Dalam
berorganisasi, tanpa sifat sabar dan berjiwa besar, seseorang itu mudah
kecundang. Apatah lagi dalam gerakan Islam, luka akan bernanah apabila merasai
didalamnya hanya ada kesucian yang palsu
dan khayali. Maka, ingatlah dalam gerakan Islam, kita bukan hanya ketemui
malaikat tetapi bersemuka dengan syaitan dan binatang yang bertopengkan agama.
Berwaspada dan bersabarlah!!.
Maka bertemulah
mereka budaya taksub, jumud, menguasai diri pengikut secara belebihan, berhujah
agama dalam menghalalkan sesuatu perkara dan doktrinisasi dalam berjemaah. Mereka
bertemu pemimpin dan ahli gerakan Islam yang fanatik dan ekstrem. Ingatlah
kepelbagaian latar belakang dan pemikiran, akhlak dan sifat ahli itu bakal
menguji kesabaran kita. Ia boleh meningkatkan jumlah pahala dan menambah dosa
kita. Carilah pahala.
Keadaan ini
bertambah parah di peringkat mahasiswa dan anak muda yang mencari identiti dan
bersifat memberontak. Mereka mula melawan kepimpinan gerakan Islam.
Natijahnya, mereka
telah bertindak:
1.
Keluar daripada gerakan Islam dan
memusuhi gerakan Islam
2.
Keluar gerakan Islam dan diam
tanpa berita.
3.
Tidak aktif tetapi masih menyokong
atau simpatis gerakan Islam
4.
Kekal dalam gerakan Islam tetapi
bersikap kritis dan memberontak terhadap kepimpinan dalam gerakan Islam.
Mereka mula bersikap anti-tesis terhadap
gerakan Islam dari segi pemikiran, pengaulan, berpakaian dan lain-lain atas
nama progresif dan reformasi. Sifat pragmatis dan liberal mula muncul atas nama
rasional dan toleransi. Warak mula menipis. Perjuangan dulu mula ditentang.
Kononnya atas nama insaf dan taubat.
***
Usrah
itu alat
Usrah pula dilihat proses pembebalan. Usrah
alat doktrinisasi. Jadi, Sekdem (Sekolah demokrasi-DAP) dan sekpol (Sekolah
Politik-IKD) itu bukan alat doktrinisasi?.
Usrah itu adalah
alat tarbiah, islah diri dan ukhwah. Pengalaman manusia dalam usrah berbeza
bergantung kepada keupayaan naqib, anggota usrah dan suasana serta silibus
usrah itu sendiri. Jadi, kita akan memperolehi pengalaman bermakna sama ada
baik dan buruk.
Usrah sendiri tidak cukup. Ia perlu dikayakan
dengan talaqi berguru kitab turath dan baca buku. Baca buku pelbagai bidang
termasuk aliran yang bertentangan dengan pandangan Islami kita sendiri.
***
Kita
sebagai Individu Mukmin dan Bertaqwa
Walaupun sesuatu
sifat yang diamalkan oleh ramai orang itu akan membudayakan sesebuah organisasi,
unsur peribadi masih boleh menjadi benteng dalam menghadapi budaya organisasi.
Disitulah letaknya kualiti darjah iman dan taqwa seseorang individu mukmin
dimana suasana dan budaya tidak mempengaruhi darjah iman dan taqwa mereka.
Walaupun ada
sesetengah pemimpin dan ahli gerakan Islam bermulut celupar atau bermain-main
dengan isu takfir, kita masih dengan darjah iman dan taqwa yang tinggi bersedia
menolak permainan yang boleh menghumbankan kita ke lembah dosa.
Kita berjuang bukan kerana nama gerakan Islam,
aliran tertentu atau pemimpin tertentu. Kita berjuang IKHLAS kerana ALLAH dan
untuk ISLAM. AKHLAK dan CARA kita adalah CARA NABI. FIKIR kita juga FIKIR cara NABI
bukan CARA pemimpin kita yang tidak maksum.
Apabila kita
bertekad dengan perjuangan ISLAM, kita berjuang dengan apa yang Islam hendak
tanpa mengira nama organisasi yang kita wakili atau tidak, apatah lagi
organisasi kita tidak mampu melaksanakannya. Contoh, hukum hudud, kita sokong
bukan kerana PAS tetapi Islam. Berkenaan cara yang khilaf, perlu kita
menghormati perbezaan tersebut. PAS mahu laksanakan hudud, IKRAM atau UMNO
mesti sokong bukan kerana PAS tetapi kerana ALLAH.
***
ILMU
Bukannya Membuta-Tuli
Kita aktif dalam organisasi dengan hujah ILMU
bukannya mengikut membuta tuli. ILMU kita dipandu oleh AL-QURAN dan AS-SUNNAH,
IJMA’ ULAMAK dan QIYAS.
Buang ego dan bersabar dengan keputusan SYURA
dan ARAHAN PEMIMPIN selagi berhujah dengan ilmu yang dipandu oleh AL-QURAN dan
AS-SUNNAH, IJMA’ ULAMAK dan QIYAS.
***
Solusi
1. Setiap pemimpin
atau ahli gerakan Islam yang terlibat sepenuh masa perlu mencari sumber
pendapatan sendiri bukannya mengharapkan sumber pendapatan daripada gerakan
Islam. Jangan mencari keuntungan peribadi melalui gerakan Islam. Perkara ini
banyak menyumbang kepada keciciran dan kekecewaan dalam perjuangan. Ekoran kek
ekonomi.
2. Kelompok pelbagai latar belakang dan
pemikiran terutamanya daripada latar belakang agama dan profesional perlu
berbincang dan memutuskan keputusan bersama secara syura. Hormatilah keputusan
syura.
3. Pokok asasi berjemaah ialah istiqamah dalam
melakukan solat berjemaah di masjid. Ini sifat asasi seorang individu mukmin
dalam gerakan Islam. Tak berjemaah tanpa istiqamah solat berjemaah.
4. Utamakan Islam
daripada kepentingan politik. Pragmatis dalam politik menyebabkan politikus
muda terjerumus dalam lubang nafsu yang mahu kemenangan dengan matlamat
menghalalkan cara sehingga meninggal amanah dan tanggungjawab dalam menegakkan
Islam dalam kehidupan manusia. Kemenangan itu perlu tetapi ia bukan
segala-galanya. Redha Allah dicari walaupun dalam kekalahan. Itu keyakinan
kita.
5. Buah aqidah, fekah dan tasawuf adalah
akhlak. Utamakan akhlak dan ukhwah.
6. Lazimi membaca dan merujuk al-Quran.
Amalkan membaca kita hadith terutamanya karangan Imam An-Nawawi. Antara kitab
Hadith 40 dan Riyadhus Salihin. Kitab Muntakhab Ahadis karangan Maulana
Muhammad Yusuf al Kahdalawi juga sesuai dibaca dan diamalkan. Baca hadith
melembutkan hati dan motivasi dalam beramal.
7. Ikhlas perjuangan kerana Allah SWT. Kita
akan dapat apa yang kita niatkan. Tetapi tidak berguna tanpa ikhlas kerana
Allah.
8. Berwaspada
dengan sifat taksub pemimpin dan mengikut kelompok berasaskan pengaulan kerana
ia banyak meninggalkan kebenaran. Taksub pemimpin dan ketaatan berdasarkan
pengaulan banyak memecah-belahkan gerakan Islam.
9. Bersedia menjadi
PENGIKUT bukannya mengejar jawatan dan kuasa dalam gerakan Islam.
No comments:
Post a Comment