Thursday, May 22, 2008

PENGARUH IKHWAN DALAM PAS

PENGARUH GERAKAN IKHWAN DALAM POLITIK PAS[1]
Oleh mamat.com

Ikhwanul Muslimin ditubuhkan oleh al imam Hasan al Banna di Kaherah pada tahun 1928. Perkembangan Ikhwan yang pesat telah mengancam rejim sekular Mesir. Pada 12 Februari 1949, seluruh alam ini telah berdukacita ekoran pembunuhan terhadap imam Hasan. Pembunuhan ini membawa episod baru bagi gerakan ini apabila tokoh-tokoh Ikhwan yang terbuang terus berjuang di negara baru yang mereka jelajahi.

Gerakan Ikhwan selepas pembantaian 1948 boleh terbahagi dua iaitu bersifat setempat dan alami. Di Syria, Palestin, Sudan dan Iraq, Gerakan Ikhwan bersifat setempat tanpa mengharapkan arahan dari Ikhwan Mesir. Walau bagaimanapun ia masih ada hubungan longgar dengan Ikhwan Mesir. Ikhwan Alami mula dipelopori oleh Musthafa al Masyhur dan said ramadan al bouti di Jerman.

Pengaruh Ikhwan Dalam PAS

Bagi penulis, penubuhan parti PAS itu sendiri bersumber pembacaan tokoh-tokoh pengasas di kalangan pimpinan Hizbul Muslimin dan Biro Ulama Umno terhadap idea-idea ikhwan walaupun mereka tidak mendapat tarbiah secara langsung daripada Gerakan Ikhwan.

Kemantapan pengaruh ikhwan dalam PAS boleh dilihat pada akhir 1970an apabila kaum muda dan ulama bergabung tenaga menjatuhkan puak nasionalis Islam dalam PAS. Pada penulis, Ketua Dewan Ulama, Ustaz Nik Aziz terpengaruh dengan idea ikhwan kerana pernah belajar di Mesir. Dikatakan beliau pernah terlibat dalam pasukan pejuang Ikhwan di perbatasan Mesir-Israel.[2] selain itu, penyertaan kumpulan 10 pelajar agama tajaan PAS ke Iraq seperti Hasan Shukri dan Mohamad Daud Iraqi telah membantu kebangkitan ulama ini. Kumpulan 10 ini mendapat tarbiah daripada Ikhwan Iraq.

Kepulangan ulama muda seperti ustaz Fadzil Nor, ustaz Abdul Hadi, Ustaz Haron Taib menyemarak lagi gelombang ikhwan dalam PAS. Ustaz Fadzil Nor dan Abdul Hadi menyertai ABIM yang berfikrah Ikhwan.[3] ABIM telah menghantar ulama muda ke dalam PAS sebagai misi pemulihan agar PAS kembali kepada perjuangan asali Islam.

Di England, pelajar Malaysia mula belajar berusrah. Kebanyakan mereka terpengaruh dengan idea Jamaati Islami dan Ikhwan. Selepas tamat belajar mereka telah menyertai PAS. Tokoh profesional ini seperti Khalid Samad dan Dzulkifli.

Penerangan ini menunjukkan variasi kedatangan pengaruh Ikhwan dalam PAS. Pengaruh Ikhwan datang melalui ulama tua, ulama muda dan profesional muda.

Abdul Hadi Awang adalah Produk Ikhwan

UAHA adalah produk gerakan ikhwan. Ia diasuh melalui usrah Said Hawwa, tokoh terulung Ikhwan Syria selepas Musthafa al Sibai. Asuhan berlaku di Madinah. Kemudian UAHA melanjutkan pelajaran ke Mesir.

Penulis mempunyai pandangan bahawa ustaz hadi adalah produk ikhwan. Jika masa muda mungkin pandangannya agak keras tetapi kini semakin liberal ekoran kematangan usia dan persekitaran politik kini. Masa muda Ustaz Hadi di Mesir adalah zaman pembantaian Ikhwan secara kejam. Ramai pemuda Ikhwan pada itu terpengaruh dengan semangat syed Qutb yang syahid.

Orang selalu membicarakan ustaz nik aziz seorang lembut pendirian, sebenarnya kita silap. Semasa mudanya ustaz nik aziz radikal juga pendapatnya. Tak mungkin beliau berani melawan Dato Asri jika beliau tidak radikal. Orang Kelantan menganggap tanpa Dato Asri, PAS tidak akan memerintah Kelantan. Dato Asri adalah ‘sukarno PAS’. Dan ketiadaan Asri, PAS hanya menang satu kerusi di Kelantan.


Di bawah adalah tokoh berfikrah ikhwan dalam PAS

Abdul hadi Awang
Fadzil Nor
Nik Aziz Nik Mat
Haron Taib
Yahya Uthman (tokoh tarbiah, berasal dari Kelantan)
Daud Iraqi
Hasan Shukri

Ini hanyalah sebahagian daripada tokoh berfikrah ikhwan.

Jadi PAS adalah Ikhwan Malaysia. Betul tak?
[1] Tulisan hanyalah berdasar ingatan penulis yang tumpul. Huraian bukanlah secara ilmiah.
[2] Khabar ini tidak pernah dipastikan. Mungkin betul atau omongan pengikut fanatic Tuan Guru.
[3] ABIM cuba berlagak Ikhwan Malaysia.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...