Thursday, March 15, 2018

Sebuah Kerajaan Islam




Antara perkara asas sebuah kerajaan ialah pemimpin, sumber pemerintahan (perlembagaan) dan rakyat mendokonginya.

Seorang pemimpin Islam mempunyai syarat-syarat tertentu.

Sumber pemerintahan pula menentukan tahap kedaulatan Islam dalam sesebuah kerajaan dan negara. Sumber utama pemerintahan Islam ialah a-Quran, as Sunnah, Ijma’ ulamak dan Qiyas. Bagi sesetengah pandangan, pelaksanaan hukum hudud adalah syarat untuk memenuhi asas ini.

Rakyat yang mendokong Islam, barulah Kerajaan atau Negara Islam dapat dilaksanakan. Tanpa sokongan rakyat, pelaksanaan sebuah negara Islam tidak dapat dilakukan.

Adakah Negara Malaysia sebuah Negara Islam?

Bergantung kepada SIAPA yang ditanya. Orang tersebut mempunyai kadar ilmu dan hujah yang tersendiri untuk menyokong atau menolak Malaysia sebuah Negara Islam.

Pada pandangan kita, Negara Islam digerakkan oleh kerajaan Islam daripada parti Islam yakni daripada pemimpin Islam. Kita membahagikan Negara Islam kepada

a. Negara Islam sepenuhnya
b. Negara Islam separuh
c. Negara belum Islam

Malaysia terletak pada perkara [b]. Tiada dalam dunia ini mencapai tahap negara Islam pada perkara [a]. Sebagai Negara Islam Separuh, kita berada dalam proses melaksanakan Islam secara menyeluruh. Kenapa Negara Islam separuh? Ia disebabkan Malaysia masih belum mengamalkan Islam secara menyeluruh dan Islam sebagai ‘addin’ masih belum kelihatan. Sebuah Negara Islam (mencapai tahap perkara [a]) perlu memenuhi asas kerajaan atau negara Islam tadi ialah pemimpin Islam, sumber pemerintahan (pelaksanan hukum hudud umpamanya) dan rakyat mendokongi Islam.

Dalam kontek negara moden pada hari ini, status Negara Islam boleh terlucut apabila tiada lagi Kerajaan Islam yang diperintah oleh parti Islam atau pemimpin Islam. Parti Islam atau pemimpin Islam mesti mengembalikan status Negara Islam dalam sesebuah negara moden (demokrasi).

Adakah Kerajaan Islam tidak melakukan kesalahan, kesilapan dan tiada kelemahan?. Manusia makhluk yang lemah dan iman kita boleh berbolak-balik. Justeru kelemahan, kesilapan, kegagalan dan kesalahan sentiasa ada. Kita tidak dapat lari daripada kesalahan dan kesilapan. Dan kita tahu setiap manusia yang beriman itu tidak maksum.

Kelemahan, kesilapan, kegagalan dan kesalahan Kerajaan Islam perlu dibaiki. Prestasi Kerajaan Islam perlu dipertingkatkan. Pemantauan mesti dilaksanakan secara berterusan.

Negara Barat adalah Negara yang Adil dan bertamadun?. Adil dan bertamadun itu subjektif bergantung kepada SIAPA yang mendefinisikannya. Adil hanya boleh dilaksanakan oleh seorang pemimpin yang Adil tanpa mengira seorang itu Islam atau tidak.

Sebagai seorang Islam yang mahu keredhaan Allah, mempercayai Hari Akhirat, mendamba syurga dan mencari pahala, ingin menjauhi azab neraka dan kubur serta menolak perkara dosa, kita mahu definisi Negara Adil dan Bertamadun itu berdasarkan rujukan al-Quran dan as Sunnah serta Sirah Rasulullah SAW dan para sahabat baginda bukannya daripada konteks Barat yang merujuk kepada ideologi/pemikiran ciptaan akal-nafsu manusia.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...