Friday, November 15, 2019

Jalan Penyelamat

1. Tujuan utama hidup ialah pengabdian DIRI kepada Allah SWT. Maka turutilah al Quran dan as Sunnah. Fahami Islam sebagaimana Rasulullah SAW memahami Islam. Islam satu cara hidup yang menyeluruh dan lengkap. Islam itu fitrah kehidupan yang dijamin oleh Allah kebenarannya. Islam merangkumi aqidah, syariat dan tasawuf. Islam sebagai jalan penyelesaian semua permasalahan. Kehidupan yang tertakluk pada pahala dan dosa, syurga dan neraka. Bukannya Islam mengikut kehendak nafsu dan fikirann kita, bukannya Islam ala Lepat atau ayah pin.
2. Setiap amalan yang kita lakukan mesti SAHIH daripada al Quran dan hadith. Ini jalan paling selamat untuk kita amalkan.
3. Setiap pendirian dan tindakan mestilah sederhana, tidak ekstrem dan melampau. Mudah dan ramah tetapi tidak longgar, tegas dan keras tetapi tidak melampau.
4. Jaga akhlak. Jaga adab. Jaga ukhwah. Utamakan penyatuan ummah. Hormati dan raikan perbezaan sebagaimana warisan fiqh yang tegas ibnu umar dan kelonggaran /keterbukaan ibnu Abbas.
5. Ilmu dan konteks mempengaruhi perubahan setiap keputusan. Kepelbagaian fiqh mendepani pelbagai konteks.
6.banyakkan berdoa agar Allah pelihara iman dan akhlak kita. Mati dalam keimanan. Dan sentiasa berada di jalan yang lurus

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...