Friday, February 11, 2011

Pengaruh Ikhwanul Muslimin Dalam PAS.

Sebenarnya, PAS adalah gerakan Islam yang mempunyai ideology yang tersendiri sebagaimana Muhammadiyyah di Indonesia. PAS pada awalnya bergelumang dengan nasionalisme kerana situasi Negara ketika itu dan para pimpinannya adalah nasionalis [PAS berasal daripada Sayap Ulama UMNO].

Pada tahun 1963, Prof Zukifli Mohamad selaku Timbalan YDP telah menghantar Ustaz Yusuf Rawa, AJK PAS Pusat ke Timur Tengah untuk memperkenalkan PAS sebagai gerakan Islam di Malaysia. Pada tahun 1964, PAS menghantar 10 orang kader ke Iraq untuk belajar disana sekaligus berhubungan dengan Ikhwan Iraq.

Ada juga pelajar Malaysia di Mesir mendapat pengaruh Ikhwan semasa belajar di sana. Kebanyakkan mereka mempunyai kaitan dengan PMRAM. Antara pimpinan mereka ialah Ustaz Fadzil Noor,Ustaz Abdul Hadi Awang dan Ustaz Haron Taib.

Apabila kumpulan mahasiswa Mesir pulang, mereka menyertai ABIM kerana PAS bersama BN. Pimpinan PAS yang diasuh oleh Ikhwan ditenggelami oleh buih buih nasionalisme. Pada waktu itu, ABIM terpengaruh dengan pemikiran Syed Qutb.

Apabila PAS disepak oleh BN, Majlis Syura ABIM menghantar 3 pimpinannya iaitu Ustaz Fadzil Noor, Ustaz Nakhaie dan Syed Abdul Rahman untuk membantu PAS. Selepas Revolusi Iran, ramai pimpinan ABIM masuk PAS apabila khabar angin bertiup kencang bahawa Anwar akan masuk PAS.

Apabila Anwar masuk UMNO, kebanyakan pimpinan ABIM berpemikiran Syed Qutb berhijrah ke PAS dan menumbang rejim Asri seterusnya membentuk kepimpinan ulama.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...