Sunday, January 14, 2018

RUU 355: Kubur yang Biar Bernesan?



1. Pertamanya, RUU 355 bukanlah hukum hudud. RUU 355 adalah kunci asas pelaksanaan perundangan Islam secara menyeluruh pada masa akan datang termasuk didalamnya mengandungi hukum hudud. Perjuangan gerakan Islam seperti PAS menegakkan Islam melalui kaedah yang dibenarkan oleh Perlembagaan Malaysia, demokrasi dan pilihan raya.

2. Kita boleh perbezaan dalam konteks ilmu (termasuk istilah) dan teknikal dalam pelaksanaan dan proses pengubalan RUU335. Ia boleh dibincangkan dan diwacanakan segala masalah, kekuatan, kelemahan, idea dan penambahbaikan.

3.  Persoalan yang menimbul perbalahan, proses membawa RUU 355 ke parlimen. Sebahagian mahu melalui Majlis Raja-Raja Melayu dan sebahagian pendekatan usul persendirian yang diambil oleh TGHH pada hari ini. Persoalan ini ada pro-kontranya masing-masing. TGHH telah membuat ijtihad dengan caranya. Hormatilah ijtihad beliau sebagai ketua walaupun risiko kesilapan adalah besar dan usul persendirian tersebut banyak kelemahan.
4. Sebagai orang awam, saya melihat pendekatan TGHH ada relevannya juga. Antaranya ialah
a. TGHH, berkata kaedah usul persendirian yang dipilih pernah dilakukan semasa zaman TG Dato Fadzil Noor pada tahun 1996. Beliau hanya meminta izin TGFN sahaja. Maksudnya, usul persendirian bukanlah suatu yang asing sebagai pendekatan PAS.
b. Kita mahu RUU355 datang daripada suara rakyat bawahan bukannya daripada atas melalui Majlis Raja-Raja Melayu. Bayangkan MRRM menolak RUU355, apakah persepsi rakyat beragama Islam terhadap Raja-Raja Melayu yang merangkap Ketua Agama Negeri menolak perundangan Islam?. Tidak wajar kita memalukan dan menjatuhkan maruah MRRM. Sebagai gerakan Islam yang berjiwa rakyat dan menghormati Raja-Raja Melayu dan Perlembagaan Malaysia, wajar PAS memilih cara yang ada sekarang. Jika RUU 355 tersekat di Parlimen, sekurang-kurang RUU355 ‘bernesan’ di parlimen berbanding tanpa nesan jika ditolak oleh MRRM. Ia antara prestasi ‘kerdil’ yang terbaik pernah dilakukan oleh PAS dengan membawa usul RUU355 ke Parlimen.
c. persefahaman dengan UMNO atas nama Islam sebagai agama negara membolehkan RUU 355 dibawa ke Parlimen sekaligus berlakunya penataran RUU355 dalam kalangan rakyat lebih luas termasuk dalam akhbar dan khutbah jumaat di seluruh negara. Ia juga mendapat sokongan positif daripada pemimpin dan anggota UMNO yang selama ini negatif terhadap perundangan Islam. Penanaman RUU 355 dalam kotak pemikiran rakyat pada hari ini, insya Allah menghasilkan hasil yang lebih positif pada masa akan datang untuk menerima kesyumulan Islam dalam perundangan.

d. Orang mempersoalkan timbal-balik PAS yang akan berikan kepada UMNO. Adakah PAS akan membantu UMNO dalam PRU 14?. Berhukumlah dengan apa yang sudah berlaku, nampak pada zahirnya dan ada bukti yang sahih dan  kukuh bukannya sekadar andaian, persepsi dan fitnah.

5. Pelaksanaan perundangan Islam yang didalamnya ada hukum hudud adalah cita-cita kita. Kita doakan ia berjaya dalam melengkapkan dan menyempurnakan kehidupan kita sebagai insan kerdil yang bertaqwa.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...