Thursday, March 22, 2018

Forum Tentang Tun Mahathir dan Dr Kamarul ‘diperangkap’



Tak berminat nak menonton forum tersebut kerana ia melibatkan kajian tentang orang tertentu yang memberi ruang untuk mengkritik peribadi orang tersebut. Itu bukan pendekatan ambe.
1) Perangkap atau Tidak?
Kita tak tahu sama ada Dr Kamarul Yusuf diperangkap oleh pihak Sinar/karangkraf atau tidak. Jika benar Dr Kamarul diperangkap, ia melambangkan pihak Sinar/Karangkaraf cuba mengenakan Dr Kamarul. Sudah tentu ia mengambarkan betapa tidak profesional Sinar/Karangkraf. Sinar/Karangkraf hanya mahu mengutip populariti dan keuntungan sahaja.
Sinar/karangkraf wajar muhasabah diri, pihak manakah yang mengharamkan akhbar Eksklusif pada era reformasi dulu?
2) Usia dan Gender Bukan Penentu Layak atau Tidak Memimpin?
Memimpin adalah persoalan kelayakan bukannya persoalan gender atau usia. Syarat kelayakan seorang pemimpin disisi Islam boleh dirujuk dalam kitab para ulamak.
Secara peribadi, tidak bersetuju dengan forum sebegitu yang perbincangan terhad kepada seorang individu.
3) Tentang Tun M.
Sudah tentu beliau layak memerintah jika memenuhi syarat-syarat kelayakan seorang pemimpin.
Cuma nasihat peribadi, sebaiknya Tun Mahathir berada di laman ‘tikar sejadah’ dalam usia sebegini. Sebagai seorang yang sayang kepada pemimpin kita, kita mahu Tun M merapati Allah SWT dikala usia dah masuk lingkungan bonus. Damai dengan banyak ibadah dan muhasabah diri.
Bukanlah menafikan niat beliau nak pulih dan membina kembali negara serta membaiki kembali kesalahan yang dilakukannya, cuma politik kepartian ini membuka lebih ruang menambah dosa jika Tun M menghentam seseorang atau sesuatu termasuk menyentuh tentang Islam. Cukup-cukuplah Tun M.
Selama 22 tahun memerintah (ditambah 12 tahun sebelum itu – 1969 hingg1980 yang dalam itulah adanya pengubalan AUKU umpamanya), orang politik dan anak muda yang buta hati sahaja tak mengenali Tun M.
4) Antara Ilmu dan Kepetahan Berkata-kata
Kepetahan berkata-kata adalah kelebihan seseorang. Ia boleh dilatih tetapi kebolehan semulajadi itu lebih istimewa.
Guru ambe pesan jika mahu belajar tentang ‘petah’ berkata-kata dengan pergi ke pasar lihat bagaimana penjual ubat bercakap dalam memasarkan ubat mereka. Kedua, menonton ceramah politik/agama tokoh tertentu.
Kepetahan berkata-kata penting. Sebab itu Nabi Musa dikirim Nabi Haron untuk membantu baginda. Nabi Haron petah berkata-kata berbanding Nabi Musa. Ilmu jika digabungkan dengan kepetahan berkata-kata, ia akan menjadi luar biasa kerana lebih menarik dan memukau. Lihat sahaja, Ustaz Abdul Somad  dan KH Zainuddin MZ umpamanya.
Punbegitu, kebolehan petah berkata-kata belum tentu mengambarkan kedalaman ilmu seseorang sang pemidato-pembicara. Ramai orang berilmu dan alim tidak petah berkata-kata walaupun mempunyai kepakaran dalam ilmu tersebut. Bahkan ada yang berilmu tergagap-gagap ekoran memang gagap atau berfikir lebih pantas daripada keupayaan bercakap.
Jika kita lihat alim ulamak besar termasuk guru pondok, ‘tak sedap langsung’, ‘boring nak mampus’ dan ‘lena’ semasa mereka menyampaikan kuliah mereka. Disitulah fokus, ketekunan, kerajinan dan kesabaran kita dalam menuntut ilmu diuji.
Yang mudah nak jumpa, orang yang bijak berkata-kata inilah ramai yang menipu.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...