Thursday, May 22, 2008

POLITIK PERKAUMAN

BERAKHIRNYA POLITIK PERKAUMAN DI NEGARA INI?

Semasa penulis kecil dahulu, penulis selalu membaca Harakah ‘merah’ di rumah Pak Saudara penulis, seorang penyokong PAS. Penulis anak orang UMNO dan ayah penulis adalah orang kuat persatuan belia MAYC dan JKKK. Banyak kali penulis tersenyum melihat gelagat politik. Antara cadangan kelakar daripada orang yang bernama Mat Sabu yang mencabar BN menjadi sebuah parti tunggal.

Baru sekarang, penulis lebih memahami apa rasional cadangan Mat Sabu. Dalam suasana sekarang, jurang politik perkauman harus dikurangkan bahkan dihapuskan. Saya pasti jurang ini tetap ada tetapi demi kebaikan generasi muka diharapkan kita minima politik perkauman ini. Gelombang politik berbagai kaum dicadangkan oleh pengasas UMNO, Dato Onn tetapi tidak diterima oleh orang UMNO. Sebelum itu, tokoh Islam seperti Burhanudin Helmi pernah mengabungkan PUTERA-ACMJA.

Kewujudan parti GERAKAN pada peringkat awal adalah untuk menghapuskan jurang perkauman.GERAKAN ditubuhkan oleh Syed Husein al Attas dan adiknya Syed Naquib al Attas bersama rakan-rakan Cina mereka. Terbaru Parti Keadilan Rakyat yang dipelopori Anwar Ibrahim.

PAS juga ke arah parti berbagai kaum dengan penubuhan kelab penyokong mengikut kaum. Ini adalah satu permulaan bagi membuka keahlian PAS kepada semua kaum. Semestinya teras parti ini adalah orang Islam sama ada orang cina, india atau murut.

Parti berbagai kaum mesti mempunyai terasnya iaitu kaum Melayu yang majoriti di negara ini. Jika semua ahli parti mengambil pakai semangat perlembagaan negara ini, parti pelbagai kaum negara ini akan menjadi lebih baik di mana perlembagaan negara telah menentukan hak orang bukan Melayu, agama Islam, keistimewaan Bumiputera, Bahasa Melayu dan kedaulatan institusi sultan.

Parti berbagai kaum harus berjuang berdasarkan prinsip kebajikan dan keadilan. Slogan parti ini ialah ketuanan rakyat. Perjuangan mereka haruslah untuk rakyat dan rakyat harus diberi ruang bicara untuk meluahkan permasalahan mereka. Di setiap Parlimen seharusnya ada sudut pidato untuk memberi ruang kepada rakyat meluahkan pendapat kepada pimpinan mereka.

Jadi parti di Malaysia harus membuang semangat perkauman sempit mereka. Kita bina satu wadah baru melalui dialog peradaban bangsa Malaysia yang baru.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...