Friday, November 15, 2019

Perbezaan

1. Islam kaya dengan perbezaan. Perbezaan ini penting kerana dalam perbezaan ada kemudahan dan kesesuaian berdasarkan kontek. Perbezaan dalam Islam bukanlah perbezaan kosong. Ia berdasarkan ilmu. Kefahaman yang nas, dalil dan hujah berdasarkan menilai konteks.
2. Kita tidak perlu takut dengan perbezaan yan ada hujah. Perbezaan yang ditangani dengan ilmu bukannya emosi dan sentimen. Lihat cara TG Ismail Sepanjang mendepani persoalan wahabi. Ilmu dan adab seiring bukannya cacian, maki, hentam, label dan takfir.
3. Kita menghormati juga para ulama mengunakan pendekatan keras dalam mendepani sesuatu isu. Pendekatan keras untuk menyelamatkan. Apatah lagi persoalan aqidah. Punbegitu kita melepaskan diri daripada mengikutinya.
4. Belajar beradab dalam menangani perbezaan. Fiqh Abu Bakar vs Umar dan Fiqh Ibnu Umar vs Ibnu Abbas itu ada hujah dan dalil. Perbezaan dalam persoalan pelaksanaan kerana kefahaman terhadap konteks berbeza. Berbeza daripada pertimbangan yang perlu diambil, keutamaan, realiti pada waktu itu dan lain lain.

1 comment:

Elizabeth said...

Thanks for shearing such a great post. For me this is very Useful . Visit my profile and check your typing speed test online. This will show you your typing speed in wpm.

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...