Monday, April 21, 2008

Pak Lah, Tony dan Air Asia

Kawan-kawan, pasang tali pinggang anda.

Saya ada satu hikayat yang sedang terjalin dalam> pentadbiran Abdullah Badawi. Ini baru kisah di permukaan sahaja. Memang panas kisah ini .> Mungkin anda mahu menekan butang loncat anda selepas membacanya:> > Pertama, pemegang saham yang besar-besar ke atas AirAsia (sama ada secara terus, tidak langsung> melalui proksi, dan sebagainya) adalah Kamaludin Abdullah Badawi, Kalimullah Maseerul Hassan> (yang turut terlibat dengan Tune Hotels), Khairy Jamaludin, Tony Fernandez dan sebagainya.> >

Kita memang sudah tahu kisah AirAsia. Saya ingatkan ini kisah si papa kedana naik menjadi> kaya-raya. Rupanya kisah papa kedana itu terlalu samar dan kabur kisahnya.> > Tiga tahun dahulu ketika MAS melakukan kerja-kerja penyusunan semula organisasi itu, Tony> Fernandez dan AirAsia naik angin membuatkan mereka bertindak pantas dan ganas.> > Sebelum kita teruskan anda mungkin mahu tahu kenapa MAS terpaksa menanggung kerja-kerja> penyusunan sekali lagi? Kisah itu akan kita ceritakan di hari lain tetapi ingatlah bahawasanya> adik Badawi yang bernama Ibrahim adalah tua punya syarikat pembekal katering makanan (bernama> Skychef?) yang satu ketika dahulu pernah mengenakan harga RM35 bagi satu peti air mineral kepada> MAS.> >

Dengan harga semacam itu sudah pasti MAS perlu disusun semula.> > Apa pun, berbalik kepada kisah AirAsia tadi, syarikat itu telah membabitkan kerajaan (gomen)> agar diadakan kerja-kerja serasian laluan domestik di Malaysia . AirAsia telah meminta kerajaan> memberikannya laluan yang diusahakan oleh MAS di Sabah dan Sarawak . Mereka berhujah bahawa MAS> boleh teruskan penerbangan di Semenanjung sahaja. Walaupun MAS membantah, permohonan AsiaAsia> telah diberikan perkenan oleh kerajaan.> > Akan tetapi itu bukan calang-calang permohonan. Zaki, seorang budak suruhan (Khairy Jamaludin?)> di tingkat empat, di Jabatan Perdana Menteri, telah membantu untuk memakbulkan permohonan> AirAsia.> > Apabila MAS kehilangan laluan Sabah dan Sarawak sudah tentu ia menampung lebihan kakitangan yang> perlu ditamatkan perkhidmatannya.

Jadi MAS atur rencana VSS (Skim Bersara Secara Sukarela).> Dengan itu MAS mengemukakan tuntutan: oleh kerana AirAsia mengambil alih laluan Sabah, Sarawak ,> menyebabkan MAS memiliki lebihan tenaga kerja, dengan itu MAS mahu AirAsia memberikannya> pampasan.> > Semua pihak (Gomen, MAS dan juga AirAsia) bersetuju bahawa pampasan dibayar kepada MAS. Tetapi> AirAsia tidak mahu membayar apa-apa. Akhirnya Gomen (yakni kita semualah tukang bayar cukai)> yang membayarnya. Itulah wang yang digunakan oleh MAS untuk Skim VSS yang merupakan paling mahal> dalam sejarah negara ini.> > Kalau saudara naik darah, hentikan membaca dulu, dan biarkan badan rasa dingin dahulu kerana> kisah ini bukannya boleh bertambah baik jalan ceritanya.> >

Kemudian itu, dalam tempoh satu tahun sahaja, AirAsia mula sedar bahawa laluan Sabah dan Sarawak> itu bukannya menguntungkan. MAS memberikan khidmat negara di Sabah dan Sarawak . Bayangkanlah. ..> bukannya menguntungkan membawa kambing dan ayam di sepanjang laluan itu.> > Ini bukannya satu masalah besar. AirAsia merengek lagi. Mereka desak Gomen agar dikembalikan> laluan itu semula kepada MAS. Sekali lagi MAS membantah. Sekali lagi MAS kalah kerana kes itu> dianggap ¡®not relevant¡¯.> > Masalah timbul apabila diadakan majlis serah semula laluan bersama pesawat terbangnya. Semasa> AirAsia mengambil alih laluan itu dahulu, AirAsia telah mengambil-alih tujuh buah pesawat> terbang MAS yang dalam keadaan baik (memang MAS mempunyai rekod cemerlang senggaraan pesawat> terbang di dunia ini)> > Akan tetapi, semasa AirAsia memulangkan semula pesawat terbang itu kepada MAS, hanya sebuah> pesawat dalam keadaan boleh terbang.

Enam pesawat lain telah terbengkalai di landasan, dan tidak> layak untuk diterbangkan.> > Rupa-rupanya, AirAsia telah melakukan kerja-kerja ¡®cannibalising¡¯ (yakni tanggalkan alat> pesawat untuk dijadikan bahan gantian pesawat terbang yang lain). Enam pesawat terbang> dibogelkan untuk membolehkan sebuah pesawat terus terbang. MAS membantah sekali lagi. Sekali> lagi bantahan itu ditolak oleh gomen. Ini merupakan satu subsidi memperkayakan AirAsia agar> terus meraih keuntungan.> > Kemudian AirAsia mula mengendeng laluan KL- Singapura yang mewah itu. Kali ini ketatkan tali> keledar anda. Kisah seterusnya akan mengejutkan. Cuma mereka ambil konar sana-sini dahulu.> Mereka berhujah mahu mengembangkan sayap di peringkat antarabangsa.> >

Memang ada laluan yang mereka cuba tetapi ketahuilah bahawa laluan antarabangsa memang amat> mencabar. Dalam hal ini Zaki, Khairy, Kalimullah ataupun Kamaludin tidak mampu berbuat apa-apa.> > Akan tetapi, laluan KL-Singapura adalah satu laluan yang memberikan keuntungan RM40 juta kepada> MAS. Inilah mahkota segala usaha dan AirAsia mengidamkannya.> > Mereka pun memasang harapan sekali lagi.. Ia telah diperkenan. Beginilah cara mereka lakukan.> Usaha Air-Asia mahu memasuki sektor KL-Singapura telah dibincangkan pertama kali oleh Kabinet> semasa Abdullah Badawi pergi bercuti. Najib telah mempengerusikan sidang kabinet yang menolak> permohonan AirAsia.> >

Permohonan itu telah ditolak kerana dua alasan:> > > i. Menjelang 2009, keseluruhan ASEAN akan mengamalkan konsep angkasa terbuka. Pesawat negara> ASEAN boleh terbang ke mana sahaja dalam rantau ASEAN tanpa sekatan. Dengan demikian apa> perlunya membuka laluan KL-Singapura secara tergesa-gesa?> > ii. Kalaulah penerbangan bajet (budget flights) dibenarkan antara KL-Singapura, ia akan> menjadikan KLIA sebuah lapangan terbang yang akan pupus secara perlahan-lahan. KLIA akan menjadi> satu ¡®feeder airport¡¯ yang mengangkut penumpang untuk lapangan terbang Changi. Penumpang akan> naik pesawat untuk pergi ke Singapura dan dari sana mereka akan menaiki pesawat lain ke merata> dunia. MAS akan mati beragan. Kerana itu permohonan AirAsia telah ditolak.> > >

Apabila Badawi pulang daripada percutiannya, dia minta Tengku Adnan yang merupakan Menteri> Pelancongan menyiapkan satu kertas kerja pelancongan, membabitkan MAS, Air Asia, SIA dan> sebagainya. Ketika Badawi mempengerusikan sidang Kabinet dia telah meminta Tengku Adnan> mengeluarkan Kertas ¡®Cabinet Paper¡¯> > Orang dalam ada menyebut betapa kertas kabinet itu adalah satu perkara luar biasa ? kerana itu> semua yang ada telah terkejut beruk. Namun, kumpulan dungu yang menganggotai kabinet telah> meluluskannya. Permohonan AirAsia dimakbulkan dan sebagai imbuhan Tengku Adnan dapat bertanding> sekali lagi di Putrajaya.> > Tetapi di sinilah munculnya perkara yang menyayat hati. Sejurus AirAsia terbang sektor> KL-Singapura, mereka telah mengeluarkan tiket ¡®percuma¡¯ sebanyak 300,000 keping¡¯ dengan nilai> 5 sen sekeping tiket dan bermacam-macam lagi hadiah dan gimiknya. Khabarnya Singapura> bertanggungjawab mengeluarkan biaya untuk semua gimik yang mahal harganya.> > SIA yang rugi sekitar RM40 juta daripada jangkaan keuntungan sektor KL-Singapura masih mampu> menanggungnya. Kerana AirAsia telah menyalurkan penumpang daripada KL ke Changi sebagai> penumpang transit bagi SIA. Ini dilakukan dengan mengenakan cuma RM19 untuk menaiki bas daripada> KL ke KLIA.. Daripada KLIA para penumpang sebenarnya terbang percuma ke Changi.

Daripada Changi> mereka boleh terbang ke mana sahaja di pelusuk dunia.> > Kini AirAsia membuat satu harapan baru - mereka mahu terbang terus daripada Kucing, KK, Penang,> Alor Setar, Kota Bharu dan banyak lagi terus ke Changi. Mereka akan menerima lebih banyak> subsidi daripada Singapura. KLIA akan mati beragan tidak lama lagi. Tetapi MAS yang akan> tersungkur terlebih dahulu.> > Demikianlah hikayat si papa kedana menjadi kaya-raya. Selama ini kita anggap Tony Fernandez> sebagai manusia hebat. Sedangkan para pemegang saham AirAsia adalah Kamaludin bin Abdullah> Badawi, Kalimullah Maseerul Hassan (termasuk Tune Hotels), Khairy Jamaludin, Tony Fernandez, dan> sebagainya.> >

Memanglah kita akur dengan dasar langit terbuka, saingan dan sebagainya. Akan tetapi kisah ini> membabitkan Perdana Menteri, anak lelakinya, anak menantunya, dan segala kroni beliau.> Bagaimanakah mereka tergamak menggadaikan negara ini. Tetapi inilah yang sebenarnya mereka> lakukan.

sumber email

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...