Friday, February 11, 2011

Tuan Guru Yusof Rawa: Obor Perubahan PAS




Sebenarnya, Tuan Guru Yusuf Rawa telah dipilih untuk bertanding jawatan Yang Dipertua PAS melawan Dato Asri oleh kumpulan pro ulama pada pemilihan tahun 1981. Walaubagaimanapun, pertandingan tidak terlaksana apabila beliau bersetuju bertanding bagi jawatan Timbalan Yang Dipertua. Beliau telah berjaya dalam pertandingan tersebut.

TG Yusof Rawa merupakan seorang ulama moden yang berbeza pemikirannya dengan kebanyakan ulama PAS ketika itu yang lebih focus kepada pemikiran tradisional. Latarbelakang pendidikan beliau berasal daripada aliran Inggeris kemudian belajar agama di Makkah. Beliau juga menguasai bahasa Arab dan Bahasa Inggeris serta Farsi dan Perancis. Beliau juga ahli perniagaan dan mempunyai kedai buku. Sifat suka membaca terhadap pelbagai bahan bacaan daripada Barat dan Timur menyebabkan TG Yusof Rawa memperolehi pelbagai idea baru seterusnya membentuk pasak pemikirannya.

Seperti kita tahu, PAS telah mengalami perubahan besar sejak disepak keluar daripada BN. Kaum muda ABIM mula menguasai parti sehingga rejim nasionalis Dato Asri kepanasan. Dato Asri sendiri dikatakan menunggu kemasukkan Anwar dan bersedia menyerah kedudukannya sebagai YDP PAS kepada Anwar.

PAS seakan akan menunggu seseorang untuk melakukan perubahan dalam parti. Jawatan NYD dipegang oleh TG Yusof Rawa dan TG Fadzil Noor manakala Ketua Dewan Ulama oleh TG Nik Aziz yang dilihat tokoh pelapis dalam parti. Mereka bagai bahan persiapan kepada kedatangan seseorang. Tiba-tiba Anwar masuk UMNO. TG Yusof Rawa berkata ”...tindakan anda itu umpama menikam kami dari belakang

Jika kita perhatikan idea-idea TG Yusof Rawa, beliau cuba meluaskan pendefinisian ulama, membuka hubungan dengan non muslim, menentang nasionalisme, dan menyokong perubahan dalaman parti dengan menyokong kaum muda dalam parti.

Beliau telah memberi laluan kepada para pelapis dengan meletakkan jawatan sebagai Yang Dipertua PAS dan Mursyidul Aam PAS. Ini menunjukkan beliau berupaya menghidu perubahan yang dikehendaki oleh ahli muda PAS. Beliau memberi laluan bukannya menghalang laluan pihak yang inginkan perubahan.

Dalam menangani krisis, beliau bertindak tegas mengantung dan memecat pimpinan yang boleh merosakkan parti walaupun seorang pimpinan berpengaruh dan mantan pimpinan utama. Tindakan pantas banyak membantu parti supaya tidak bergolak.

Sifat politik perubahan dan pemikiran TG Yusof Rawa wajar diteladani oleh pimpinan sekarang. Penguasaan sekelompok pimpinan bagai melahirkan dictator dalam organisasi parti. Perubahan yang datang untuk meregenerasikan kembali parti agar dapat menangani perubahan zaman dan reality politik semasa. Perubahan dapat dilakukan dengan pertukaran pimpinan dengan dokongan muktamar.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...