Saturday, September 30, 2017

Politik Adalah Persoalan Aqidah.


Para pemikir Islam berbeza pandangan sama ada politik itu persoalan aqidah atau muamalat. Kedua-duanya adalah betul berdasarkan konteks.
Dalam sejarah Islam, peringkat awal sebelum Khalifah Ali, perbalahan politik tidak bersangkut paut dengan persoalan aqidah. Setelah kematian Ali, perbalahan politik menghasilkan pertembungan antara aliran Islam sehingga terhasil aliran yang sesat seperti Khawarij, Syiah dan Muktazilah. Walaupun aqidah mereka berbeza tetapi perundangan Islam masih dikekalkan. Mereka sendiri masih Islam dari segi ibadah walaupun aqidah dan feqah mereka berbeza.
Setelah tumbangnya Daulah Uthmaniyyah, pemikiran asing telah menular dalam kalangan pemimpin dan intelektual Islam. Antara pemikiran tersebut ialah sekularisme, materialisme dan sainstisme. Pemikiran asing (baca: Barat) telah memisahkan antara Islam dengan duniawi. Justeru, gerakan Islam berusaha mengembalikan Islam dalam kehidupan manusia sehingga aqidah Islam kembali bertapak. Disinilah timbul persoalan aqidah dalam perjuangan politik. Persoalan ini jugalah yang akhirnya mewujudkan fenomena takfiri.
**
Sesetengah Islamis berjuang bersama-sama sekularis lebih suka menangguh pelaksanaan syariat Islam dan melakukan Islamisasi secara berfasa-fasa. Mereka bukan tak mahu melaksanakan perundangan Islam tetapi mahu dilaksana mengikut pendekatan yang berlainan (ijtihad berbeza)
Islamis sebegini tidak salah. Pelaksanaan perundangan Islam berdasarkan konteks dan Fiqh keutamaan.
Persoalan yang timbul, adakah pendekatan ini menguntungkan Islam?. Setelah 60 tahun lebih kita merdeka, kita masih bersifat menangguh dan berfasa-fasa sedangkan peluang dan ruang sudah ada didepan mata (seperti RUU 335).
**
Fenomena Takfiri dan pertembungan sesama Islamis ini perlu diselesaikan menurut Kaedah ILMU. Ilmu yang digali daripada Al-Quran, As-Sunnah, Ijma’ Ulamak dan Qiyas.

Menurut Maulana Zakariyya al Kahdalawi, pertimbangan hanya ke atas perkara-perkara yang kamu telah tahu keadaannya (dengan pro atau kontranya). Keputusan ini dapat diambil jika seseorang itu sudah mendalami dalil-dalil dan hujah-hujah kedua-dua pihak.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...