Wednesday, January 07, 2009

TARBIYYAH: KEMBALI KEPADA KITAB USRAH DPF?

Kitab usrah Dewan Pustaka Fajar mungkin dianggap usang oleh Fathi Aris Omar dan Saudara Sosialis Kanan. Terbaru Saudara Dzulkhairi cuba meremeh buah pemikiran tokoh Ikhwan.

Saya menyokong pendapat FAO dan Sosialis Kanan yang kita perlu melangkaui pemikiran kitab DPF itu. Bagi saya kita perlu marhalah baru dalam berusrah dengan idea atau pemikiran baru yang sesuai dengan suasana Malaysia dan zaman ini. Tetapi yang terjadi sekarang, marhalah usrah bukan semakin berkembang tetapi semakin rapuh. Bukan kitab DPF saja yang usang, usrah pun dikatakan usang. Usrah menjadi mesyuarat politik!.
Saya masih merasakan kitab DPF adalah asas usrah yang baik sesuai bagi yang baru mengenal usrah terutama pelajar sekolah dan kampus.

Antara cadangan saya;
a.Idea dan pemikiran baru dengan mengaduni pemikiran klasik dan semasa seperti pemikiran Syed Naquib al Attas, Malek Bin Nabi, Sayyid Hasan Ali ad Nadwi, ali shariati, Erbakan, erdogan, Bapak Natsir dan Tareq Ramadhan

b.Nafas analisis baru dalam pemikiran Ikhwan yang telah masak dengan pengalaman perjuangan. Sejarah dan pemikiran Ikhwan perlu kita tekuni terlebih dahulu. Selepas itu barulah pendekatan mereka.

c.Pendekatan yang baru dalam politik dan tarbiyyah termasuk reformasi dalam kaedah usrah. Usrah boleh dijadikan bengkel penyediaan daie yang mementingkan pembentukkan spritual, mental dan diri daie secara praktikal. Cerminan daripada Partai Keadilan Sejahtera(PKS) dan Racep Erdogan boleh dikaji. Contoh, formula 227 dalam dakwah dimana daie mesti selalu senyum 2 sm sebelah pipi kiri dan kanan serta selama 7 detik. Ini adalah kaedah asas praktikal yang paling mudah dan dibengkelkan oleh kader PKS.

d. Usrah pimpinan harus dibedakan dengan mesyuarat politik. Usrah ahli biasa harus dibahagikan mengikut marhalah tertentu seperti yang disarankan oleh Ikhwan. Pada marhalah tertentu, bolehlah kitab DPF dijadikan rujukan.

25/12/08
Jalan B, Rantau Perintis, Jengka

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...