Tuesday, February 21, 2017

Perundangan Islam




Nak seribu daya, tak nak sejuta dalih’
Dulu, penentang perundangan Islam ialah kelompok sekularis-nasionalis dan kelompok Islamisasi/ Islam Amerika/Anwarisme yang berkarat dalam UMNO-BN dan kelompok Islam pro Anwar Ibrahim dalam NGO seperti ABIM. Kini, ia diganti oleh kelompok SEPILIS yang berada dalam parti politik, NGO dan birokrasi negara. Ia disokong oleh kelompok Islam dalam Parti Amanah Negara, Parti Keadilan Rakyat dan NGO-NGO Islam. 

Cubalah kita lihat kenyataan Tun Dr. Mahathir dan Dato Seri Anwar Ibrahim tentang perundangan Islam semasa zaman UMNO. Begitu juga, carilah kenyataan Tuan Haji Mohamad Sabu dan Tuan Haji Salahuddin Ayub dalam isu yang sama. Ia adalah proses kitaran semula menentang Perundangan Islam yang malangnya dilakukan oleh kelompok yang hanyut dengan sentimen kebencian terhadap seseorang individu atau kelompok tertentu.

Anehnya, didalam kelompok penentang ini bagaikan ada mantan pimpinan PAS yang bagai tak pernah menjadi pemimpin PAS dalam perjuangan menegakkan perundangan Islam.

Antara isu-isu yang seringkali berkumandang dalam pelaksanaan perundangan Islam boleh disimpulkan kepada
1. Keupayaan pelaksana atau kerajaan untuk berlaku adil.
2. Keadilan dalam pelaksanaan termasuk  isu kandungan perundangan Islam.
3. Kelompok yang mengutamakan kesejahteraan, urus tadbir yang baik, kebajikan, maqasid syariah, situasi semasa daripada urusan aqidah dan pelaksanaan perundangan Islam
4. Persoalan teknikal dalam perundangan Islam. Maka, muncullah sindiran hukum hudud PAS atau pentafsiran manusia bukannya undang-undang Allah.
Mencari keadilan disisi manusia hampir mustahil dilakukan kerana manusia mentafsirkan keadilan dengan pelbagai definisi dan kefahaman. Justeru, kita mahu keadilan disisi Allah iaitu dengan meletakkan Perundangan Islam ditempat yang sepatutnya [dengan hak kekuasaan yang ditentukan oleh Allah] dalam Perlembagaan Malaysia. Peletakkan perundangan Islam dalam perlembagaan Malaysia lebih adil bagi Allah daripada pencarian keadilan kita yang palsu itu. Kita cuba memartabatkan ketinggian perundangan Islam.
Jika mahu menunggu seseorang manusia sempurna
Jika mahu menunggu kesejahteraan dan kesempurnaan
Sampai Hari Kiamat tidak ketemui
Kerna pada akhir zaman dosa-pahala bercampur dan hati manusia mudah berbolak balik.

Kelemahan, kesilapan dan kekurangan seseorang pelaksana dan pentadbir tidak boleh disalahkan kepada Islam kerana ia datang daripada kelemahan dan kekurangan seseorang individu. Kelemahan dan kekurangan seseorang individu yang memimpin perlu diselesaikan dengan terus bersabar dengan corak pemerintahan pemimpin tersebut atau menurunkan pemimpin tersebut dengan kaedah yang dibenarkan. Proses pelaksanaan perundangan Islam adalah proses penambahbaikan secara berterusan dari semasa ke semasa dan mustahil untuk mencapai kesempurnaan selagi diurus tadbir oleh manusia. Tugas manusia melaksanakan perundangan Islam berdasarkan kemampuan dan keupayaan diri pemimpin dan kerajaan yang memerintah.
Pembangunan, kebajikan, kesejahteraan rakyat dan membanteras korupsi, kronisme dan nepotisme itu adalah tugas sesebuah kerajaan sama ada Kerajaan Islam atau Kerajaan Kafir atau Kerajaan SEPILIS. Tugas asasi sebuah kerajaan Islam ialah mengembalikan Islam sebagai suatu dasar pemerintahan yang merujuk kepada al-Quran, as-Sunnah, Ijma’ Ulama dan Qiyas dalam membangunkan negara. Melaksanakan Islam bukan bermakna meninggalkan isu perjuangan dan kesejahteraan rakyat seperti kenaikan harga barang, 1MDB dan segalanya. Ia dilakukan bersama-sama dengan pelaksanaan perundangan Islam tanpa tangguh.
Parti Islam PAS umpamanya menfokuskan isu perundangan Islam daripada awal penubuhannya. Isu ini dilihat lebih diutamakan sehingga dilihat mengkesampingkan isu-isu lain kerana isu-isu lain diperjuangkan oleh parti lain seperti Parti Amanah, PKR dan DAP. Kita yakin isu perundangan Islam tidak diperjuangkan oleh parti Amanah, PKR dan DAP.
Persoalan teknikal boleh dibahaskan dan diselaraskan oleh pihak yang berkenaan. Asas perundangan Islam ialah isi kandungan dalam Undang-Undang Islam iaitu Hudud yang diwajibkan oleh Allah dan prinsip keadilan. Perbahasan cara atau teknikal adalah proses yang boleh dibincangkan dan dipertingkatkan selagi menurut nas syarak.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...