Saturday, March 31, 2018

Hubungan UMNO-PAS



1. Kita tidak tahu apa motif sebenar rakaman audio seorang yang pemimpin yang didakwa pemimpin PAS diRAKAM dan diSEBARkan. Adakah benar seperti dirakam? Adakah ada manipulasi isu tentang apa yang dirakam? Dan apakah tujuan sebenar atau keuntungan pihak yang merakam dan menyebar-viralkan rakaman audio ini?. Kita sendiri menolak audio ini jika orang yang didakwa menafikan bahawa dirinya dalam audio. Audio-video-gambar bukanlah bukti yang baik pada era pengeditan ini. Punbegitu berdasarkan komentar orang ramai, penulis merumuskan kepada
a. Ingin membuktikan WUJUDnya hubungan antara PAS dengan UMNO. PAS bekerjasama dengan UMNO dalam pilihan raya ke 14 dan PAS didakwa mendapat ‘dedak’ UMNO.
b. Serangan karekter ke atas pemimpin PAS tertentu dan Presiden PAS yang selama ini menjadi bahan kritikan utama.
c. wujudnya kem-kem yang bertentangan dalam PAS.
2. Kita juga tidak tahu sejauhmanakah ‘hukum’ dari segi syarak tentang PAS (seperti yang didakwa) menjalin hubungan dengan UMNO dan apakah hukum PAS mendapat dedak daripada UMNO? Halal atau haramkah? Adakah ia berdosa? Bagaimana pula dari segi prosedur dan moralnya?
3. Secara peribadi setelah mendengar rakaman audio itu (setakat dengar beberapa siri), kita merumuskan kepada
a. Hubungan PAS dengan UMNO
b. Kisah disebalik tabir
c. Bocor Rahsia.
4. Antara faktor  penubuhan gerakan politik Islam ialah [1] Menegakkan kembali Khalifah Islam; [2] Negara Islam;[3] Masyarakat Islam; [4] Perundangan Islam; dan  [5] menegak kebaikan dan mencegah kemungkaran. Faktor2 ini menjadi asas dakwah dalam politik terutamanya dalam politik kenegaraan. Bagi perkara [5], kebersamaan PAS bersama-sama dengan pihak tertentu berdasarkan kesepakatan atas perkara ini.
5. Berbalik kepada hubungan PAS-UMNO, kita melihat dua perkara:
a. Konteks hubungan pada waktu dan isu. Sebagai contoh dalam isu perpaduan ummah, kestabilan politik pasca peristiwa 13 Me 1969 serta persoalan Islam.
b. Menegak kebaikan dan mencegah kemungkaran. PAS bersama UMNO dalam isu RUU 355. Manakala membantah dalam isu arak dan maksiat.
c. Gelanggang politik pilihan raya antara parti. Dalam setiap pilihan raya, UMNO adalah musuh tradisi PAS.
6. Bekerjasama atau bergabung PAS dengan UMNO, adakah ia salah?. Pada pandangan kita, tidak salah selagi perkara yang melibatkan kebersamaan, kerjasama, permuafakatan dan pengabungan itu tidak melanggari syarak. Untuk bergabung atau bekerjasama antara PAS-UMNO, ia bukan suatu yang mudah. Ia melibatkan kelulusan Majlis Syura Ulama, Jawatankuasa PAS Pusat dan Muktamar. Setakat perundingan, pertemuan dan mesyuarat kecil antara pemimpin atau individu tertentu, ia tidak mengubah pendekatan PAS.
7. Tentang bantuan ‘dedak’. Selagi sumbernya halal, tidak menimbulkan fitnah, kaedahnya betul disisi syarak dan perundangan, niatnya lurus, tiada agenda tersembunyi, maka pandangan kita adalah ia tidak salah. Setuju atau tidak dengan pendekatan ini adalah perkara lain.
8. Sama ada rakaman audio itu benar atau tidak, selagi tidak melanggari syarak hubungan PAS-UMNo ini bukanlah isu yang besar. Ia hanya isu politik antara parti bukannya isu politik kenegaraan yang mahu menyelesaikan masalah rakyat dan negara. Ia hanya dilihat daripada masalah moral dan sifat berprinsip para pimpinan PAS sahaja. Ia melibat persengketaan antara parti politik dan dendam peribadi sesetengah pemimpin parti politik. Motifnya boleh dikatakan keuntungan politik dan pilihan raya sedangkan ia bukanlah suatu isu yang besar bagi rakyat.
9. Politik itu bersifat pragmatis dan dinamik. Ia tidak kaku. Setiap parti perlu berubah disamping berprinsip. Hubungan PAS-UMNO melalui kerjasama atau pengabungan ditentukan oleh konteks waktu dan isu. Jika Tun M, Abang Mat Sabu,Pakcik Kit Siang dan DS Anwar Ibrahim boleh memusingkan prinsip untuk bersama-sama, maka tidak salah  pula PAS bersama UMNO jika UMNO jinak dengan ISLAM.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...