Friday, January 12, 2018

Berfikir Sihat dan Membuat Pilihan.

1. Penulis tertarik dengan dialog antara orang sombong dengan pengikutnya dalam surah Gafir. Mereka adalah golongan yang masuk neraka dan menyesali kesalahan ketika di dunia. Kemudian mereka juga bertanya kepada penjaga neraka.

2. Pada penulis, 'orang sombong' ialah orang yang berpengetahuan, berilmu dan ada kuasa tetapi tidak mahu beramal dan melaksanakan apa yang mereka tahu dan mampu. Mereka tahu wujudnya Allah SWT tetapi mereka menolak melaksanakan arahan Allah SWT dengan pelbagai alasan.

3. 'Pengikut' pula ialah orang jahil dan bebal tidak mahu belajar dan mengikut pemimpin (termasuk orang berilmu) secara memBUTA-Tuli.

4. Orang sombong menyatakan bahawa mereka masuk neraka kerana ketetapan Allah SWT. Memang benar, Allah SWT sudah menetapkan segalanya pada diri kita tetapi ketetapanNya berlaku disebabkan oleh suatu 'proses' yang ada sebab-musabab dan ruang-peluang untuk kita membuat pilihan. Kita memilih untuk ke syurga atau neraka.

5. Sebagaimana kita tahu, para rasul dan nabi datang membawa bukti-bukti yang nyata memberi petunjuk dan peringatan kepada orang yang berfikir sihat.

6. Berfikir sihat adalah renungan kita terhadap sumber ilmu Islam: al-Quran dan Hadith disertai dengan doa dan keakuran terhadap apa sahaja kandungan dalam al-Quran dan hadith sahih.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...