Monday, January 31, 2011

DENDAM KEPADA KEPIMPINAN JEMAAH ISLAM

Oleh Agus Salim II

Dalam satu mesyuarat, pemimpin utama yakni Tuan Presiden Jemaah Islam akan membuat keputusan muktamad sama ada mengikut pendapat seseorang, suara mesyuarat atau memutuskan menggunakan pendapat beliau sendiri. Keputusan muktamad adalah hak ketua. Adapun Muktamar mempunyai kuasa lebih besar daripada keputusan dan kuasa presiden mengikut Perlembagaan jemaah. Muktamar berhak membatal, mengubah atau melakukkan dasar atau keputusan yang lain.

Dalam membuat keputusan, ada keputusan pimpinan yang tersalah langkah atau tidak digemari oleh segelintir pimpinan yang lain. Kesilapan ini haruslah dimaaf diatas kesalahan ijtihad seseorang pemimpin. Pemimpin jemaah Islam bukanlah para nabi yang maksum daripada dosa. Kesilapan pimpinan seringkali berlaku ekoran kelemahan akal seseorang.

Jangan noktahkan pemikiran kita dengan dendam kesumat bahawa pemimpin yang melakukan kesilapan mesti dinyahkan daripada jawatannya. Pemimpin itu harus dibenci. Iman Hasan al Banna pernah menasihati jiwa memberontak sheikh Muhammad al Ghazali dengan menyatakan ‘jangan sekali-sekali ada unsur negatif [dendam] di hatimu terhadap seseorang tetapi jangan berhenti daripada mengharapkan petunjuk buatnya!’. Seharusnya kita tidak berdendam tetapi mengharapkan petunjuk Allah meluruskan keputusan yang akan dilakukan oleh pemimpin kita.

Kita harus maafkan pimpinan kita selagi mereka tidak melanggari perkara aqidah dan berbuat dosa besar. Dato Mahfuz Omar sebagai contoh semasa menjadi Ketua Penerangan PAS kita maafkan beliau kerana menipu dan berlagak tahu walaupun tidak tahu. Begitu juga pimpinan yang dikatakan pernah terlibat dalam pertemuan ‘gelap’ termasuk Ir Khalid Samad [pada peringkat awal], Dr Hassan Ali, Ustaz Nasaruddin Mat Isa. Kita maafkan mereka. Jika TGNA, TGHH, Dato Husam, TG Haron Din, DR Hassan Ali,Ir Saari Sungip, Dato Mustafa ALI, Dato Abu Bakar Chik,Ir Khalid Samad, TG Haron Taib, Ustaz Nasarudin Mat Isa atau sesiapa sahaja yang melakukan kesilapan, kita wajar memaafkan mereka dan mendoakan mereka agar dapat petunjuk.

begitu juga mantan pimpinan berjasa seperti Ustaz Nakhaie dan Dato Asri. Kita doa petunjuk, keampunan dan memaafkan mereka.

Apaguna membenci dan dendam jika tersilap hari ia adalah khabar angin.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...