‘Permulaan
perjalanan dinamakan fitrah. Akhir perjalanan dinamai Islam. Fitrah, mereka
senantiasa mencari hubungan dengan Yang Menjadikannya; sampai dia berjumpa,
sampai dia menyerah [Islam]’ – Buya Hamka, Falsafah Ketuhanan.
Manusia tidak puas mencari identiti diri melalui
pengembaraan spritual dan pengalaman hidup mereka. Mereka mengembara
mengeliling dunia untuk mencari ‘apa’, ‘bila’, ‘bagaimana’, ‘kenapa-mengapa’
dan ‘siapa’. Mereka belajar sampai ke peringkat tertinggi-PhD untuk mencari ‘apa’
dan ‘mengapa-kenapa’. Pencarian memerlukan titik akhir untuk berhenti membuat
keputusan iaitu tunduk dan menyerah kepada Allah, Tuhan Yang Hak melalui Islam yang bersumberkan al Quran dan Sunnah
Rasul-Nya.
Manusia memerlukan Tuhan. Jika mereka tidak bertuhan,
mereka akan mempertuhankan diri mereka sendiri yakni mengikuti kehendak akal-nafsu
mereka sendiri. Fitrahnya manusia tidak boleh menjadi Tuhan kerana diri mereka
penuh keraguan, kelemahan-sakit dan mati, pertimbangan tidak selaras-pragmatik,
mengikut sesuka hati dan berdasarkan kefahaman sendiri. Manusia menjadi Tuhan
diibarat cerita mitos Yunani-Greek, cerita para Dewa mereka yang hidup
sebagaimana manusia di bumi –ada konflik, percintaan dan lain-lain. Oleh itu
mereka perlu mencari tuhan sama ada mencari Tuhan yang baru atau Tuhan yang
dibakai dan dipusakai oleh ibubapa mereka kepada mereka. Mencari Tuhan sewajarnya
dengan ilmu dan berdasarkan sumber ilmu yang benar dan jelas.
Pencarian Tuhan melalui ilmu mengambil masa yang
panjang, maka bersabarlah. Penulis mencadangkan pengkajian al Quran yang
mempunyai rahsia ketuhanan perlu dilakukan. TIADA TUHAN SELAIN ALLAH adalah kunci utama untuk seseorang manusia
bertemu Tuhan Yang Hak dengan secepat mungkin. [Surah al Hashr: 22. Surah al Baqarah: 255. Surah al
An’am: 59. Surah al Mulk: 2-3. Surah al Fatihah: 1-7. Surah al Ikhlas: 1-4.
Surah Luqman: 29-30].
Menzalimi Diri Sendiri
Manusia gagal memahami faham keadilan yang sebenar sehingga
menyebabkan mereka menzalimi diri mereka sendiri. Mereka terlalu sombong, buruk
sangka, dengki, angkuh dan ego untuk menerima ilmu yang diperintahkan oleh
Allah SWT sebagaimana sombong, angkuh dan egonya Iblis untuk tunduk kepada
Adam. Iblis tahu kebenaran tetapi sifat mazmumah menguasi dirinya sehingga
menolak printah Allah.
Kebudayaan Barat melihat keadilan menjadi dasar akhlak
dan budipekerti berpunca daripada negara dan masyarakat. Syed Muhammad Naquib
al Attas menyatakan, bagi Islam keadilan yang pertama sekali berpunca pada diri sendiri: seseorang melakukan keadilan
atau kezaliman terhadap diri mereka sendiri.
Faham keadilan dalam diri seseorang berpunca daripada
ayat Surah al A’raf: ayat 172 dimana berlakunya Perjanjian Fitrah [Sayyid Qutb]
atau Perjanjian Asali [al Attas] atau seringkali diperbincangkan dalam Tauhid
Rububiyyah. Seorang manusia telah mengangkat saksi sebelum dizahirkan[1]
sebagai insan agar terikat dan akur dengan Perjanjian Fitrah di alam ghaib
tersebut. Jika seseorang manusia mungkir janji perjanjian di Alam Roh tersebut,
ini bermakna manusia tersebut menzalimi diri sendiri.
Manusia pertama mengunakan perkataan ‘zalim’ ialah
Nabi Adam AS dan Siti Hawa. Mereka telah menzalimi diri mereka sendiri [Surah al
A’raf: 23]. Pengikut-pengikut Nabi-Rasul terdahulu juga ramai menzalimi diri
[Surah al Baqarah: 54] apabila ingkar arahan Allah SWT.
Al Quran menyifatkan orang jahat, kafir dan salah
sebagai orang yang zalim terhadap diri sendiri. Manakala orang yang benar dan baik yang beriman ialah
orang yang adil terhadap dirinya.
[1] Allah SWT mencipta
manusia dengan fitrah mengiktiraf Rububiyyah Allah SWT. Fitrah manusia sudah
mentauhidkan Allah.
No comments:
Post a Comment