Monday, February 07, 2011

PARTI ISLAM BARU DI MALAYSIA: TAKUTNYA PAS?[satu catatan nota]

Kita bebas menggunakan pelbagai medium dakwah dalam menyebarkan Islam. Ada pihak mengunakan medium dialog agama, badan kebajikan, dakwah sufi, parti politik Islam, jemaah tabligh, badan kemasyarakatan dan usaha individu seperti menulis, mencetak dan mengedar risalah dakwah kepada orang ramai. Mereka semua berusaha menghidupkan Islam.

Kehadiran parti politik Islam yang baru memang kita raikan. Sebagai sahabat,kita harus hormat menghormati dengan sahabat yang lain.
Tetapi ada sesetengah pihak berkata tidak boleh berbilang dan ada pihak yang berkata boleh ada berbilang jemaah. Kesemuanya benar jika ada hujah. Hujah ini bergantung kepada persekitaran setempat dan situasi ketika itu.

Saya suka jika TGNA,arwah TG Yusof Rawa, TG Fadzil Noor[jika mereka masih hidup], TGHH, Ir Khalid Samad, Dr Dzukifli, TG Haron Din[beliau pernah cadangkan PKR bergabung dengan PAS], TG Haron Taib, Dato Husam dan Dato Mahfuz ditanya soalan:
1. Bolehkah kita menyertai parti Islam yang lain selain daripada PAS di Malaysia?
2. Pandangan mereka tentang berbilang jemaah?
3. Bolehkah parti Islam baru diwujudkan di Malaysia dan kenapa mereka kekal bersama PAS?

Kemudian kita fikir solusi daripada pendapat tokoh-tokoh di atas..

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...