Thursday, February 12, 2009

Krisis Politik Perak: Kenapa tidak lihat Kelantan?

maka bergolak kerajaan Perak. Krisisnya di antara dua parti politik tetapi salah satunya disokong oleh puak raja. Puak Raja ini dikatakan antara simbol bangsa Melayu. Tuan bagi bangsa Melayu adalah rajanya.

Malang sungguh nasib PAS. MBnya PAS, pemdemontrasi ramainya ahli PAS. Kematian YB Bukit Gantang pun datang dari PAS. Kebetulan yang ditentukan oleh Allah ini adalah cabaran untuk pejuang PAS. Walaupun DAP dan PKR membuat onar, PAS pun tersepit sama.

Saya percaya tindakan politik nizar dan pakatan rakyat akan nampak 'benar'nya tetapi apabila karpal singh tak berserban berkokok dengan dua isu iaitu menentang raja dan mengkritik anwar serta kematian YB Bukit Gantang, mood rakyat lebih kepada sentimen tuannya iaitu raja.

Melayu ini jangan dihina rajanya. Marah melayu. Biarlah anak dan bini diratah oleh putera raja. Biarlah balak dirobek oleh kompeni raja. tak boleh menentang raja. Raja adalah tuan bangsa melayu.

Bila PR lawan raja. Mood orang melayu bertuan puak raja ni membuak untuk syahid demi raja. antara Islam dengan Melayu, pilih Melayu. Melayu tuannya raja.

Walaupun terlambat, kita harus mencontohi leluhur Raja Jembal a.k.a TG Nik Aziz menghadapi raja kelantan. Leluhur raja jembal ini menggunakan kebijakan dalam menghadapi puak raja. Walaupun puak raja dilihat bersama UMNO, PAS masih mendapat sokongan orang Melayu bertuankan raja. Mungkin lelehur raja lawannya raja.

PAS di Kelantan tidak menentang raja seperti di Perak sekarang. Wayang di Perak banyak dimainkan oleh DAP yang tidak memahami Melayu bertuankan raja.

Nak selesai masalah di Perak. teroponglah negeri Kelantan.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...