Sunday, January 21, 2018

Ukuran Politik


[1]
Jika iman boleh berbolak-balik, begitu juga niat ikhlas dan tujuan seseorang.
Kita seringkali alah-segan-kalah dengan budi, jasa dan pengaulan baik dengan seseorang sehingga mengelapkan kebenaran. Budi, jasa dan pengaulan telah membuta-tulikan diri kita.
Berapa para hero-WIRA yang berjuang dengan ikhlas pada awalnya berakhirnya dengan terperangkap dalam silauan kuasa, kemasyhuran dan material dengan menjadi sang diktator, penzalim dan pendosa.
Cukuplah al-Quran dan as Sunnah serta sejarah menjadi pedoman, petunjuk dan peringatan kepada kita semua.
[2]
‘Apabila Tun Hasmah berdiri dalam majlis politik, percayalah perjuangan Tun M untuk anak cucunya’
Ramai berpandangan kemunculan Tun M dalam politik adalah untuk memberi nafas panjang kepada Dato Seri Mukriz Mahathir dalam politik.
Mukriz tewas dalam pemilihan Naib Presiden UMNO dan ura-ura diturunkan daripada jawatan Menteri Besar Kedah menyebabkan Tun M bangkit kembali menentang DS Mohd Najib setelah berehat menurunkan Tun Abdullah.
DSMN sebagaimana Pak Lah tidak mengikut telunjuk Tun M. Jika Pak Lah mempunyai ‘budak tingkat empat’ telah berjaya ditewaskan oleh Tun M, DSMN lebih kebal dan degil dengan sokongan DSRM.
Perjuangan Tun M pada akhir-akhir ini untuk:
A. Menumbangkan DSMN
B. Menaikkan kembali pewaris beliau dalam politik iaitu DS Mukriz
C. Menaikkan kembali para taikun yang pro Tun M.
[3]
Disebalik tabir Perang antara tokoh politik adalah perang para taikun-taikun, para penguasa ekonomi negara kita.
Para taikun adalah sumber dana politik kepada tokoh dan parti politik. Timbal-balik adalah habuan projek mega kerajaan.
Pada zaman DSMN, para taikun pro Tun M dipinggirkan. Projek mega, DSMN serah kepada syarikat-syarikat dari Negara China manakala dana politik diperolehi daripada kabilah Saud. Para taikun tidak puas dan menyokong Tun M dalam pertempuran ini.
[4]
Desas-desus mengatakan berlakunya, pakatan Tun M dengan Tun Pehin Taib Mahmud. Jika benar, maka, PH bakal melengkapkan gabungan trio Korupsi, Kronisme dan nepotisme terbesar negara iaitu DSAI-Tun M-Taib Mahmud.
[5]
Malaysia Baru bukan dengan Tun M atau DSAI.
Malaysia Baru sepatutnya memberi peluang dan ruang kepada DS Mohamed Azmin sebagai PM dan Timbalannya adalah DS Mukriz. Tun M dilantik sebagai Menteri Mentor manakala DSAI sebagai Menteri Kanan. Kedua-dua jawatan ini berada dalam kabinet dan menasihati kabinet.
[6]
Ukuran politik kita adalah ISLAM.
Memilih pemimpin, ukurannya juga adalah ISLAM.
Pengundian kita, sejauhmanakah sesebuah parti  atau seseorang pemimpin itu mahu melaksanakan dan menegakkan Islam? Biar pengundian kita menambah pahala dan amalan saleh kita.

Politik untuk Akhirat menolak politik pragmatis atau politik berdasarkan matlamat menghalalkan cara.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...