Sunday, February 13, 2011

Hadi Awang Boleh Berundur?

“Ustaz Hadi Awang perlu undur daripada jawatan Presiden PAS”

Kita tidak sebadwi manusia yang cuba memperbodoh, memperlekeh dan menghina pimpinan PAS terutamanya para ulama dengan dialog di atas dalam menyuruh atau mendesak TGHH melepaskan jawatan sebagai Presiden PAS.

“marakbar Hadi”

Kita siapa nak ungkapkan ayat tersebut kepada pimpinan berjasa yang taat, berilmu dan beramal dengan ilmunya. Manusia yang sering lepak di warung kopi dan berparu-parukan asap rokok cuba menjatuhkan maruah ulama, kita siapa?.
Tiada niat untuk mendesak TGHH berundur, cuma tulisan ini mengharapkan perubahan daripada pemimpin atasan.

TGHH merupakan pemimpin yang ditunggu oleh ahli PAS. Ketegasan dan karisma beliau serta istiqamah dalam perjuangan dari usia muda menjadikan beliau ideolog PAS yang disegani. Setelah beberapa penggal sebagai Presiden PAS, prestasi beliau mula dipersoalkan. Akar umbi terutamanya pemimpin bawahan mula resah prestasi beliau dan PAS secara umumnya.

Prestasi TGHH dilihat lemah dari segi tindakan politik dan pengurusan organisasi. Ia tidak melibatkan ideologi, akhlaq, aqidah perjuangan dan dasar perjuangan PAS dan dirinya.

PAS pada era TGHH mengalami masalah komunikasi. Presiden PAS terlalu mendiamkan diri sehingga membuatkan pimpinan terkeliru apakah kehendak Presiden. Diam adalah ubat merangkap racun. Jika tersalah tempat, ia boleh meranapkan penyaluran maklumat dalam organisasi. Selain itu, Presiden kelihatan kaku dalam sidang media atau pertanyaan spontan. Sebenarnya, idea TGHH cukup Islami dan bernas semasa dalam seminar dan ceramah kerana beliau seorang sarjana tetapi apabila sidang bersemuka dan secara spontan, idea gagal disampaikan dengan baik.

Ketegasan Presiden PAS dalam menangani masalah displin[seperti yang dinyatakan dalam blog YB Iskandar Abdul Samad] dan keupayaan beliau dalam menasihati pihak-pihak tertentu dalam parti sama ada dalam kelompok pro ulama atau kelompok Liberal Progresif telah dipersoalkan. Sifat diam beliau membolehkan perpecahan mula mendaging dalam PAS dan memburuk batang tubuh PAS secara perlahan-lahan.

Perbedaan pemikiran bukanlah masalah besar tetapi apabila wujudnya puak-puak bertentangan, ia akan mengoncangkkan perpaduan parti. Masalah ini lagi parah apabila segelintir ahli PAS mengikat lebih kasih kepada pimpinan lain daripada pimpinan utama sendiri. Jika masalah berpuak dan membentuk sekutu atau jemaah dalam jemaah tidak dibendung, tidak mustahil wujudnya parti serpihan PAS yang lebih kuat daripada PAS asal sebagaimana AKP dan Saadet di Turki.

Generasi muda terutamanya Gen Y akan bersama dengan pihak yang pro perubahan yang lebih mesra pemuda serta berpendekatan lebih liberal. Anak muda memang suka perubahan dengan penerapan idea dan tindakan baru oleh pemimpin yang disenangi mereka.

Oleh sebab itu, Presiden tidak boleh berdiam diri[seperti tulisan YB Iskandar] dalam menangani masalah ini. Tangani dengan tegas sebagaimana Imam Hasan Hudaybi dan TG Yusof Rawa sehingga tahap memecat dan mengantung keahlian terhadap ahli yang ingkar. Cegah sebelum parah.

Presiden PAS juga tidak boleh mengharapkan DSAI dalam memimpin PR. Presiden harus menyiapkan diri sebagai pemimpin utama PR ataupun alternatif kepada DSAI. Kekuatan dan pengaruh PAS sangat besar mengakari rakyat, PAS tidak wajar menjadi pelakon tambahan[YB Iskandar].

Sebenarnya, tidaklah sampai perlu TGHH berundur daripada jawatan Presiden PAS. Walaupun berundur seseorang Presiden itu membolehkan perubahan berlaku secara besar-besaran. Selain berundur ada beberapa alternatif lain dalam melakukan perubahan dalam parti.

Pertama, Presiden PAS harus merombak barisan pimpinan yang dilantik seperti jawatan Setiausaha Agung, Pengarah Pilihanraya dan Pesuruhjaya Negeri. Begitu juga barisan tuan penasihat beliau. TGNA pernah mendapat para penasihat yang baru apabila kecoh isu penasihat TGNA. Antara pimpinan baru yang boleh dilantik ialah Dr Dzukifli Ahmad, YB Dato Husam[mungkin sukar kerana beliau adalah EXCO] atau Saudara Mohammad Sabu.

Kedua, Presiden boleh melantik speaker atau jurucakap Presiden dimana setiap urusan rasmi parti melaluinya.Gen Y tidak mahu jurucakap Presiden seperti SUA PAS, Dato Mustafa Ali. Mereka mahu tenaga muda yang berintelek. Sebagai cadangan, PAS boleh melantik Ahmad Sabki sebagai jurucakap Presiden.

Ketiga, Presiden PAS haruslah tegas dalam menangani masalah disiplin terutamanya pimpinan PAS Terengganu yang dilihat rapat dengan Presiden PAS.

Keempat, memberi ruang kepada timbalan Presiden PAS menjalankan tugas Presiden dimana TGHH hanyalah memantau dalam tempoh peralihan.

Akar umbi terutamanya generasi Y dalam PAS mahukan perubahan dalam PAS. Pemimpin yang baik akan dapat menghidu angin perubahan dan memberi ruang kepada perubahan yang diingini. Paling besar jasanya dengan mengundurkan diri demi kesinambungan perjuangan. Dan jangan sampai dimalukan seperti Dato Asri dan Husni Mubarak.

[tulisan ini adalah respon terhadap tulisan dalam blog YB Iskandar Abdul Samad, pemimpin kanan PAS Selangor dan EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Kelihatan para pendokong kepimpinan TGHH sendiri mula merasa resah terhadap kepimpinan beliau]

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...