Thursday, May 22, 2008

WAKIL SEKOLAH: DI MANA PERANAN GAMIS?

WAKIL SEKOLAH: DI MANA PERANAN GAMIS?

Pencarian pemimpin berbakat adalah satu proses sukar. Bagi PMIUM dan WUFI, API Nilam Puri dan Pusat ASASI UIA, PJ merupakan markaz utama pertarbiyyahan tetapi bagaimana nasib bakat pimpinan PMIUPM, PMIUSM atau ISIUKM. Adakah pelajar di kolej matrikulasi kuat Islam atau kuat laghanya?. Atau mengharapkan kealiman bekas pelajar sekolah agama di tingkatan 6?

Sepatutnya GAMIS mengambil berat tentang pentarbiyyahan di sekolah dengan mewujudkan jawatan wakil sekolah. Wakil sekolah ini mesti mempunyai organisasi tersendiri dan diketuai oleh pendidik di sekolah berkenaan. Tumpuan utama wakil sekolah ini boleh dilakukan di sekolah seperti SBP, MRSM dan SMKA berasrama penuh serta sekolah agama kerajaan negeri.

Saya cukup tertarik dengan seorang sahabat adik saya yang menginap di rumah saya mengatakan terdapat pimpinan kampus pergi menziarah ke maktab mahmud, kedah. Perkara ini harus dipergiatkan lagi. Selama ini, KISAS, SMKA Labu, Maktab Mahmud atau SMKA al Masyhur menjadi tumpuan GMI. Sekarang apa kata jika GAMIS memperluaskan lagi usaha pertarbiyyahan dengan memperkasakan organisasi wakil sekolah atau kolej matrikulasi.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...