Sunday, February 19, 2017

RUU 355 dan Himpunan RUU 355




1. RUU 355 bukanlah hukum hudud. Ia bertujuan memartabatkan kembali sekaligus memperkasakan mahkamah syariah dan dilihat satu fasa yang baik dalam perkembangan perundangan Islam di negara ini. Pengikut UMNO-BN tidak seperti dulu menentang perundangan Islam.
2. Himpunan RUU 355 adalah satu solidariti umat Islam merentasi aliran politik, NGO dan aliran dalam Islam. Ruang dan peluang yang ada dalam memartabatkan perundangan Islam perlu disambut dengan baik dan jangan persia-siakan. Mereka menyimpan jersi parti-NGO, khilaf dan pandangan mereka di rumah dan melaungkan satu suara demi Islam.
3. Ada yang mempersoalkan keikhlasan UMNO. Mempersoalkan keikhlasan UMNO serupa sebagaimana kita mempersoalkan keikhlasan Tun Mahathir dalam perjuangan pembangkang. UMNO dan Tun Mahathir ada muslihat politik dan kepentingan politik. Kita kenal siapa sebenarnya UMNO dan Tun Mahathir tetapi peluang dan ruang untuk memartabatkan perundangan Islam tidak boleh dipersiakan. Kita yakin keselamatan Islam dan wadah Islam bergantung kepada Allah SWT bukannya pada manusia. Penipuan UMNO-BN dan Tun Mahathir biar Allah SWT dan rakyat menghukuminya.
4.PAS mengamalkan pendekatan budaya politik matang secara rasmi merentasi pandangan peribadi para pemimpin mereka. Budaya politik matang adalah serampang dua mata dimana kritikan dan nasihat terhadap pemerintah dan UMNO akan terus berlaku disamping ada usaha merapatkan hubungan PAS dengan UMNO dan lain-lain NGO demi kepentingan Umat Islam-Melayu.
5. Kewujudan masyarakat Islam dan perundangan Islam adalah tugas asasi gerakan Islam di seluruh dunia sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah dan RasulNya. Bahkan ia adalah tanggungjawab pemerintah dan rakyat. Bukanlah kita menafikan keutamaan mengamalkan urus tadbir kerajaan yang baik, kerajaan yang amanah, isu MDB, kenaikan harga barang dan sebagainya tetapi kita mengutamakan perjuangan aqidah Islam sebagai keutamaan yang paling utama diikuti dengan kesejahteraan rakyat dan pembangunan negara yang dilakukan secara serentak. Kembalikan pemikiran kita kepada kerangka ilmu tauhid.
6. Memerintah tanpa kewujudan Negara Islam dan Perundangan Islam umpama pemerintahan UMNO.  Semua parti politik boleh melaksanakan urus tadbir yang baik tetapi bukan semua parti yang ingin memartabatkan perundangan Islam. Tokoh-tokoh pendokong UMNO Zaman Islamisasi/Manhaj Malaysia/Islam Amerika/Anwar Ibrahim kini menjadi ideolog  dalam menghidupkan konsep Maqasid Syariah, Muslim Demokrat dan Rahman Lil Alamin dalam Parti Amanah Negara dan PKR menentang kuat perundangan Islam. Adakah mereka lupa pengalaman dan perjuangan mereka sebagai pemimpin PAS?. Malangnya yang berbau mantan pemimpin PAS yang selama ini berjuang menentang Islam Amerika telah menyokong rancangan seumpama Islam Amerika.
Marilah kita sama-sama mendoakan agar RUU 355 diluluskan dengan mudah dan selamat dalam perhimpunan RUU 355.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...