Tuesday, February 15, 2011

Menangani Pemimpin yang Degil dan Menolak Perubahan



Oleh Agus Salim II

Antara punca krisis dalam sesebuah organisasi ialah pemimpin yang tidak mahu perubahan walaupun telah diberi tempoh yang lama semasa berkuasa. Pemimpin yang lama berkuasa biasanya mengalami sindrom ‘mubarak’[husni mubarak] yang mewujudkan penguasaan sekelompok kecil elit, kronisme, penyelewengan kuasa, rasuah, nepotisme, penghalang kebebasan dan pembolotan harta.

‘kalau tidak mahu berubah, bersedialah untuk rebah’. Inilah amaran khusus bagi pimpinan yang tidak mahu berubah. Pemimpin harus menilai diri agar proses refleksi dapat dijalankan. Jika tidak berupaya, seeloknya memberi ruang kepada pelapis. Berundurlah dengan sopan.

Saya memegang prinsip pimpinan utama dalam parti hanya terhad kepada 10 tahun atau 3 penggal sahaja. Selepas tamat tempoh, ia harus berundur atau diundur walaupun pentadbirannya dilihat mantap. Kita telah lihat impak buruk penguasaan individu terhadap organisasi. Anwar Ibrahim dalam ABIM dan Imam Hassan al Banna dalam Ikhwan membuktikan tempoh lama penguasaan seseorang pemimpin dapat merencat kelahiran kader pelapis dan menyebabkan organisasi pasca mereka tidak stabil dan merosak. Justeru, tempoh 10 tahun adalah ruang dan peluang untuk berbakti sebelum tanda-tanda penyelewengan dan kemerosotan datang.

Sukacita kita lihat bagaimana TG Yusuf Rawa memberi ruang kepada pimpinan pelapis menjawat jawatan Presiden[TG Fadzil Nor] dan Mursyidul Aam [TG Nik Aziz]. Begitu juga mantan Mursyidul Aam Ikhwan, Ustaz Mohamad Mahdi Akef memberi laluan kepada Dr. Mohamad Badie.

Manakala Dato Asri antara contoh pimpinan yang tidak mahu perubahan. Kaum muda dan kaum ulama PAS menumbangkan mereka dalam muktamar.

Kita boleh lihat tanda-tanda awal kelemahan yang dikesani seperti penguasaan sekelompok elit dalam parti, pelantikkan pimpinan yang lama, kehadiran pewaris politik, kemunculan tuan penasihat, kemerosotan prestasi, pengunaan pendekatan yang tidak sesuai dan kedegilan dalam tindakan. Lihat bagaimana Dato Asri melantik rakan dan orang lama dalam organisasi PAS. Perkara ini berulang dalam pelantikkan Setiausaha Agung dan Pengarah Pilihanraya PAS[walaupun ia hak Presiden].

Jika tidak mahu berubah atau berundur. Penolakan terhadap kepimpinan haruslah dilakukan secara sihat. Jangan sesekali pihak pro perubahan mengunakan kaedah memperlekeh/memperbodohkan pimpinan yang sedia ada, melabel atau menggunakan pelbagai cara untuk menjatuhkan pimpinan termasuk dengan membunuh karekter pimpinan. Gunalah saluran yang betul. Dalam PAS, gunalah ruang demokrasi seperti mana kaum muda dan kaum ulama menumbangkan rejim Dato Asri dalam muktamar. Tiada guna berkokok dan menohmah serta melabel tetapi mati telur ketika muktamar. Inilah saluran yang paling agung yang ada dalam parti.

Jika saluran yang betul juga tersumbat atau dinodai. Ayuhlah berdoa dan bersabar. Nabi Musa dan Nabi Haron berdoa mengambil masa selama 40 tahun bagi menewaskan Firaun. Ikhwan mengambil masa hampir 80 tahun untuk merasai kebebasan. Doa dan sabar menghadapi musuh, apatah lagi bersabar dengan sahabat perjuangan yang berselisih pendapat. Bersabar untuk taat kepada pimpinan.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...