Followers

Thursday, March 09, 2017

Neo Siswa UM: Ke Arah Melahirkan Mahasiswa Hybrid


Lama tidak menulis tentang gerakan mahasiswa. Barangkali jurang usia semakin meluas. Apapun sejarah gerakan mahasiswa memang dekat dihati. Mahu ambil peduli tentang gerakan mahasiswa walaupun sekilas dan kurang bererti bagi  pakcik yang semakin senja ini.

Neo Siswa titik kegembiraan dalam hati kerana ia mengambarkan impian diri ini suatu ketika dulu yakni Gerakan Mahasiswa Islam berteraskan keilmuan terutamanya gabungan ilmu garapan tradisi dan moden. Ia bukan sekadar politik dan hanya memiliki hubungan longgar dengan parti di luar kampus.

Moga maju jaya. Tahniah kepada para pengasas dan pendokong Neo Siswa UM.



........................

PENGENALAN ORGANISASI NEO-SISWA UM

Neo-Siswa UM merupakan suatu gagasan pembaharuan dan pemurnian imej mahasiswa yang kembali kepada identiti mahasiswa Islam yang sebenar.

Gagasan ini juga berperanan memahasiswakan mahasiswa mengikut acuan tradisi ilmu Islam, dan membentuk pola pemikir Islam, seterusnya menghasilkan produk #MahasiswaHybrid.

Bagi mengerakkan pelaksanaan ke arah merealisasikan gagasan ini, satu organisasi yang tersusun telah ditubuhkan untuk memastikan 3 pembawaan teras Neo-Siswa UM terlaksana: INTELEK, DAKWAH, ISLAM SEBAGAI SOLUSI.

Pembawaan tersebut telah digarap dalam 8 modul Madrasah Gen-Q untuk melahirkan generasi MUFAKKIR, DAIE dan NEGARAWAN dalam kalangan mahasiswa UM.

Berikut merupakan senarai nama dan jawatan yang disandang.

PENGERUSI
Muhammad Shahrulanwar bin Mohd Shukri
Syariah (Fiqh dan Usul)
Tahun 3

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.