Thursday, May 01, 2008

BLOK GMI MENANG DI TEBING BARAT

Isnin, 28/4/2008 -HAMAS menyatakan pada Rabu lalu bahawa kemenangan yang diperolehi di politeknik Al-Khalil dalam pilihanraya universiti tersebut adalah tanda kuat bahawa pergerakan itu masih meningkat sokongannya di Tebing Barat meskipun menghadapi tentangan Rejim Zionis-PA.

Blok Islami Bersatu (United Islamic Bloc), sebuah pertubuhan akademik di bawah sayap Hamas dan Jihad Islami di universiti tersebut memenangi pilihanraya kampus walaupun terdapat percubaan di Shabiba dari kumpulan Fatah untuk menggagalkan kemenangan itu."Ini adalah bukti jelas bahawa Hamas masih kuat, dan segala percubaan untuk menidakkannya di kawasan rakyat Palestin khususnya di Tebing Barat telah gagal seluruhnya.

" kata pergerakan ituFawzi Barhoum, jurucakap Hamas di Tebing Gaza, menegaskan bahawa Hamas dan program politiknya tidak dapat dihapuskan daripada hati rakyat Palestin, tidak sebagaimana yang diingini oleh Fatah.Keputusan pilihanraya kampus itu juga menunjukkan bahawa kader-kader dan penyokong Hamas di Tebing Barat tetap setia dengan pergerakan mereka.Pergerakan HAMAS telah berdepan dengan beberapa kempen penahanan penyokong mereka di mana pihak Rejim Zionis dan PA telah menghumbankan mereka ke dalam penjara Israel dan kerajaan tempatan.

Note: sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/ penterjemah : WeWR

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...