Monday, April 28, 2008

Mahasiswa Jadi Ejen?

Bukan berita baharu pun. Sejak tahun 70 an lagi ada kesatuan pelajar dan 'NGO Islam' sudah jadi lembu cucuk hidung untuk Amerika. Dengan nikmat Allah sekarang semuanya semakin jelas.

CIA rekrut pelajar jadi perisik AS

WASHINGTON: Agensi perisikan Amerika Syarikat didakwa merekrut dan membayar pelajar sekolah serta institusi pengajian tingginya bagi mengikuti kursus di dalam dan luar negara sebagai persediaan menjadikan mereka ejen pengintipan pada masa depan."Pelajar yang dipilih itu perlu ke luar negara untuk mengikuti pengajian bahasa atau kebudayaan masyarakat tempatan," kata Lenora Peters Gant, jurucakap Pejabat Pengarah Perisikan Kebangsaan (ODNI).Agensi yang menyelia 16 badan perisikan, mewujudkan Pusat Kecemerlangan Akademik Komuniti Perisikan (ICCAE) sejak empat tahun lalu yang antara lainnya bertujuan mencari pelajar yang bakal menjadi ejen bagi Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA) atau agensi intipan lain.

"Universiti dan sekolah terpilih, menerima bayaran tertentu bagi mengenal pasti pelajar yang akan menerima biasiswa ICCAE," kata Gant yang menyelia program perintis berkenaan.Bagaimanapun, syarat asas calon yang berminat adalah mereka haruslah warga negara Amerika. Syarat lain termasuk calon menyertai dan selesai menjalani program latihan dengan agensi perisikan seperti CIA atau Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA).

Namun, pegawai mengesahkan sasaran sebenar program itu adalah pelajar daripada minoriti agama dan etnik."Program ini mahu memastikan penyertaan wanita, penduduk minoriti ke dalam masyarakat perisikan," kata Jim Robbins, Pengarah program ICCAE di Universiti Trinity, Washington.Sejak 2005, sebanyak 9 universiti di Amerika dan lebih 400 pelajar terbabit dalam program berkenaan. Sebaik diterima, pelajar terbabit menerima pinjaman bagi penyertaannya dalam program ODNI.

Mereka kemudian digalakkan mengikuti kursus seperti pengajian Asia Barat, kajian kritikal, pemikiran analitikal, pengajian Islam dan pengkhususan lain baik di universiti tempatan mahu pun di peringkat fellowship di luar negara."Ramai yang mahu ke China, Brazil bagi mengikuti pengajian bahasa Portugis. Mereka juga mahu mempelajari bahasa Arab yang sememangnya amat diperlukan," kata David Twigg, Profesor Madya di Institut Kajian Dasar Awam dan Kewarganegaraan Universiti Antarabangsa Florida (FIU).Universiti itu sudah pun menghantar 16 pelajar ke luar negara tahun lalu yang menjadi sebahagian program ICCAE.

"Setakat ini, mereka dihantar ke Maghribi, Jordan dan Mesir."Twigg, bagaimanapun menegaskan yang ICCAE bukanlah program latihan perisikan."Mereka bukannya ke sana sebagai perisik tetapi sekadar cuba memahami apa yang sedang berlaku di sana."ODNI menyatakan, graduan itu tidak perlu bekerja dengan agensi perisikan sekembalinya mereka ke Amerika, tetapi lazimnya ramai yang menyertai agensi berkenaan."Ya, kami memang keluar untuk mengenal pasti pelajar yang berminat tetapi tidaklah sampai ke tahap memaksa mereka bekerja dengan agensi terbabit." - Agensi

sumber:http://jawapancinta.blogspot.com/

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...