Friday, February 03, 2017

Mengkafir Orang



Jangan bermudah-mudahan menggunakan istilah KAFIR.

Jangan bergurau dengan istilah KAFIR.

Pegangan kita dalam bab KAFIR ini seperti Prinsip ke 20 Rukun Faham Imam Hassan al Banna;


“Kita tidak mengkafirkan seorang muslim yang mengucapkan dua kalimah syahadah dan beramal dengan segala tuntutan dan melaksanakan kefarduannya- hanya berdasarkan kepada pendapat atau maksiat dilakukannya melainkan
  • -          mengakui kalimah KUFUR
  • -          mengingkari perkara agama yang sedia diketahui secara dharuri
  • -          mendustakan al-Quran yang jelas maknanya
  • -          mentafsirkannya menurut gambaran yang tidak sealiran dengan teknik bahasa Arab pada semua keadaan
  • -          atau ia melakukan suatu amalan yang tidak dapat ditafsirkan selain dari KUFUR.

Sesetengah individu bersikap keterlaluan dan sesetengah lagi bersikap cuai. Kedua-dua sifat ini adalah tercela.

Sesetengah individu lagi bersikap bermudah-mudah. Mereka menyaksikan kekufuran tanpa bertindak balas-dayus.

Sifat mengkafir orang pada asalnya adalah sifat individu yang ekstrem dalam sesebuah kumpulan dan membiak menjadi aliran dalam sesebuah kumpulan atau menumbuhkan sebuah kumpulan beridentitikan sifat mengkafir.

Justeru, sesiapa yang mengkafirkan orang, mereka sendirilah yang menanggung dosanya. Adakah kita masuk mengikut orang melakukan dosa?

Sifat Mengkafir dalam Gerakan Islam?

Kita perlu mengakui bahawa sifat mengkafir dalam gerakan Islam seperti Ikhwanul Muslimin dan PAS berasal daripada sifat setengah-tengah individu bukannya pendekatan rasmi gerakan Islam. Adalah terlalu malang jika kita menuduhkan Ikhwanul Muslimin atau PAS mengamalkan sifat mengkafir bagaikan pendekatan rasmi mereka.

Kelompok ekstrem berada dalam mana-mana kelompok. Ada kelompok WAHABI yang keras dan ada kelompok khalaf yang keras dikenali ahbash.

Siapakah yang Mengkafir Orang Lain?

1. Mereka yang terlampau sayangkan Islam sehingga tergamak secara spontan atau tidak mengeluarkan perkataan atau istilah yang membawa kepada mengkafirkan orang lain.

2. Mereka yang jahil tanpa ilmu. Mereka hanya bertuankan nafsu dan emosi mereka sahaja.

3. Mereka yang berilmu mahu membezakan batas iman dan kufur.  Orang yang dikafir memenuhi syarat-syarat yang membawa diri mereka ke lembah kekafiran.

4. Seseorang ulama atau orang berilmu merasakan diri mereka sudah cukup ilmu dan amal yang mereka boleh bertanggungjawab di depan Allah di akhirat kelas di atas keberanian mereka mengkafirkan orang lain (atau ulama yang lain).
Kita sebagai orang awam mestilah menjauhi istilah KAFIR dan tidak layak mengkafirkan orang lain.

Takfiri sebagai modal politik?
Jangan cuba membudayakan atau menghidupkan takfiri. Kita ingat kita cuba merawat takfiri tetapi kitalah memarakkan api takfiri. Ingin menyelesaikan masalah takfiri menghasilkan budaya takfiri yang baru. Ia boleh menghasilkan sektarianisme.

Takfiri adalah budaya ekstrem zaman berzaman. Dalam mana-mana kumpulan atau aliran Islam, ia sentiasa ada.

Tanpa ilmu dan niat yang ikhlas, sesiapa yang mengkafirkan orang kebanyakan menjilat apa yang mereka perkatakan.

Rahsianya, pemimpin dan anggota gerakan Islam mesti terus istiqamah dalam perjuangan mereka. Layani kelompok ekstrem berdasarkan perlembagaan organisasi. Usia dan ilmu boleh mengurangkan sifat ekstrem.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...