Thursday, January 13, 2011

Penipuan Dan Sang Pengimik

Taniah atas kejantanan saudara Aduka Teruna menerjah TGHH di perkarangan Masjid Rusila. Sebenarnya, insan sebadwi saudara Aduka Teruna tidak harus dilayan. Tidak tahulah motif apa yang dicari oleh dia. Jikalau zaman Rasulullah SAW, manusia sebiadap ini akan diancam penampar oleh Saidina Umar. Kalau manusia seperti ini menbiadapkan dirinya di Pulau Melaka, suasana di perkarangan Masjid Rusila akan turut berlaku. Kamu masuk kampung orang, perlu jaga adab sopan. Kemasukkan kamu adalah satu provokasi. Ucaplah terima kasih kepada para tuawan yang menolong kamu sebelum kamu dipenyek oleh orang ramai.

Saya hairan kenapa saudara AT cuba mendesak TGHH, jika beliau tak nak dibicara, kenapa saudara AT mendesak beliau. Kita tiada hak mendesak orang bercakap dan menerima kehadiran kita dirumahnya. Orang bertamu kena jaga hak tuan rumah. Tuan rumah ada kesibukkan atau keuzuran tersendiri kerena tidak mahu menerima tetamu.

TGHH Penipu?

Saya tidak boleh membaca hati TGHH dan kita tidak jelas tentang kes penipuan yang diisukan. Isu penipuan ini lebih kepada persepsi. Kita hanya baca daripada blog dan sesetengah daripada kita mendengar luahan pimpinan tertentu. Oleh kerana ada pimpinan tertentu tidak sewarung kopi dengan kita, kita ‘serang’ karekter pemimpin yang kita tidak suka. Serangan itu bukan setakat imej pimpinan tersebut yang buruk, imej parti akan buruk.

Kita harus bersangka baik, politik adalah peperangan, kita harus mahir bermuslihat. Jangan anggap muslihat pimpinan sebagai penipuan. Jika benar pun beliau menipu, kenapa kita cuba menghakimi beliau, biarlah Allah SWT menghakimi beliau di akhirat. Adakah keputusan kita yang masih berbau persepsi lebih baik daripada hukum Allah di akhirat?.Jika kita mengatakan TGHH seorang yang teruk, adakah kita nak mengulangi sifat yang teruk dengan menghina beliau?. Kenapa kita nak menyibuk dengan perkara yang tidak pasti, kalau tak puas hati, keluar parti atau jatuhkan beliau dalam muktamar atau kamu berehat.

Dato Mahfuz dan blogger Pak Bakaq yang tak tahu berlagak tahu telah berbohong kepada masyarakat. Mereka minta maaf kerana salah. Jikalau TGHH tidak mengaku salah, adakah kita nak paksa beliau mengaku salah?.

Korek Rahsia

Kegilaan sesetengah pihak ialah keinginan mengatur parti. Kononnya kitalah pejuang atau pemikir parti. Kita boleh mencadangkan pembaharuan tetapi jangan sampai cadangan atau pendapat disampaikan dengan pendekatan biadap. Agak malang, kita memilih menjadi blogger berbisa daripada aktif dalam organisasi untuk menggerakkan pembaharuan yang dicanang. Maknanya, perubahan dicanang adalah retorik semata-mata.

Ada orang gemar korek rahsia parti. Rahsia bukanlah sesuatu yang boleh diketahui ramai. Pertemuan dengan UMNO sebagai contoh bukanlah perbuatan yang salah. Ahli tiada hak untuk tahu apa yang dibincangkan oleh pimpinan. Jangan kita disibukkan dengan urusan tertinggi jemaah, sedangkan tugasan di cawangan kita tinggalkan. Biarkanlah pimpinan jemaah menggunakan kebijaksanaan mereka.

Takutkan akan Kerajaan Perpaduan(UG).

Saya hairan kenapa orang takutkan UG. Adakah mereka takut UMNO akan bergabung atau bersekutu dengan PAS?. PAS adalah institusi bukannya individu. Kuasa individu Dato Asri ditumbangkan oleh kuasa institusi melalui muktamar dengan sokongan Dewan Pemuda. Seandainya benar PAS bergabung, insya Allah kepimpinan hari ini akan tumbang. Ingatkah kita hujah-hujah Dewan Ulama Pusat PAS di bawah pimpinan Ustaz Nik Abdul Aziz(baca:Tuan Guru) dalam merasionalkan PAS bersekutu dengan BN?. Saat itu, kuasa institusi tidak membantah keputusan Dato Asri.

Para blogger jangan hanya mencipta bayangan musuh sendiri bahkan secara kotornya, kita berfikiran mereka mempunyai kepentingan tersendiri atau menjadi barua puak tertentu dalam menjatuhkan kepimpinan hari ini.

Sang Hero Gemik Politik

Saya kecewa melihat para ustaz, pimpinan tertentu dan aktivis jemaah Islam gemar membuka pintu fitnah. Persepsi dijadikan sumber sahih maklumat. Maklumat digembleng demi kepentingan pihak-pihak tertentu. Sahabat yang tidak disetujui bagaikan setaraf dengan musuh. Benar sungguh nasihat Rasulullah SAW akan keberadaan berita khabar angin pada akhir zaman. Jadi berhati-hatilah.

Khabar angin apabila diulit oleh sang hero sehingga menjadikan ia sebagai isu. Sang hero mula menambahkan rencah gimik, pelabelan dan retorika. Isu-isu secara kebetulan disokong oleh puak-puak tertentu dalam parti. Maka gemparlah seantero parti akibat gomelan para sang hero pengimik.

Antara sang heronya ialah seorang wartawan yang gemar bergimik politik merangkap ‘pakar’ propanganda pihak tertentu. Jika kita menelusuri perjalanan hidup keaktivisan dia, sememangnya penuh gimik dan kontroversi. Pernah terlibat dalam penahanan bas semasa di kampus, kes tumbuk pegawai HEP, kontroversi di UiTM, suka menerjah dan cuba memperbodohkan pimpinan parti dan suka melabel pimpinan. Paling lucu menjadi calon parti mahasiswa negara menentang Perdana Menteri Malaysia di Kepala Batas.

Nasihat saya, jadilah wartawan seperti al Maududi dan Sayyid Qutb yang membawa idea-idea baru seterusnya menjadi ideolog jemaah bukannya menjaja fitnah dan persepsi untuk menjatuhkan pimpinan dan imej jemaah.

Seorang lagi agamawan yang genius dan kuat membaca. Berilmu tinggi tetapi landasan politik agak tidak matang. Kita tidak tahu sejauh mana pengalaman berharaki dia. Dia sering membuka pintu fitnah dengan informasi yang bersifat persepsi. Mula mendapat roh ‘perubahan’ apabila membaca bahan-bahan pemikiran tertentu. Semoga tidak mengulangi landasan Cak Nur dan Gamal al Banna.

Golongan sang hero pencipta gimik ini sering makan-makan dengan pimpinan bagaikan kisah syaitan mendengar khabar daripada langit. Luahan-luahan pimpinan dijadikan modal untuk membantai keputusan pimpinan utama.

Tepatlah bicara para bijaksana, sungguh sukar menghadapi muslim yang dengki kepada para daei dan golongan munafik yang membencinya.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...