Saturday, March 31, 2018

Aku dan Tuhan


1. Ramai yang suka alihkan kesalahan diri sendiri kepada orang lain untuk menanggung kesalahan mereka. Ini banyak berlaku dalam politik pentadbiran dan pengurusan suatu program.
2. Ingatlah, dalam apa jua perkara, akhirnya kembali pada tanggungjawab individu sendiri kepada Allah SWT. Organisasi, pemimpin, ibubapa dan lain-lain tak dapat menyelamatkan diri kita.
3. Dimana jua kita berada, dalam organisasi Islam, sekular, parti 'malaikat' ke, parti 'ahli neraka' ke, ingatlah bahawa kita adalah INDIVIDU yang bertanggungjawab atas diri sendiri kepada Allah SWT.
4. Kita tak perlu jadi orang lain. Tak perlu jadi Dr MAZA, DR RORA, haji Hadi, Nik Aziz dan bagai, jadi diri sendiri yang ada pandangan dan amalan sendiri. Dengan mereka pemimpin dan ulamak kita, ambil perkara (pandangan dan amalan) yang baik daripada mereka dan tinggalkan apa yang tidak baik yang mereka lakukan.
5. Ikutlah al-Quran dan as Sunnah dengan belajar dengan para ustaz tanpa memilih warna aliran (selagi aqidah yang benar). Tanam dalam diri untuk ikut (pemikiran dan amalan kita) al-Quran tanpa kompromi dengan pemikiran manusia yang ikut kehendak akal-nafsu sahaja. Dalami dengan banyak membaca buku. Pohon kefahaman dan jalan yang lurus daripada Allah.
6. Islam itu pada pemikiran, lisan, tulisan, tindakan, kelakuan kita. Jangan Islam Separuh, 'Menatang' Separuh!!

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...