Sunday, April 20, 2008

Pesta Buku, Mamak dan baju kuning

PESTA BUKU, MAMAK DAN HANIF BERBAJU KUNING
Oleh mamat.com

Pada 5/4/08, tercapai juga hajat penulis untuk sampai ke Pesta Buku di Kuala Lumpur. Datang jauh dari Sabah. Kedua kali selepas zaman mahasiswa. insyaAllah akan kudatang lagi pada tahun depan. Pesta buku cukup meriah dan menggilakan peminat buku seperti penulis. Hanya duit sahaja yang membatasi.

Dalam pesta buku ini, penulis perhatikan pemilik syarikat buku agama gergasi di negara kita adalah golongan India Muslim atau mamak. Hidayah, Jasmin atau Berlian dan jahabersa dimiliki oleh mamak. Dimanakah orang Melayu DEB? Paling berjaya penerbit Melayu, mungkin syarikat PTS milik Puan Ainon.

Apabila mendekati gerai PTS, penulis terserempak dengan manusia ‘seakan-akan’ saudara Hanif Baderun. Berbaju kuning dan stail rambut yang cukup klasik. Pada ketika itu penulis sedang membelek buku terapi solat tahajud. Batas masa yang sempit tidak memberi peluang untuk beramah mesra.

Ini cerita pesta buku.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...