Thursday, January 13, 2011

Malam Sebelum al Banna Dibunuh.

Imam Hudaybi merupakan anggota usrah khusus Imam Hassan al Banna. Beliau hanya hadir dalam acara-acara khusus sahaja. Tidak hairan beliau mendapat dokongan kuat daripada para pimpinan utama Ikhwanul Muslimin menjadi Mursyidul Aam setelah kematian al Banna. Al Hudaybi juga merangkap penasihat utama al Banna dan antara penderma yang paling banyak bagi dakwah Ikhwan.

Pada jam 11.00 malam, sebelum al banna dibunuh, al banna datang ke rumah al Hudaybi memberitahu perundingannya dengan pemerintah telah gagal. Hati al Hudaybi gelisah sehingga beliau terasa bibirnya menyebut perkataan pembunuhan. Semasa al Banna hendak pulang, al Hudaybi memeluk al Banna dan menangis bagaikan malam itu malam terakhir bagi kami. Al Banna masih mengukir senyuman seraya mengucapkan.
“katakanlah, sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami” (at Taubah:51)

Esoknya, 12 Februari 1949, Imam Hassan al Banna shahid.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...