Monday, February 07, 2011

Parti Islam Baru Di Malaysia: Satu Spekulasi

Fenomena berbilang jemaah ini timbul apabila sesuatu pihak tidak berpuas hati dengan pihak yang lain. Jika mereka dalam satu jemaah, mereka keluar jemaah membentuk jemaah baru atau menyertai jemaah lain.

Satu lagi, fenomena berbilang jemaah boleh berlaku apabila banyak jemaah berjuang untuk satu matlamat. Malangnya berlaku persaingan dan perpecahan sesama mereka.

IKRAM merupakan pertubuhan yang mengakui wakil Ikhwanul Muslimin mempunyai jalinan dengan wakil Ikhwan di England. Ikram adalah wajah sebenar IRC dimana muncul ramai pemimpin syura IRC yang selama ini dirahsiakan. Lihatlah kedudukan sebenarnya jawatan Presiden JIM yang hanya menurut perintah sahaja.

Jika benarlah IKRAM ingin menjadi parti politik, kita mahu tahu apa relevannya kehadiran mereka dalam medan politik Malaysia. Tidak bolehkan IKRAM mengulangi pengimportan tokoh-tokoh perubahan dari ABIM dan Suara Islam serta sebahagian kecil tokoh IRC/JIM ke dalam PAS?.

Adakah pula IKRAM ingin menjadi ‘mangkuk istimewa’ bagi pihak pro perubahan dalam PAS jika mereka gagal menguasai tampuk kepimpinan PAS?. Kebanyakan ahli PAS tahu bahawa jalinan cinta sesetengah mantan pimpinan IRC/JIM dengan IKRAM selaku ahli seumur hidup IRC/JIM.

Parti Refah pernah bergolak apabila golongan pro perubahan yang diketuai oleh Ketua Pemuda Part Refah, Erdogan bertindak keluar parti membentuk AKP. Manakala golongan pro Erbakan membentuk Parti Saadet.

Saya masih beranggapan bahawa mantan pimpinan IRC/JIM dalam PAS sudah tiada hubungan dengan IKRAM kerana mereka memilih politik pembangkang berbanding suara majoriti JIM yang bertindak menjadi rakan pembangunan kerajaan.

Kita tiada sangsi dengan Dr Dzulkifli Ahmad, mantan pimpinan IRC yang banyak mengorban harta, masa dan idea untuk PAS. Begitu juga Ir Saari Sungip yang banyak membantu PAS.

Pemimpin Suara Islam rela meninggalkan hasrat menubuhkan Parti Negara Islam dan bertindak menggagaskan idea kepimpinan ulama. Mereka setia dan sedia mengorbankan masa, harta dan diri mereka untuk PAS[baca:Islam].

Manakala YB Dato Husam [yang dikatakan antara pemimpin pro perubahan] tokoh muda PAS yang pernah berpengetuakan Anwar Ibrahim di Yayasan Anda Akademik menyokong kepimpinan ulama dan pernah melihat kaum ulama seperti Ustaz Mustafa Taib memarakbarkan Dato Asri.

Jangan sangsi kesetiaan pihak pro perubahan. Mereka tidak membuntuti pimpinan tertentu di luar parti dan mereka tidak akan menyertai jemaah lain daripada PAS. Jasa mereka tidak dapat disangkal.

Jadi Ikram untuk siapa?

Makcik tua, tukang sapu. Pakcik, peneroka FELDA. Atau setinggan dipinggir kota?.

Kalau dari segi isi dan tubuh Ikram, ia tidak merakyat. Ia sesuai bagi kelas menengah bukannya rakyat marhaen.

Apapun selamat datang sahabat kami, jangan lukakan hati kami. Sayangi kami dengan nasihat.

Ingat, tulisan ini hanyalah spekulasi.kikikiki..

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...