Tuesday, March 27, 2018

Menyelesaikan Masalah Negara



Zaman MO-M: Pelbagai isu KKN, Perwaja, Forex, syarikat perkapalan MISC, MAS, Renong  dan lain-lain
Zaman MO1 : 1 MDB
Adakah masalah ini berjaya diselesaikan dengan hanya menukar seorang pemimpin atau sebuah parti?
Setiap zaman, masalah salah urus tadbir seperti  di atas akan terus berlaku. Paling penting, usaha kita meminimakan masalah tersebut daripada terus berlaku.
Punca sebenarnya masalah salah urus tadbir (bahkan masalah lain) berlaku disebabkan oleh manusia yang terjerumus dalam krisis iman, krisis akhlak dan krisis nilai. Hilang ‘taqwa’ dan prinsip dalam diri manusia.
Pada akhir zaman, iman berbolak balik, usaha mengatasi krisis iman, akhlak dan nilai semakin sukar. Tiada lain yang dapat menyelesaikan masalah ini kecuali dengan ISLAM.
..........
Islam Sebagai Jalan Penyelesaian
Antara cara mengatasi masalah sakah urus tadbir ialah
1. Memilih pemimpin bertaqwa
2. Memimpin negara dengan Islam
3. Melaksana perundangan Islam
4. Berusaha secara holistik dengan melibatkan ahli keluarga, masyarakat setempat dan negara dalam membentuk ‘Islam sebagai satu cara hidup (budaya)’. Budaya yang dibentuk sebagai kawalan ‘semulajadi’ dalam mendidik dan mengatur rakyat.
......
Pemimpin bertaqwa
Pilihlah pemimpin bertaqwa yang memimpin rakyat ke syurga. Pemimpin bertaqwa sentiasa merujuk al-Quran dan as Sunnah dalam membuat keputusan dan dalam tindakan mereka. Ukuran keputusan dan tindakan mereka ialah Syurga atau Neraka, Pahala atau Dosa, Hari Akhirat dan Alam Kubur serta kepentingan rakyat selagi tidak melanggar syariat.
Hanya pemimpin bertaqwa yang mampu membaiki salah urus tadbir negara ke arah lebih diredhai oleh Allah SWT sekaligus memacu negara dalam kecemerlangan duniawi.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...