Tuesday, March 06, 2018

Satu Pendedahan



[1] Ada orang lebih berminat perihal peribadi (aib peribadi) atau suka melakukan ‘serangan peribadi’ terhadap musuh politik mereka. Umpamanya, isu ‘ponteng’ sidang parlimen. Menariknya, tokoh yang dihentam hanya orang dibenci oleh mereka sahaja. Tokoh sendiri tidak hadir sidang parlimen tidak dikritik. Kesipuan sungguh.
[2] Ada pula berminat tentang dasar-polisi, strategi-pendekatan, penambahbaikan atau kritikan terhadap urus tadbir kerajaan/parti dan isu-isu penyelewengan-penyalahgunaan kuasa.
Pada pendirian kita, perkara [2] lebih baik kita santuni.
Kita masih boleh menerima pendedahan yang dilakukan oleh YB Rafizi, kritikan YB Dato Paduka Husam Musa terhadap Kerajaan Islam Kelantan dan terjahan-kritikan pedas para aktivis NGO dalam isu orang Asal dan hutan di Kelantan. Kritikan bersifat membina sangat kita tagih.
Dalam kes kelemahan-kesilapan dan salah urus tadibir Kerajaan Islam Kelantan dan para pemimpinnya, amat dialu-alukan pendedahan yang ikhlas untuk membaiki Kerajaan Islam Kelantan. Tiada kesempurnaan bagi seseorang pemimpin yang mentadbir sebuah organisasi. Kelemahan dan kesilapan cuba dibaiki sebaik mungkin.
Dalam kes salah urus tadbir dan penyelewengan serta penyalah-gunaan kuasa sesebuah Kerajaan Islam, amat wajar ia didedahkan agar kesalahan para pemimpin dan ijtihad mesyuarat itu tidak terpalit kepada Islam. Pihak yang bersalah mesti dihukum meskipun ia anggota Parti Islam atau Gerakan Islam. Kita mesti ingat, individu atau kelompok yang berkepentingan sentiasa ada dalam mana-mana organisasi. Mereka bersedia ambil peluang demi keuntungan sendiri, kroni dan keluarga. Pihak sebegini perlu diadili dan dihukum dengan tegas oleh mahkamah dan rakyat.
Cuma yang perlu kita berwaspada tentang pendedahan yang bermotif tertentu termasuk permainan  politik dan keuntungan politik oleh sesetengah pihak. Justeru, tidak cukup hanya pendedahan melalui sidang akhbar dan kemudian laungkan ‘sila saman’. Begitu dengan pendedahan dalam ceramah atau tulisan dan kemudian mencabar ‘kita debatlah’. Ia mengambarkan sifat politik keanak-anakan kita.
Paling baik, setiap kes perlu dibawakan bukti yang menyeluruh, sahih dan jelas kepada pihak berkenaan seperti SPRM dan Polis untuk disiasat dan dibuktikan bersalah seterusnya diadili di mahkamah. Baru kelihatan lebih profesional.
Kita tidak mahu sesuatu pendedahan yang menghasilkan fitnah berpanjangan dan kestabilan politik negara terjejas dengan maklumat palsu.
Akhir zaman, maklumat palsu berleluasa. Fitnah bermaharajalela.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...