Saturday, February 14, 2009

Rakyat Ikut Pemerintah Mereka

Dalam tradisi Melayu sejak zaman purba kala, rakyat mengikut agama pemerintah mereka. Srivijaya diperintah oleh Melayu beragama Hindu. Maka seluruh rakyatnya menjadi Hindu.

Jadi, aliran anutan pemerintah akan menjadi anutan rakyatnya.

Kita lihat pemerintah negara kita menganut aliran/ideologi/agama apa?. Islam. Jawab ya. Tapi Islam yang tak sepenuhnya dan mereka tidak berusaha menyempurnakan Islam di negara kita. Satu beri kredit kepada Islam, 10 kali ganda lagi kredit untuk hedonisme dan sekularisme.

Islam Liberal mula menular dalam pemerintah negara. Lihat latar belakang pimpinan kita. Saya tak harap Najib mengembalikan maruah Islam. jika zaman Pak Lah, Endon dan Nuri pro SIS, zaman Najib, Rosmah apa kurangnya. Pada masa yang sama, Islam liberal juga menyerap dalam PR terutamanya dalam PKR. Saya cukup mengharapkan orang ABIM dan JIM dalam PKR seperti Dr Manuty dan Mustafa Kamil Ayub bertindak menghalanginya. Ingat, rakyat mengikut agama pemerintah mereka.

Para pemerintah harus mengamalkan ajaran agama dan akhlak yang tinggi dalam kehidupan awam dan peribadi mereka. ketaatan kepada ajaran agama dan berakhlak tinggi harus menjadi keutamaan disamping kepimpinan berkarisma dan profesionalisme. Jika pemerintah lingkup agamanya, rakyat lagi lingkup agamanya.

Pemerintah rasuah, rakyat lagi rasuah.

sumber; Wan Mohd nor Wan Daud

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...