Sunday, February 17, 2008

PERMATANG PAUH

HISHAMUDDIN DAN BAHANG PERMATANG PAUH
Oleh Lintah Online
Isu Politik

Tiba-tiba Hishamudin Tun Husein telah diberi tanggungjawab besar untuk memenangkan UMNO di Permatang Pauh. Tanggungjawab ini boleh dianggap pukulan maut baginya kerana sejarah membuktikan Permatang Pauh adalah kubu kuat Dato Seri Anwar Ibrahim. Orang UMNO di sana dikatakan masih simpatis kepada DSAI. Bagi saya, pilihanraya tahun ini tidak seberapa penting berbanding pemilihan UMNO yang akan datang. Pemilihan UMNO dan sebahagian pilihanraya tahun ini adalah usaha terakhir maharaja KJ menghapuskan generasi pro Mahathir dan meletakkan calon Team B baru yang dipelopori oleh tokoh-tokoh berbakat.

Suara pimpinan UMNO Permatang Pauh berkumandang memanggil Hishamuddin agar kerap datang ke Permatang Pauh bagi memastikan UMNO menang di sana. Persoalannya sekarang, jika UMNO kalah di Permatang Pauh apakah reputasi Hishamuddin dapat? Ia akan mencalar kreadibiliti Hishamudin sebagai bakal Naib Presiden UMNO.

Sewajarnya orang yang dikatakan bijak seperti maharaja KJ yang memimpin UMNO bagi menewaskan pengaruh DSAI di Permatang Pauh. Baru buku bertemu ruas. DSAI dan maharaja KJ, kedua-duanya bijak, suka mendaki tampuk kuasa dengan cepat dan pakar strategik. Jika bertempur, pasti kita akan lihat variasi yang lebih unik di Permatang Pauh.

Percubaan Hishamudin nak mendaki jawatan timbalan Presiden UMNO semakin berliku dengan kehadiran maharaja KJ. Tidak mustahil jika jawatan terakhir Hishamudin hanyalah naib presiden UMNO sahaja. Justeru, bagi memastikan Hishamudin seorang bertaring dalam politik, DSAI perlu ditewaskan di Permatang Pauh. Permatang Pauh sangat memanaskan nasib politik Hishamudin.*LO*

8/2/08

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...