Penyusun: Khalil Jibril
‘Tuhan, aku ingin tanya apakah
nilai-nilai dalam agama-Mu tetap atau berubah-ubah? Tuhan, mana sajakah dari
ajaran- Mu itu yang betul-betul merupakan fundamen yang tak bisa berubah-ubah
lagi, yang harus menjadi pedoman dalam perkembangan nilai-nilai dalam masyarakat?’
‘Dan biarkanlah tiap orang
memahamkan Qur’an dan Sunnah itu menurut dirinya sendiri.’ – Ahmad Wahib
|
[1]
Sejarah tamadun
Islam membuktikan bahawa Al-Quran boleh ditafsir. Kita pernah mendengar
pentafsiran al-Quran daripada Saidina Umar al Khattab dan Saidina Abdullah
Abbas. Khazanah ilmu tafsir al-Quran sangat banyak seperti Kitab Tafsir Ibnu
Katsir dan Tafsir Sayyid Qutb. Persoalan yang timbul ialah kelayakan orang yang
mentafsirkan al-Quran.
Bukan semua orang
boleh dan mampu mentafsir al-Quran. Tokoh agung dan berwibawa, Saidina Abu
Bakar sendiri kurang mengeluarkan pandangan tentang pentafsiran ayat-ayat al
Quran dibimbangi salah dalam mentafsirkannya.
“Siapa saja yang menafsirkan atau mengatakan sesuatu
mengenai al-Qur’an tanpa landasan ilmu [yang memadai] atau dengan pandangannya
sendiri maka ia telah menempah tempat duduknya di neraka” (HR Imam Tirmidzi).
Seorang yang layak
mentafsirkan al-Quran mesti menguasai bahasa Arab dan ilmu hadis secara mendalam
dan komprehensif, bukan setengah-setengah atau sepotong-sepotong. Jika
prasyarat ini sudah dipenuhi, seseorang perlu mengikuti prosedur yang berlaku:
1. menafsirkan
suatu ayat dengan ayat lain
2. menafsirkan ayat
al-Qur’an dengan Sunnah/hadis Rasulullah SAW
3. menafsirkannya
dengan keterangan para mufassirin dari kalangan Sahabat, Tabi’in, dan para
ulama salaf.
[2]
Setelah membaca
al-Quran, akal kita seringkali menghasilkan pertanyaan dan pandangan. Ia
berlaku kerana al-Quran adalah sumber ilmu dan ‘rakan’ mengajak kita berfikir.
Cuma hasil pandangan dan pemikiran kita tidak semestinya benar kerana ia perlu
disahkan melalui kaedah-kaedah ilmu al-Quran. Dibimbangi pandangan dan
pemikiran kita itu mengikut hawa nafsu diri sendiri.
Imam al-Ghazali
telah membahagikan jenis penafsiran yang dilarang dan dikecam terbahagi kepada
tiga. Pertama, jika kita menafsirkan al-Qur’an dengan pendekatan linguistik
semata-mata, tanpa menghiraukan keterangan hadis dan riwayats. Kedua, jika kita sengaja melompati dan
menafikan tafsir literal seraya membuat tafsiran allegoris. Ketiga, apabila
sebelum menafsirkan al-Qur’an kita sudah terlebih dulu mempunyai gagasan,
teori, pemikiran, ideologi, keyakinan atau tujuan tertentu, lantas al-Qur’an
kita tafsirkan sesuai dengan dan menurut apa yang kita yakini.
[3]
Kita mesti
mempunyai niat yang ikhlas, tujuan yang baik, cara yang betul, ilmu dan
kejujuran serta bertanggungjawab jika mahu mentafsir al-Quran.
Al-Quran tidak
boleh ditafsir sebarangan mengikut akal dan nafsu kita sahaja. Atau ditafsirkan
berdasarkan pandangan yang kita yakini dan gagaskan.
Justeru, kita mesti
terus belajar jika mahu mentafsirkan al-Quran. Jika berilmu, kemudian
mentafsirkan al-Quran secara yang tidak benar dan batil, ketidak-benaran itu
akan terserlah jua pada akhirnya.
Maka, memahami al-Quran
dan Sunnah menurut diri sendiri adalah kecurangan dalam memahami Islam yang
benar dan sahih.
...
Rujukan dan Bacaan lanjut
KRITIK
REINTERPRETASI DAN LIBERALISASI PENAFSIRAN tulisan Dr. Syamsuddin Arif
No comments:
Post a Comment