Thursday, March 24, 2011

Dinasti Politik

Oleh Agus Salim II

Dalam politik, peluang dan prestasi menjadi petunjuk utama pemilihan seseorang pemimpin. Manakala bakat, aura karisma, hubungan darah adalah anugerah Allah terhadap seseorang pemimpin. Pada pandangan saya, prestasi sepatutnya menjadi tunjang pemilihan seseorang pemimpin disamping ‘bawaan’[baca:akhlaq, pemikiran, Islam] peribadi pemimpin tersebut. Darah atau baka bukanlah kriteria. [saya menolak keras konsep feudalisme]

Dinasti politik bagaikan mengantikan kekuasaan politik berasaskan kesultanan atau institusi beraja. Pewarisan melalui hubungan darah dan baka menjadikan sudah tidak relevan dalam abad ini dan hala tuju pemikiran generasi Y. Gen Y mesti penting prestasi, hujah-dalil, bakat, polisi, pendekatan bukannya darah dan baka. Ini bukan zaman Kassim Selamat.

Dalam dunia ini, terdapat banyak dinasti politik yang terkenal seperti Dinasti Kennedy di Amerika, Dinasti Bhutto di Pakistan, Dinasti Sukarno di Indonesia, Dinasti Gandhi-Nehru di India. Dinasti ini menghasilkan benih-benih kepimpinan untuk negara dan parti politik.
Di Malaysia, dinasti politik yang terkenal ialah Dinasti Noah iaitu gabungan keluarga Tan Sri Noah dengan keluarga Dato Jaafar dari negeri Johor. Maka lahir tokoh politik seperti Dato Onn, Tun Hussein, DS Najib, DS Hishamuddin.

Tuan Guru Haji Hadi bakal mewariskan legasi politiknya kepada anaknya Ustaz Khalil dan menantunya, Ustaz Zaharudin Mohamad, manakala Tuan Guru Nik Aziz mewariskan kepada Ustaz Nik Mohd Abduh dan Ir. Arif Fahmi. Tuan Guru Fadzil Nor melalui menantunya, saudara Ahmad Sabki. Begitu juga tokoh Tun Abdullah Badawi, Tun Mahathir, DS Chua Choi Lek, Tan Sri Lee Liong Sik, mantan Presiden GERAKAN, Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim. Sewajarnya, kemunculan pewaris mereka menjadi satu isyarat masa untuk mereka berundur. Jangan wujudkan politik anak beranak.

Pewaris dinasti politik harus mempunyai bawaan peribadi yang tulen bukannya membawa legasi pemikiran dan kepentingan baka mereka. Mereka juga harus bebas merdeka daripada kawalan dan arahan baka mereka. Jangan contohi Lee Kuan Yew di Singapura.

Dinasti politik bukanlah perkara yang baik dalam politik. Ia boleh mewujudkan neo feudalis yang memerintah secara autoratik

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...