Saturday, February 04, 2017

Pilih kemudharatan politik yang lebih kecil



Manusia tidak sempurna. Mencari salah seseorang lebih mudah daripada memuji kebaikan.

Setiap manusia, pemimpin parti politik dan kerajaan yang memerintah mempunyai kelemahan, kesilapan, kekurangan dan kesalahan kerana ia dipimpin oleh pemimpin atau sekelompok pemimpin yang tidak dapat lari daripada ketidak-sempurnaan.

Rasuah, penyelewengan dan  penyalahgunaan kuasa yang seringkali kita label sebagai Korupsi, Kronisme dan Nepotisme akan berlaku dalam mana-mana parti dan kerajaan termasuk dalam parti Islam dan Kerajaan Islam sama ada kita ketahui atau tidak, sama ada kecil atau besar, sama ada bermaharajalela atau tidak. Paling penting kita ada usaha memulih, membaiki dan mencegah daripada berleluasa.

PAS sebagai contoh adalah parti Islam yang menubuhkan Kerajaan Islam Kelantan turut mempunyai banyak kesilapan, kekurangan, kelemahan dan kesalahan dari segi kualiti kepimpinan dan pelaksanaan pentadbiran-pemerintahan.

Cuma, antara PAS dengan UMNO, parti mana yang lebih membawa banyak mudharat, PAS atau UMNO?

Kita pilih parti atau pemerintah yang nak membawa dan menegakkan Dasar Islam dan mengutamakan rakyat walaupun parti tersebut tidak dapat lari daripada kelemahan, kekurangan, kesilapan dan kesalahan.

Kita memilih mudharat kecil untuk mengelakkan mudharat yang lebih besar.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...