dan plural. Tetapi intipati, hakikat dan
rujukan masih Qur’an dan Sunnah. Jika sesuatu itu jelas bercanggah dengan
rujukan pedoman asasi ini, kita akur dan menerimanya”.
Penulis berpandangan
intipati, hakikat dan rujukan masih al-Quran dan as-Sunnah yang dimaksudkan
oleh Anwar Ibrahim ialah nilai-nilai sejagat yang ada dalam al-Quran dan
as-Sunnah seperti nilai keadilan, amanah dan lain-lain. Nilai-nilai sejagat ini
didefinisikan dengan pelbagai pandangan manusia sehingga hilang
pendefinisiannya daripada kacamata Islam. Nilai-nilai sejagat ini perlu
dinampakkan sebagai Nilai Islam bukannya sebagai Nilai Anwar Ibrahim apatah
lagi nilai yang difahami daripada kacamata Barat. Penghujahan sebagaimana Anwar
Ibrahim menampakkan bahawa darjah keyakinan kita terhadap hujah dan dalil nas al-Quran
dan as-Sunnah rendah.
Adunan pemikiran Anwar
Ibrahim yang bercampur-aduk dan rencam menghasilkan satu pemikiran yang
terkeliru. Kehebatan pidato, sikap lelucon, kepelbagaian pandangan inteletual
bertaraf dunia dan kaya dari Timur dan Barat dengan pelbagai istilah-konsep
bombastik menjadikan pidato dan tulisan Anwar Ibrahim menarik perhatian orang
ramai. Namun, jika sesiapa yang pernah membaca dan mendengar retorik Anwar
Ibrahim sejak tahun 1970an, pemikiran Anwar Ibrahim sangat mengelirukan. Oleh sebab
itu, kita tidak hairan kenapa Anwar Ibrahim boleh masuk UMNO, terlibat dengan
kelompok SEPILIS dan mengamalkan politik kebinatangan. Jujurnya, Anwar Ibrahim
ditewaskan oleh beberapa: pertama, nafsu yang menerbitkan sifat pragmatis
sehingga melahirkan matlamat menghalalkan cara; kedua, pengaulan dengan
kelompok SEPILIS yang mengucar-kacirkan pemikiran dan pendirian Islami beliau; ketiga, beliau sendiri terpesona, hanyut dan
lena dalam pelukan Barat; dan keempat, cita-cita besar dalam politik kekuasaan.
Kita lihat sahaja tentang
konsep pluraliti yang dihujahkan secara baik akhirnya menjadi pluralisme agama.
Perkara digambarkan melalui ucapan dan penulisan Anwar Ibrahim sebagaimana
ucapan yang terkenal di London School of
Economics pada 2010 yang dikatakan menyama-ratakan agama sebagaimana
pluralisme agama ala John Hick.
Dalam pelaksanaan dan
tindakan politik, Anwar Ibrahim dilihat bersikap pragmatis sehingga mengatasi
nas-nas syarak. Dalam kes Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan
kes 16 September, jelas kelihatan sikap pragmatis yang melanggar prinsip
keadilan. Kegopohan menurunkan Khalid Ibrahim dengan peletakan ADUN Kajang
untuk menobatkan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor melalui Langkah
Kajang adalah satu tindakan yang kurang demokratik dan memperbodohkan rakyat.
Begitu juga adegan yang mahu membawa ahli parlimen Barisan Nasional melompat
parti ke dalam parti pembangkang nampak jelas satu tindakan tidak beretika dan
tidak bermoral.
Gagasan Pendidikan Liberatif:
Anwar Ibrahim tidak menghapuskan AUKU bahkan meneruskannya sebagaimana
dilakukan oleh Tun Mahathir walaupun ketika Anwar Ibrahim menjawat jawatan
Menteri Pendidikan. Apa yang Anwar Ibrahim buat ialah memperkuatkan proksi
beliau di kampus melalui PKPIM-ABIM, kalangan pensyarah dan pentadbir
universiti dalam kalangan orang beliau. Di peringkat pilihan raya kampus,
berlaku pertembungan gerakan mahasiswa Islam pro PAS dengan gerakan mahasiswa
Islam pro-Anwar Ibrahim. Pada awal Anwar ibrahim masuk UMNO, gerakan mahasiswa
Islam huru-hara bercakaran sesama sendiri.
Anwar Ibrahim bergantung
kepada penasihat yang berjaya mengepung beliau. Pada zaman ABIM, Anwar Ibrahim
dikepung dan dikeliling oleh pemikir pro-Islam kalangan ustaz, ulama dan sarjana
Islam. Sejak Khalid Jaafar bersama Anwar Ibrahim, kepungan kelompok pro-Islam
semakin longgar diambil alih oleh kelompok Liberal. Khalid Jaafar merupakan
Setiausaha Akhbar kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tahun 1988 sehingga 1998
semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim menjawat jawatan sebagai Mentari Pelajaran,
Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia sehinggalah Datuk Seri
Anwar Ibrahim dipecat dari semua jawatannya di dalam kerajaan dan akhirnya
dilantik Pengarah Eksekutif Institut Kajian Dasar (IKD) badan pemikir Anwar
Ibrahim.
Adakah Hubungan Islam dengan Barat dapat dirapati dan
dijalin?
Kita boleh menjalinkan
hubungan dengan orang Barat secara hubungan sosial dan diplomatik serta
individu. Dari segi kebersamaan dalam pandangan alam, pemikiran dan kebudayaan adalah
agak mustahil kerana pertembungan ini adalah pertembungan hakiki sejak azali.
Kita juga sudah tahu bahawa
Kebudayaan Barat berdasarkan gabung-jalin Kebudayaan Yunani Kuno, Romawi Purba,
Yahudi, Kristian dan Kaum Biadap-Gasar di Eropah. Gabung-jalin ini menghasilkan
sifat-sifat asasi Kebudayaan Barat yang dilihat amat sukar mendekatkan Islam
dengan Barat.
Di Barat, mereka bukan
mengutamakan kebenaran. Mereka mengutamakan pembenaran dalam berhujah.
Pembenaran dalam berhujah daripada kebenaran. Islam menyakini kebenaran mutlak
bukannya kebenaran relatif. Hakikat kebenaran ialah keyakinan dalam pegangan
atau pendirian.
Rumusan daripada sifat-sifat asasi
Kebudayaan Barat ialah:
1. Kebudayaan Barat berdasarkan
falsafah dan bukan agama.
2. Falsafah yang menjelmakan sifatnya
sebagai humanism, mengikrarkan faham penduaan (dualisme) yang mutlak dan bukan kesatuan sebagai nilai serta
kebenaran hakikat semesta.
3. Kebudayaan Barat berdasarkan
pandangan hidup yang Tragic iaitu
mereka menerima pengalaman ‘kesengsaraan hidup’ sebagai suatu kepercayaan yang
mutlak yang mempengaruhi peranan manusia dalam dunia.
Dari segi tauhid, Kebudayaan
Barat menganggap Islam sebagai Islam sebagai seterunya yang mutlak dan
kesejahteraannya hanya akan terjamin dengan kemenangannya ke atas Islam dalam
perjuangan yang berterusan dan bermati-matian. Mereka bersetuju dengan umat
Islam jika umat Islam mengikut kehendak mereka [Surah al-Baqarah: 120]. Hakikat
sebenarnya, Kebudayaan Barat adalah musuh Islam. Dalam masa yang sama, ‘musuh’
ini perlu diperkenalkan Islam dan dilayan dengan baik selagi mereka tidak
memerangi Islam dan umat Islam.
Penjajah Barat datang ke
Timur dengan sifat deskruktif bukan konskruktif. Mereka menakluki dan menjarah
Kerajaan-Kerajaan Timur termasuk Kerajaan Islam. Kuman-kuman penjajahan yang
diwarisi daripada Kaum Biadap Eropah dikembang pada zaman Renaissance dengan
gambaran-gambaran perseteruan sengit yang membawa kepada pertumpahan darah.
Pada zaman dahulu, agama
Kristian dan Perang Salib menjadi alasan untuk menyerang dan menakluki
wilayah-wilayah Islam. Mutakhir mereka menjadikan alasan ‘atas nama memerangi
keganasan’ dan demokrasi untuk memerangi dan menyerang wilayah Islam. Jika
dikaji lebih lanjut, para diktator, kumpulan radikal (seperti Taliban) dan
kumpulan ekstremis (seperti daesh dan al-Qaeda) dicipta oleh Barat sendiri.
Media massa, bantuan senjata, bantuan kewangan, konkraktor tentera dan pelbagai
sokongan diberikan untuk mewujudkan suasana tidak stabil sehingga memberi
peluang Barat menyerang negara umat Islam tersebut.
Pendokong Kebudayaan Barat
akan bermati-matian menentang Islam. Tidak dinafikan ada yang cuba menjalinkan
hubungan ‘mesra’ dengan Islam tetapi ia bukanlah sifat majoriti pemimpin,
sarjana dan anak didik mereka. Bahkan, pihak yang ‘mesra’ Islam juga
menggagaskan pemikiran yang cuba menghakis tauhidik umat Islam dengan aspirasi
dan agenda yang mengikut kehendak Barat.
Orientalis dan Institusi Pemikiran Menghakis Aqidah Islam
Pandangan alam Islam yang
mantap berasal daripada kerangka pemikiran berpasakkan tauhidik. Individu yang
memiliki pandangan alam Islam seperti
ini sukar dipengaruhi oleh Kebudayaan Barat.
Orientalisme ialah ilmu atau
fahaman tentang Timur atau ehwal ketimuran termasuk dalam bahasa, budaya,
pemikiran, geografi, sejarah dan lain-lain. Pada awalnya, orientalisme
dipelopori oleh para paderi Kristian untuk dakyah. Kedatangan mereka seiring
imperialism kerajaan Barat. Antara tokoh yang mempopularkan orientalisme ialah
Roger Bacon dan Raymond Lull.
Jikalau kita meninjau
pendekatan para orientalis, mereka cuba memajukan dan menubuhkan institusi
pendidikan ala Barat di negara yang dijajah. Jangan hairan jika Universiti Of
American ditubuhkan di Lebanon dan Mesir. Mereka juga menubuhkan yayasan untuk
mendanai pengajian, penyebaran dan kegiatan dalam membumikan orientalisme dalam
kalangan pemimpin dan rakyat sesebuah negara. Contoh, Yayasan Ford menaja
Richard Mitchell untuk mengkaji Ikhwan Muslimin manakala Yayasan Asia menaja
Cak Nur.
Masyarakat Timur seringkali
memartabatkan Barat dengan cara pandang kekaguman terhadap Barat. Pertama,
masyarakat tempatan memiliki persepsi bahawa Barat mempunyai simbol kemajuan
dan ketamadunan.
Kedua, kelompok terpelajar masyarakat
tempatan pula menganggap Barat simbol kehebatan dan keunggulan metodelogi
pengkajian, pendekatan dan pemikiran. Dalam kalangan muslim, mereka ini
disifatkan oleh Cheryl Bernard sebagai muslim modenis dan sekularis. Mereka
paling rapat bersahabat dengan nilai, norma, pemikiran dan jiwa masyarakat
Barat moden yang demokratik. Jadi, kita jangan hairan 25 mantan pegawai tinggi
kerajaan dan kelompok terpelajar mengeluarkan pandangan tentang hudud yang
bertentangan (baca; meragui dan tidak yakin)
dengan kehendak Islam.
Ketiga, kelompok yang melihat Barat
sebagai penjajah yang perlu ditolak segala yang berasal dari Barat. Mereka
menganggap Islam sudah lengkap. Kelompok ini dianggap sebagai Muslim
fundamentalis. Keempat, kelompok yang melihat Barat secara kritis dan objektif
iaitu Barat adalah peradaban asing yang berbeza daripada Islam. Tidak semua
datang dari Barat itu baik dan tidak semuanya buruk. Barat perlu dikaji dari
akar-akar kewujudan pemikiran, budaya dan ketamadunan mereka.
Antara peranan para orientalis selama
ini ialah
1. Melemahkan
bahasa Arab fushah untuk diganti
dengan bahasa arab amiyyah
2. Menjalan
kajian terhadap kumpulan - kumpulan Islam. Mereka menyebar ketidaksamaan
mereka. Ada kajian terhadap kumpulan sesat sebagai contoh Ahmadiah, Qadiani dan
Druze.
3. Cuba
merosakkan asas-asas Islam terutamanya hadith dan perselisihan mazhab dengan
menyebarkan perbezaan mereka.
4. Memejamkan
mata terhadap fakta kebenaran dan kehebatan tamadun Islam. Mereka menonjolkan
pemerintahan dan tokoh yang tak mengikut ajaran Islam yang sebenarnya.
5. Menggunakan
ukuran kebendaan.
6. Mentafsirkan
Islam mengikut pandangan alam mereka.
7. Menyemarak
kemarahan orang bukan Islam kepada orang Islam.
8. Mengkaji
Islam dan mengemukakan alternatif berdasarkan pemikiran mereka.
9. Menggunakan
orang Islam untuk mengkritik Islam
10.
Mempopolarkan idealism dalam kalangan anak muda melalui pengkaderan mereka
11. Menggerakkan
hak asasi dan Islam tanpa syariat dalam kelompok Islam
12. Penggunaan
akal dan nafsu melebihi hujah al Quran
Antara pemasalahan para ilmuwan atau
pejuang idealism Barat dalam kalangan Muslim ialah menjadikan pengalaman diri
mereka sebagai ‘agama’. Kegagalan mereka beragama secara lurus menyebabkan
kesesatan mereka. Ramai dalam kalangan mereka berpandangan bahawa Islam dikongkong
kerana disalah tafsir oleh para ulama.
Disini ada sedikit kesilapan,
walaupun dilihat seakan-akan ulama mentafsirkan Islam tetapi ukuran pentafsiran
itu adalah al Quran dan hadith. Jika kita ada ilmu yang boleh menjadi syarat
mentafsir Islam, kita boleh mentafsirkan Islam. Sebelum mentafsir Islam, pasti
hati kita ikhlas dan diri mesti dibebas
daripada kehendak nafsu serta berakhlak Islami. Jika ketiga-tiga elemen ini
tiada, kita belum mampu membuat ijtihad untuk orang lain. Kalau ada ijtihad untuk
diri sendiri, tidak berakhlak jika menyebarluaskannya.
Pendokong pemikiran Barat dalam
kalangan anak tempatan berada dalam institusi kerajaan dan institusi
persendirian tajaan yayasan-yayasan yang berasal daripada Barat. Di Mesir, ada
sebuah institusi diberi nama al Islahud
Dini iaitu suatu kumpulan diwujudkan kononnya untuk menjalankan usaha
membaiki (reformasi, renaisance, tranformasi) agama. Antara seruan mereka ialah
Islam yang lebih sederhana, Islam tanpa syariat, pentafsiran semula al Quran,
mempertikai ulama-ulama muktabar seperti Imam al Bukhari, pendapat ulama
terdahulu sudah tidak relevan.
Ada kalangan mereka cuba menaikkan
pemikiran ulama atau tokoh Islam seperti Muhammad Asad, Suhrawardi dan Syeikh
Muhammad Abduh.
Ada juga kalangan yang berani
mendokong buah pemikiran Barat seperti pasca Islamisme, Islam Inklusif, Islam
Liberal dan Islam Plural.
Orang non Muslim perlu berhati-hati
dalam menerima pendapat daripada mereka kerana hujah mereka berdasarkan teori
Barat dan hujahan akal bukannya berdalil al Quran dan al Sunnah.
Paling mengelirukan apabila mereka
menggunakan hujah-hujah al Quran dan al Sunnah serta kerangka pemikiran Islam
seperti fiqh Maqasid, Fiqh Keutamaan dan lain-lain. Dalam keadaan ini, hujah
mereka benar tetapi tujuan mereka batil. Kita perlu melihat pengaulan dan
pemikiran mereka sebelum menerima hujah-hujah mereka.
Kesimpulan
Adakah apa yang kita bincangkan di
atas Anwar Ibrahim dan para pendokong Muslim Demokrat tidak tahu?. Sebenarnya,
mereka lebih tahu. Orang seperti Anwar Ibrahim, Abdul Rahman Wahib dan
Nucholish Madjid lebih tahu dan pakar tentang perbincangan di atas. Cuma kita
kembali kepada ayat ‘tahu tak beramal,
beramal tak ikhlas’. Justeru, kita berlepas diri, serah pada Allah SWT
menilai niat pendokong Muslim Demokrat, kita kembali segala niat dan usaha
pendokong Muslim Demokrat mendapat ganjaran setimpa dengan mereka usahakan.
Kita tahu siapa musuh kita,
Kita tidak mahu berwaspada
Kita tahu perancangan musuh kita,
Kita tidak ambil peduli.
Kita hanya banyak TAHU.
No comments:
Post a Comment