Tuesday, March 13, 2018

IKRAM dan Persoalan Politik



Kita dihebohkan dengan kemasukan Dr Mazslee Malik, pensyarah UIA merangkap pemimpin JIM-IKRAM menyertai PPBM pimpinan Tun Mahathir. Begitu juga mantan pimpin JIM dan PAS, YB Ir Dato Amirudin Hamzah juga menyertai PPBM.
[1]
5 Persoalan
Persoalan ini dikemukakan oleh seorang pakar gerakan Islam pada tahun 2010.
[a] Apakah kehadiran mereka (IKRAM) ini akan menambah kekuatan force politik gerakan Islam atau sebalinya melemahkannya lagi.
[b] Apakah kehadirannya (IKRAM) akan dapat menyaingi gerakan Islam semasa dan seterusnya dimanipulasi oleh musuh gerakan Islam bagi memecahbelahkan kebangkitan Islam itu sendiri
[c] Apakah kehadiran IKRAM dalam bentuk sebuah GAGASAN yang meMAYUNGI beberapa gerakan (Islam) seperti JIM, HALUAN, ISMA dan lain-lain tidak membayangkan IKRAM lebih dominan dari PAS yang telah pun berusaha memayungi gerakan Islam menerusi NAUNGAN POLITIKnya.
[d] Apakah NAUNGAN DAKWAH yang diusahakan oleh IKRAM itu lebih AMPUH dan MAMPU merentasi perBEZAan politik antara PAS dan UMNO atau hanyalah RETORIK semata-mata kerana perbezaan IDEOLOGI inilah yang membezakan STATUS mereka sebagai sebuah gerakan Islam atau sebaliknya.
[e] Apakah percubaan ini tidak dilihat sebagai ulangan cadangan penyertaan ahli-ahli IRC ke dalam PAS dan UMNO bagi menguasai kepimpinan kedua-duanya tetapi dalam bentuk yang lebih terbuka bagi mengelakkan prasangka.
[2]
Hala Tuju Politik IKRAM.
Menurut pakar gerakan Islam itu lagi (2010),
[f] “Mungkin dalam masa 5 tahun atau setelah merasakan dirinya (IKRAM) kuat dan dikehendaki, IKRAM boleh mengisytiharkan dirinya sebagai sebuah parti politik atau menjadi AFILIASI politik kepada mana-mana parti politik yang hauskan IMEJ dan pendekatan Islam yang berBEZA dengan PAS”
IKRAM diluluskan pendaftaran pada 22 Oktober 2009. Manakala Parti Amanah Negara ditubuhkan pada tahun 2015. Lebih kurang 6 tahun.
Kehadiran Parti Amanah Negara sangat mendekati pandangan perkara [f]. Sebuah parti Islam kedua ditubuhkan yang memiliki Imej dan pendekatan Islam yang berbeza dengan PAS. Kehadiran parti Islam kedua memecah-belahkan gerakan Islam di Malaysia apabila NAUNGAN Politik gerakan Islam melalui PAS telah dipecahkan oleh Parti Amanah.
[3]
Ramai anak muda IKRAM sangat emosi apabila kita menyebut tentang sejarah dan pendekatan keparasitan para pengasas mereka. Kita tidak menafikan jasa, kealiman dan kesalehan para pengasas mereka, cuma kita tidak bersetuju dengan kefahaman dan pendekatan tertentu yang dilakukan oleh para pengasas mereka.
Ramai anak muda IKRAM menolak pandangan IKRAM adalah IRC, menolak adanya grand design IRC dan menolak adanya pendekatan menumpang-penyusupan (parasit) oleh IRC. Sewajarnya, anak muda IKRAM menyapu bersih hingusan mereka dengan membaca sejarah.
IKRAM bukan IRC. Sudah tentu jawapannya YA Betul. Dari segi perlembagaan pertubuhan, perundangan dan keahlian, IKRAM semestinya bukan IRC. Cuma para pengasas IKRAM adalah otai-otai IRC.
Sebagaimana Ikhwan Alami, keanggotaan dan keahlian secara zahir dalam sesebuah organisasi bukanlah sesuatu yang penting kerana mereka disatukan oleh kesatuan pemikiran, satu aspirasi, satu cita-cita dan satu kesatuan ukhwah melalui pengaulan mereka (usrah). Pengkastaan atau pemeringkatan dalam keahlian dan jurang generasi memisahkan generasi pengasas al Jamaah-IRC-JIM-IKRAM dengan anak muda IKRAM.
Sejarah telah membuktikan jalur berasaskan kesatuan pemikiran ini wujud. Kemunculan IKRAM sendiri, Parti Amanah Negara, kehadiran tokoh IKRAM dalam PKR, perpecahan PAS, penyusupan pemimpin IRC-JIM ke dalam PKN, UMNO, PAS dan ABIM. Selepas kemasukan DS Anwar Ibrahim ke UMNO, dua tahun Muktamar ABIM diganggu oleh pimpinan IRC umpamanya.
[3]
Orang lama dalam perjuangan gerakan Islam menceritakan suasana persaingan dalaman dalam gerakan Islam tertentu secara tertutup. Cerita tentang grand design dan kaedah parasit adalah cerita disebalik tabir dan diceritakan secara dalaman. Begitulah ‘resmi’ gerakan Islam tidak gemar memburuk-buruk gerakan Islam lain secara terbuka atau mengeluarkan kenyataan rasmi. Ini kerana IRC sendiri adalah anak-beranak gerakan Islam. Cuma terdapat perbezaan dari segi kefahaman dan pendekatan. Dan ada s pemimpin gerakan Islam dipenjara dengan sifat dengki, ego dan dendam peribadi yang menjadikan perseteruan berlanjutan.
[4]
Penulis sendiri sebagai orang awam yang menyanjung Islam tertarik dengan konsep ummah centric. Kita boleh menolong semua gerakan Islam yang ada. Tetapi bagi pemimpin gerakan Islam, menyetujui konsep ummah centric boleh menyebabkan kecelaruan pemikiran, kegoncangan kesetiaan kepada pemimpin dan jemaah Islam dan boleh menjuruskan ke arah fitnah.
Mana mungkin kita mempunyai dua keyakinan dan 2 kesetiaan dalam waktu yang sama. Bagaimana jika keyakinan dan kesetiaan ini bertembung atau berkonflik antara satu sama lain, keyakinan dan kesetiaan mana satu yang kita dambakan?.
Inilah yang berlaku dalam kes YB Ir Saari Sungip semasa Langkah Kajang. Bagaimanakah ahli PAS boleh wala’ kepada pemimpin parti lain? Ingat! PAS adalah sebuah gerakan Islam. Pak Abu Urwah lebih memahami persoalan ini.
Isu wala’ sentiasa relevan.
[5]
Parti Amanah Negara didominasi oleh tiga jalur tarbiah iaitu jalur al-jamaah-IRC-JIM-IKRAM, Jalur PKPIM-ABIM dan Jalur Tarbiah PAS dari UM (atau Jalur Tarbiah TG Yahya Othman).
Sewajarnya, IKRAM mengambil ruang dan peluang memperkasakan kedudukan mereka dalam Parti Amanah. IKRAM mesti menjadi ‘saluran darah’ membekalkan pemimpin pelapis kepada Parti Amanah Negara. Sebaliknya apa yang berlaku, sesetengah pemimpin IRC-JIM-IKRAM masih dieksport ke dalam parti politik lain seperti PKR dan PPBM. Ini menunjukkan IKRAM masih mengunakan [1] kaedah parasit dan [2] mencari keuntungan politik.
IKRAM terlampau percaya ahli dan pemimpin mereka yang mempunyai satu pemikiran, satu aspirasi, satu cita-cita dan satu ikatan ukhwah mampu bergerak dalam politik kepartian dalam ikatan dan arahan jemaah. Iman boleh berbolak-balik. Kebarangkalian, jemaah Islam gagal mengawal pemimpin dan ahli mereka boleh berlaku. Kepercayaan ini juga memberi ruang kepada pemimpin bersifat pragmatik dan mengamalkan politik matlamat menghalalkan cara.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...