Friday, January 12, 2018

Al Quran


Penyusun: Khalil Jibril


‘Tuhan, aku ingin tanya apakah nilai-nilai dalam agama-Mu tetap atau berubah-ubah? Tuhan, mana sajakah dari ajaran- Mu itu yang betul-betul merupakan fundamen yang tak bisa berubah-ubah lagi, yang harus menjadi pedoman dalam perkembangan nilai-nilai dalam masyarakat?’

‘Dan biarkanlah tiap orang memahamkan Qur’an dan Sunnah itu menurut dirinya sendiri.’ – Ahmad Wahib

[1]
Sejarah tamadun Islam membuktikan bahawa Al-Quran boleh ditafsir. Kita pernah mendengar pentafsiran al-Quran daripada Saidina Umar al Khattab dan Saidina Abdullah Abbas. Khazanah ilmu tafsir al-Quran sangat banyak seperti Kitab Tafsir Ibnu Katsir dan Tafsir Sayyid Qutb. Persoalan yang timbul ialah kelayakan orang yang mentafsirkan al-Quran.
Bukan semua orang boleh dan mampu mentafsir al-Quran. Tokoh agung dan berwibawa, Saidina Abu Bakar sendiri kurang mengeluarkan pandangan tentang pentafsiran ayat-ayat al Quran dibimbangi salah dalam mentafsirkannya.
“Siapa saja yang menafsirkan atau mengatakan sesuatu mengenai al-Qur’an tanpa landasan ilmu [yang memadai] atau dengan pandangannya sendiri maka ia telah menempah tempat duduknya di neraka” (HR Imam Tirmidzi).
Seorang yang layak mentafsirkan al-Quran mesti menguasai bahasa Arab dan ilmu hadis secara mendalam dan komprehensif, bukan setengah-setengah atau sepotong-sepotong. Jika prasyarat ini sudah dipenuhi, seseorang perlu mengikuti prosedur yang berlaku:
1. menafsirkan suatu ayat dengan ayat lain
2. menafsirkan ayat al-Qur’an dengan Sunnah/hadis Rasulullah SAW
3. menafsirkannya dengan keterangan para mufassirin dari kalangan Sahabat, Tabi’in, dan para ulama salaf.
[2]
Setelah membaca al-Quran, akal kita seringkali menghasilkan pertanyaan dan pandangan. Ia berlaku kerana al-Quran adalah sumber ilmu dan ‘rakan’ mengajak kita berfikir. Cuma hasil pandangan dan pemikiran kita tidak semestinya benar kerana ia perlu disahkan melalui kaedah-kaedah ilmu al-Quran. Dibimbangi pandangan dan pemikiran kita itu mengikut hawa nafsu diri sendiri.

Imam al-Ghazali telah membahagikan jenis penafsiran yang dilarang dan dikecam terbahagi kepada tiga. Pertama, jika kita menafsirkan al-Qur’an dengan pendekatan linguistik semata-mata, tanpa menghiraukan keterangan hadis dan riwayats.  Kedua, jika kita sengaja melompati dan menafikan tafsir literal seraya membuat tafsiran allegoris. Ketiga, apabila sebelum menafsirkan al-Qur’an kita sudah terlebih dulu mempunyai gagasan, teori, pemikiran, ideologi, keyakinan atau tujuan tertentu, lantas al-Qur’an kita tafsirkan sesuai dengan dan menurut apa yang kita yakini.
[3]
Kita mesti mempunyai niat yang ikhlas, tujuan yang baik, cara yang betul, ilmu dan kejujuran serta bertanggungjawab jika mahu mentafsir al-Quran.
Al-Quran tidak boleh ditafsir sebarangan mengikut akal dan nafsu kita sahaja. Atau ditafsirkan berdasarkan pandangan yang kita yakini dan gagaskan.
Justeru, kita mesti terus belajar jika mahu mentafsirkan al-Quran. Jika berilmu, kemudian mentafsirkan al-Quran secara yang tidak benar dan batil, ketidak-benaran itu akan terserlah jua pada akhirnya.
Maka, memahami al-Quran dan Sunnah menurut diri sendiri adalah kecurangan dalam memahami Islam yang benar dan sahih.
...
Rujukan dan Bacaan lanjut

KRITIK REINTERPRETASI DAN LIBERALISASI PENAFSIRAN tulisan Dr. Syamsuddin Arif

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...