Krisis tidak dapat lari daripada manusia. Ia qada' dan qadar yang mesti ditempuhi. Ia ujian bagi manusia yang mahu memperolehi kehidupan yang lebih baik di akhirat.
Aliran pengajian deobandi antara aliran pengajian tersohor di dunia juga turut mengalami krisis. Ia berpunca tusukan politik daripada pihak berkepentingan.
Kita ikuti tulisan Maulana Zube al-Kilawi
1982 - KRISIS TERBURUK DALAM SEJARAH DARUL
ULOOM DEOBAND
Zube Al-Kilawi
Bagi sesiapa sahaja yang pernah menziarahi
Jamia Darul Uloom Deoband di Uttar Pradesh India, pastilah dapat menyedari,
seolah-olah terdapat dua Jamiah yang bernama Darul Uloom di kota Deoband.
Kedua-dua jamia ini hanya dipisahkan oleh sebuah masjid besar yang bernama
Masjid Rasheed. Cuma bezanya jamiah yang berhadapan dengan Masjid Rasheed ini
menggunakan nama Jamia Darul Uloom Deoband Waqf, iaitu ada tambahan perkataan
Waqf di akhir namanya.
Adapun Jamia yang berada di belakang Masjid
Rasheed pula masih menggunakan nama Jamia Darul Uloom Deoband sahaja. Perkara
yang sama juga dapat kita lihat di Jamia Mazahirul Uloom di kota Shahranpur. Di
sana juga ada dua Jamia bernama Mazahirul Uloom, yang pertamanya di sebelah
kiri jalan utama, dengan nama Jamia Mazahirul Uloom waqf (qadim). Dan yang
keduanya masuk sedikit ke simpang kanan dengan nama Jamia Mazahirul Uloom
(jadid).
Perpecahan dua jamia ini adalah natijah
daripada krisis besar yang melanda Jamia Darul Uloom Deoband pada tahun 1982.
Krisis ini disifatkan sebagai yang terburuk yang pernah dilalui oleh Jamia ini.
Namun mereka-mereka yang terlibat dalam krisis ini berjaya untuk menjaga
perkara ini sebagai sebuah rahsia peribadi. Sehingga ramai pelajar-pelajar yang
sudah bermukim selama bertahun-tahun di Jamia ini pun, tidak tahu tentang
sejarah mengapa dan bagaimana terpecahnya jamia ini?
Bukanlah maksud saya untuk membuka rahsia ini
kepada umum, tetapi oleh kerana krisis ini secara rasminya telah berjaya
diselesaikan pada tahun 2006 yang lalu, apabila muhtamim kedua-dua jamia ini
iaitu, Hazrat Maulana Muhammad Salim Qasmi dan Hazrat Maulana Sayyid As’ad
Madani berjaya mencari kata sama kepada krisis yang membelenggu jamia ini
selama lebih 24 tahun. Maka saya merasakan bahawa perkara ini perlu diceritakan
supaya dapat menjadi pengajaran kepada kita semua.
Api daripada krisis ini mula terpercik pada
tahun 1980, apabila Jamia Darul Uloom Deoband telah mengadakan majlis gilang-gemilang
semperna 100 tahun berdirinya Jamia Darul Uloom Deoband. Siapa sangka majlis
besar-besaran yang dihadiri oleh lebih 2 juta umat islam ini, ternyata memberi
impak nagetif kepada jamia ini. Sebelum bermulanya majlis ini Hakimul Ummah
Maulana Qari Muhammad Thoyyib telah menyeru seluruh umat islam untuk berkumpul
menghadiri majlis ini.
Tanpa diduga, seruan ini telah mendapat
sambutan hangat daripada seluruh umat islam di India. Melihatkan pengaruh dan
penghormatan tinggi yang diberikan oleh umat islam ketika itu kepada Maulana
Qari Muhammad Thoyyib, maka ketua-ketua pergerakan islam yang kebanyakannya
daripada golongan haraki telah mengusulkan supaya Maulana Qari Muhammad Thoyyib
diangkat sebagai ameer (ketua) kepada seluruh umat islam di India dibawah parti
All India Muslim Personal Law Board.
Jauh hari sebelumnya, Maulana Qari Muhammad
Thoyyib pernah mengusulkan kepada kerajaan hindu India, supaya umat islam
diberikan kebebasan untuk menjalankan hukum-hukum islam termasuk hudud dan
lain-lainnya, sebagai satu kemistian, hanya kepada orang islam di India. Namun
usulan Maulana Qari Muhammad Thoyyib ini telah ditolak mentah-mentah oleh
kerajaan India. Maka pengangkatan Maulana Qari Muhammad Thoyyib sebagai ameer
ketika itu dilihat akan menjayakan usulan yang telah dibuat oleh Maulana
sebelumnya.
Namun cadangan perlantikan ameer ini telah
ditolak oleh Maulana Qari Muhammad Thoyyib, kerana ini secara automatik akan
menarik Jamia Darul Uloom Deoband dan Maulana Qari Muhammad Thoyyib sendiri ke
dalam kancah politik India. Seperti yang diketahui, Maulana Qari Muhammad
Thoyyib adalah seorang yang tidak menyukali politik gaya demokrasi yang
diamalkan oleh kerajaan India. Penolakan Maulana ini telah memicu kemarahan
pihak-pihak berkepentingan, maka mereka mula meracuni beberapa pembesar Jamia
untuk membawa masuk idealogi mereka ke dalam Jamia Darul Uloom Deoband.
Racun ini mula menular kepada ramai asatizah
dan para pelajar Jamia ini, maka berlakulah perdebatan demi perdebatan tentang
isu ini dikalangan penghuni jamia. Perkara ini menjadi tidak terkawal apabila
beberapa orang ahli Majlis Syura Jamia Darul Uloom Deoband juga turut terpedaya
dengan niat jahat ahli-ahli politik yang berkepentingan itu, lalu bertindak
menentang Maulana Qari Muhammad Thoyyib. Keadaan ini telah memaksa beliau untuk
membubarkan ahli Majlis Syura Jamia Darul Uloom Deoband, pada awal tahun 1982.
Tanpa beliau sedari, sebenarnya keputusan
beliau ini telah memarakkan lagi krisis ini...
**
Tindakan Maulana Qari Muhammad Thoyyib membubarkan
Majlis Syura Jamia Darul Uloom Deoband itu, telah membawa krisis ini kepada
'climax'nya. Mereka yang pada mulanya hanya menentang tindakan Maulana
dibelakang beliau, telah berani menentangnya secara terbuka. Mereka membuat
fintah, bahawa keputusan Maulana Qari Muhammad Thoyyib membubarkan Majlis Syura
ini adalah untuk mengangkat anaknya iaitu Maulana Muhammad Salim Qasmi untuk
dijadikan muhtamim jamia secara veto.
Maka keadaan menjadi semakin kacau, rusuhan
demi rusuhan telah berlaku di dalam Jamia. Sehingga menghentikan kegiatan
belajar dan mengajar di dalam jamia selama hampir 5 bulan. Akhirnya, Maulana
Qari Muhammad Thoyyib telah mengeluarkan keputusan bahawa untuk meredakan
krisis ini, Jamia Darul Uloom Deoband dicutikan buat sementara waktu. Semua
pelajar diarahkan untuk pulang ke kampung halaman masing-masing sehinggalah
panggilan semua oleh pihak Jamia.
Mendengarkan keputusan ini, golongan munafik
yang berkepentingan itu mula tidak senang duduk. Maka pada tengah malam 23
march 1982, mereka semua telah menyeru orang ramai supaya berkumpul di bagunan
utama Jamiah Darul Uloom Deoband, pada malam itu mereka telah mengumumkan
bahawa Maulana Qari Muhammad Thoyyib telah melepaskam jawatannya sebagai
Muhtamim Jamia, dan Majlis Syura akan melantik Muhtamim yang baru. Sedangkan
keputusan itu bukanlah dari Maulana Qari Muhammad Thoyyib.
Mendengar penguguman itu ramai diantara para
pembesar Jamia termasuk Hazrat Maulana Sayyid Anzar Shah Kashmiri (ra), Hazrat
Maulana Muhammad Na’eem Sahab Deobandi (ra), Hazrat Maulana Khursheed Alam
Sahab (ra), Hazrat Maulana Khalid Balyawi, Maulana Mufti Shakeel Sitapuri,
Maulana Muhammad Abdul Haq Ghazipuri, Maulana Qari Muhammad Abdullah Saleem dan
termasuk juga 150 orang asatizah lainnya, bersama ribuan pelajar, telah
menentang keputusan itu. Mereka memilih untuk tetap bersama Maulana Qari
Muhammad Thoyyib, dan akan tetap taat kepada apa sahaja keputusan yang dibuat
oleh Maulana.
Kerana rasa tanggungjawab serta amanah beliau
kepada jamia yang telah diwariskan oleh para pendahulu beliau, Maulana Qari
Muhammad Thoyyib bersama semua yang menyokong beliau telah berpindah ke Jama'
Masjid Deoband untuk menubuhkan Jamia Darul Uloom yang baru. Maka beliau telah
menambahkan perkataan Waqf diakhirnya untuk mengajar para pewarisnya, bahawa
Jamia ini adalah Waqf untuk Allah swt, maka ianya tidak boleh dipergunakan
untuk kepentingan golongan-golongan tertentu.
Krisis ini juga telah memberi kesan kepada
Jamia Mazahirul Uloom Shahranpur kerana rapatnya hubungan diantara 2 jamia ini,
bolehlah dikatakan bahawa Jamia Mazahirul Uloom adalah anak sulung kepada Jamia
Darul Uloom Deoband. Oleh kerana itu, pada tahun 1983, setahun selepas
berpecahnya Jamia Darul Uloom Deoband, Jamia Mazahirul Uloom juga telah
terpecah kepada dua Jamiah. Mereka yang menyokong Maulana Qari Muhammad Thoyyib
telah tetap tinggal di Jamia Mazahirul Uloom (waqf) yang lama, dan yang tidak
bersetuju telah berpindah ke Jamia Mazahirul Uloom (jadid). (Namun bersama itu
ada beberapa isu yang lain, insyaallah saya akan tuliskan detailnya pada
tulisan yang lain.)
Ketika menghadapi krisis ini, Maulana Qari
Muhammad Thoyyib selalu berpesan kepada para muridnya, "Ikhtilaf itu hanya
sebatas percakapan, tetapi mua'radah@pergaduhan itu pula melibatkan
keperibadian. Krisis yang menimpa Darul Uloom Deoband ini sebenarnya adalah
ikhtilaf, tetapi kerana keperibadian orang-orang tertentu telah menjadikan
ianya seperti pergaduhan. Walau apa pun, ini semuanya adalah lipatan takdir.
Memanjang-manjangkan perkara yang sudah pun berlaku adalah tindakan yang tidak
beretika. Tumpuan perlu diberikan kepada usaha memgembalikan kegemilangan yang
telah hilang dan menyatukan kumpulan-kumpulan.
Maka akhirnya ditangan Maulana Muhammad Salim
Qasmi krisis ini berjaya ditamatkan pada 2006 yang lalu. Kedua-dua Akabir Jamia
Darul Uloom Deoband dan Darul Uloom Deoband Waqf telah bersetuju bahawa segala
yang terjadi adalah takdir dan ketentuan Allah swt, tiada siapa yang perlu
dipersalahkan dalam krisis ini. Sekarang bukanlah masa menunding jari mencari
siapa yang bersalah, sekarang adalah masa untuk kita semua mengambil pengajaran
daripada apa yang berlaku. Satu hakikat yang harus ditelan, krisis ini telah
membantutkan segala pencapaian Jamia Darul Uloom Deoband, yang sebelumnya
gilang-gemilang. Serta merugikan seluruh umat islam, khasnya di India.
Sehingga kini, dua jamia ini tetap menjalankan
kegiatan taklim wa ta'llum seperti biasa, dan telah melupakan segala
persengketaan yang telah berlaku, pengajian Dras-Nizami dijalankan secara
perasingan di kedua-dua jamia, dari Ibtidaiyyah sehinggalah ke Daurah al-Hadis.
Namun silibus, Darul ifta, program Takhasus, maktabah, dan beberapa keperluan
umum yang lain untuk kedua-dua jamia ini diuruskan dibawah satu pengurusan.
Ustaz Zaharuddin Nawi salah seorang pelajar
Malaysia yang terakhir menuntut di Jamia Darul Uloom Deoband, menuliskan ketika
menyentuh tentang krisis ini, "Lipatan sejarah menunjukakan kepada kita
bahawa setiap yang pernah bersatu lama-kelamaan akan merekah juga dan selepas
itu akan terpecah dua, pecah tiga...kuatnya perpecahan tentunya mengikut nisbah
kuatnya hasutan musuh, nafsu dan syaitan. Semoga Allah memelihara umat Islam
daripada perpecahan yang merugikan. Semoga perpecahan ini ada hikmah yg
tersembunyi disebaliknya. Hikmah yang menguntungkan orang-orang yg
beriman".
Sumber,
1) http://dud.edu.in/index.php/ur?id=93
2)
http://ihyaaturaathina.blogspot.my/…/pelajar-malaysia-di-de…
3) Soal jawab penulis bersama beberapa pelajar
Jamia Darul Uloom Deoband
Wallahuaklam.
No comments:
Post a Comment