Monday, February 28, 2011

Teknik Cantas

Teknik cantas dimiliki oleh pemilik kuasa. Cantasan boleh berlaku dalam penyaluran maklumat dan pendakian organisasi. Cantasan boleh dikatakan melanggar hak kebebasan bersuara dan hak asasi seseorang ahli organisasi. Tapi ia hanyalah mitos bagi orang tidak berkuasa.

Teknik Cantas berdasarkan keperluan peribadi atau pihak berkepentingan. Teknik Cantas alat agar pemikiran pengikut tidak terpesong dan tersesat. Cantasan penting untuk mengekalkam kestabilan dan disiplin sesebuah organisasi. Cantasan perlu dalam melindungi aqidah perjuangan agar tidak sesat. Cantasan dijadikan alat menapis daripada kecelaruan pemikiran. Cantasan adalah pendinding kekuasaan seseorang. Teknik cantas ada pro dan kontranya.

Rasulullah SAW murka apabila melihat Saidina Umar memegang sehelai kitab Taurat. Baginda berkata “Demi Allah sekiranya Nabi Musa masih hidup bersama-sama kamu, tidak halal baginya melainkan mengikuti ajaranku”[Riwayat Jabir]. Rasulullah SAW mencantas ideologi asing daripada dilazimi oleh ummat Islam.Kebebasan bersuara dan berilmu ada batasan.

Dan kes Wan Saiful dan Dr. Farish Noor, tulisannya dicantas atas keperluan Harakah demi kesentosaan pemikiran ahli. Harakah sebagai wadah maklumat dan ideologi PAS perlu bergerak selari dengan kehendak kepimpinan PAS. Idea dan buah pemikiran yang terpesong akan dicantas. Wan Saiful sendiri semasa berjawat Presiden Hizbi UK pernah mencantas beberapa pemimpin di sana [kikikikiki].

Ada seorang tokoh PBMUM semasa zaman mahasiswa cukup hebat melawan kezaliman tetapi apabila diberi kuasa sebagai orang kuat DBKL [dan ada yang dilantik Menteri], dialah yang mezalimi rakyat. Maknanya, pemimpin boleh berubah, dicantas semasa tidak berkuasa, mencantas apabila berkuasa.

Justeru, bagi mengelak dicantas, lontarkan maklumat melalui media bebas seperti blog, twitter dan facebook. Hanya penulis bebas tidak mampu dicantas tetapi boleh saman. Kikikikikikiki.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...