Thursday, December 28, 2017

Hala Tuju Pendidikan yang Mengujakan


Sepanjang hampir 4 hari berkampung dengan mesyuarat, penulis dapat mengetahui pelbagai dasar, polisi dan perancangan pihak KPM. Ia sangat mengujakan dan disokong 100%. Sangat baik. Moga perancangan yang cantik pada dokumen ini tidak dirosakkan oleh ‘tangan-tangan ghaib’ yang bermain politik dan komisen.
Penulis sangat mendambakan sistem pendidikan yang tidak berorientasikan pendidikan. Menurut perancangan, 9 tahun pertama, orientasi peperiksaan bukan lagi tunjang utama pendidikan negara. Pencapaian akademik hanya dipentingkan ketika bermula usia 16 tahun dimana murid mula berusaha menghadapi peperiksaan SPM dan STPM.
Untuk menghakiskan orientasi peperiksaan, elemen seperti pengutamaan GPS, TOV, headcount, penggredan sekolah dalam kumpulan tertentu dan sekolah kawalan perlu dihapuskan pada peringkat menengah rendah dan sekolah rendah.
Pentaksiran pula secara holistik dan seimbang antara unsur psikometrik, tubuh yang sihat (SEGAK), keaktifan (KOKO) dan akademik.
Ada beberapa perkara yang masih boleh ditambah-baik ialah
1. Masih kurang unsur sahsiah, disiplin dan akhlak dalam pentaksiran holistik.
2. Pengubalan Peraturan Sekolah Nasional perlu dilakukan bersama pihak polis, jabatan peguam negara, kpm, kesatuan guru dan majlis permuafakatan PIBG serta pakar pendidikan agar peraturan sesuai dengan murid dan dapat mendisiplinkan murid serta melindungi guru-guru melaksanakannya.
3. Pembantu guru dan jurulatih Sukan dan Kokurikulum (SUKOM) perlu diwujudkan.
4. Setiap sekolah perlu mempunyai kenderaan sekolah sekurangnya van untuk mengangkut murid dalam aktiviti  dan program dianjurkan bukanlah mengunakan kenderaan persendirian para guru.
Keberanian Menteri, KPM dan Ketua Pengarah KPM untuk mentranformasikan sistem pendidikan adalah terpuji dan diucapkan ribuan terima kasih.

Cuma sesetengah pihak di JPN, PPD, pentadbir sekolah dan para guru perlu berubah cara berfikir  selaras dengan hala tuju baru KPM.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...