Aku sudah kurang
percaya pada orang-orang yang disebut “pewaris-pewarisnya”. – Ahmad Wahib
|
Hassan al Banna menyatakan,
‘Kata-kata manusia
boleh diterima dan boleh ditolak kecuali kata-kata manusia yang maksum iaitu
Nabi s.a.w. Segala yang datang daripada generasi silam yang diredai Allah
jika bertepatan dengan kitab dan sunnah
kita akan terima. Jika tidak, kitab Allah dan sunnah rasulNya lebih utama
untuk diikut. Walau bagaimanapun kita tidak akan mengecam atau mengkritik mana-mana
individu yang tidak sependapat. Kita
serahkan kepada niat mereka. Mereka telahpun menyampaikan apa yang telah
mereka kemukakan.’
Para ulama tidak kudus, tidak sakral, tidak
maksum.
Para ulama dan
kelompok berpendidikan agama sudah tentu banyak melakukan kesilapan, kelemahan
dan banyak kekurangan. Mereka hanya manusia biasa yang ada ilmu dan menyebarkan
ilmu yang mereka ada.
Kita tidak
menafikan ada sesetengah ulama bersifat jahat dan sesetengah berpendidikan
agama yang menyalahgunakan agama Islam dan tidak beramal menurut Islam.
Punbegitu kita tidak boleh menyalahkan agama atas kelemahan seorang ulama atau
berpendidikan agama Islam.
Kata-kata dan hujah ulama akan diterima jika bertepatan
dengan al Quran dan al Sunnah tetapi jika bersalahan
dengan kedua-dua sumber utama Islam ini, secara automatiknya kita boleh menolak
hujah mereka.
Walaupun para ulama
mendidik dan menyuluh jalan kebenaran, kita tidak mestinya mengikuti mereka
jika kita sudah tahu jalannya melalui buku peta [al Quran dan al Sunnah] yang
ditanzilkan oleh Allah SWT.
Terus rujuk kepada
al Quran dan al Sunnah. Beriman seseorang muslim bukan kerana mereka mengikuti
ulama tetapi mereka menuruti ajaran Allah SWT dan mengamalkan sunnah Rasulullah
SAW.
Tidak berkekalan
Islam seseorang jika tidak suka segala nas al Quran dan nas hadith serta tidak
mengaku keabsahan kedua-dua nas tadi seperti membangkang atau tidak bersetuju
dengan al Quran dan hadith dengan mengunakan pemikirannya.[1]
Ingatlah fungsi
ulama ialah mendidik, membimbing dan memberi peringatan kepada diri kita.
Penghormatan kita terhadap mereka atas dasar mereka bertaqwa kepada Allah,
berakhlak, ilmu dan istiqamah dalam amalan saleh mereka. Jika mereka bersalahan
dengan al-Quran dan hadith, justeru kita kena menolak mereka. Banyak belajar
ilmu al-Quran dan hadith melalui pembacaan dan pembelajaran dengan ramai ulama
agar pemikiran kita lebih terbuka dalam menerima perbezaan dan berada dalam
landasan ilmu yang benar dan sahih.
No comments:
Post a Comment