Thursday, March 24, 2011

Wajah Kepimpinan PAS Pada Masa Depan

Tradisi Ikhwanul Muslimin dan Jamaati Islami dipimpin oleh para intelektual dan ahli profesional. Kebanyakan mereka mempunyai pasak pengajian agama atau telah dilatih oleh jemaah untuk menjadi manusia berjiwa ulama. Latihan ini dijadi pemeringkatan tertentu dalam melahirkan ulama kerana dalam jemaah Islam setiap ahli akan menjadi ulama bergantung latihan pemeringkatan yang dilalui mereka. Justeru, kelihatan akhirnya terlahir profesional ustaz atau PROTAZ.

Walaupun PAS mempunyai hubungan rapat dengan ideologi Ikhwanul Muslimin dan Jamaati Islami, PAS memilih secara struktur dan slogan dengan tradisi kepimpinan ulama dari Iran. Struktur dan slogan ini dinspirasi daripada kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979. Keadaan ketika itu menyebabkan anak muda dan ulama pada zaman itu mengambil semangat itu untuk menjatuhkan kepimpinan rejim nasionalis dalam PAS.

Jika dilihat daripada slogan, istilah Kepimpinan Bertaqwa dan Kepimpinan Islam lebih secocok dengan PAS. Sekali lagi keadaan ketika itu menyebabkan slogan Kepimpinan Ulama dipilih dan terus terpakai sehingga sekarang.

Lebih 30 tahun Kepimpinan Ulama mendominasi PAS menyebabkan sesetengah pihak terutamanya kelompok liberal progresif dalam PAS mula mendendang ‘lagu baru’ agar PAS terus relevan pada zaman sekarang. Golongan Jeneral-jeneral lama generasi pengasas kepimpinan ulama kelihatan sudah berusia dan semakin tidak bermaya dari segi kesihatan. Mereka disaran memberi tempat kepada generasi baru.

Dalam PAS, pewaris generasi pengasas kepimpinan ulama sedang dicabar oleh pewaris kelompok liberal progresif dalam PAS.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...